
Airbus fortsätter leverera mitt i tullkriget
Publicerad den 10 april 2025Airbus levererade 71 kommersiella flygplan i mars, vilket ger det totala antalet för det första kvartalet 136 flygplan. Det är en liten minskning från 2024, men bättre än Boeing som levererade 41 flygplan i mars, och totalt 130 för det första kvartalet. Airbus har redan tidigare varnat för att leveranserna under första kvartalet skulle minska på grund av brist på motorer från den största leverantören CFM, gemensamt ägd av GE Aerospace och Safran.
Precis som föregående månader utgjorde narrowbodys huvuddelen av leveranserna med 34 A321neo, 18 A320neo, en A319neo, nio A220-200 och en A220-100 som levererades till bland annat British Airways, Wizz Air och Turkish Airlines. Leveranserna av widebodys bestod av sex A350-900 och två A330-900 till bland annat Cebu Pacific och Starlux.
Airbus tog emot stora beställningar av A350- och A320neo-familjen i mars månad. De största beställningarna av narrowbodys kom från de asiatiska flygplansuthyrarna BOC Aviation (70) och Jackson Square Aviation (50). Sex A350-1000 och tre A321neos beställdes av det taiwanesiska flygbolaget EVA Air och ytterligare tolv A350, inklusive sex -1000, beställdes av en oidentifierad kund
De positiva siffrorna visar att flygindustrin fortsätter att utvecklas efter pandemin och Airbus behåller sin position som världens största tillverkare av flygplan. Airbus har meddelat att de siktar på 820 leveranser för hela året.
Det amerikanska flygbolaget Delta Air Lines inväntar 43 leveranser av Airbus-flygplan under 2025, men har meddelat att de inte har för avsikt att betala några tullavgifter. Totalt har Delta Air Lines beställningar på 185 Airbus och 100 Boeing-flygplan.
– Vi vill vara tydliga med att vi inte kommer att betala tariffer på alla flygplansleveranser vi tar emot. Dessa tider är för osäkra, sa Delta Air Lines vd Ed Bastian.
Avslutningsvis nöjer sig inte Airbus med att stanna i jordens atmosfär. De har precis vunnit ett kontrakt värt 260 miljoner dollar för att utveckla en landningsplattform som ska leverera en brittisk rover till Mars i slutet av årtiondet.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.