Featured article image

Flygfrakten planar ut – handelstullar oroar

Publicerad den 9 april 2025
Kommentarer
För första gången sedan 2023 ökar inte siffrorna för flygfraktmarknaden. Men fortfarande är behovet stort, varje dag transporteras varor till ett värde av 22,7 miljarder dollar via flygfrakt. Miljömedvetna metoder har visat sig vara en konkurrensfördel och fraktbolagen förnyar sina flygplansflottor. Handelsplattformen Amazon som har eget frakflygbolag växer med sju nya Airbus A330.

IATA:s senaste siffror visar att efterfrågan på flygfrakt har planat ut för första gången sedan 2023. Enligt IATA:s generaldirektör Willie Walsh kan det förklaras av att jämförelsen med 2024 blir orättvis, eftersom februari 2024 var ett skottår som dessutom förstärktes av trafiken på det kinesiska nyåret. Willie Walsh visar ändå en viss oro:

– Stigande handelsspänningar är naturligtvis ett bekymmer för flygfrakt. Vi uppmanar alla regeringar att fortsätta diskutera världens handelstullar.

Flygfrakten transporterar över 62 miljoner ton gods per år, vilket motsvarar mer än 33 procent av världshandeln i värde men mindre än 1 procent av världshandeln i volym. Det motsvarar 8,3 biljoner dollar i varor årligen, eller 22,7 miljarder dollar varje dag.

Fraktflygbolagen fortsätter att satsa på hållbarhet, eftersom det har visat sig vara en konkurrensfördel. Företag som Amazon och DHL använder små drönare för snabb och effektiv pakettransport och i Sverige invigs Skellefteå drönarflygplats i juni. I USA har om Reliable Robotics monterat flygplan i full storlek som Cessna 208 med autonoma system, vilket möjliggör fjärrstyrning. Målet är att förbättra effektiviteten och sänka kostnaderna för autonoma fraktoperationer.

I framtiden ser vi också helt elektriska fraktflygplan, som ALIA från den amerikanska flygplanstillverkaren BETA. Dessa tekniker lovar en mer effektiv och miljövänlig framtid för flygfraktstransporter. Fraktflygbolagen satsar också på modeller som Boeing 777F och Airbus A350F som förbrukar mindre bränsle och ökar effektiviteten.

E-handelsjättar som Amazon och Alibaba jobbar mot att förverkliga ultrasnabba leveranser, och då är flyg självklart det bästa alternativet. Amazon har sitt eget flygbolag Amazon Air som nu även börjar arbeta som fraktbolag för andra företag.

Mellan mars 2024 och 2025 ökade kapaciteten för Amazon Airs amerikanska flotta med 14 procent. Flottan har nu tio Airbus A330-300 fraktflygplan, varav sju har lagts till under det senaste året. A330 har 17 procent större lastkapacitet och 6 procent mer volymkapacitet än Boeing 767–300, Amazons näst största flygplan.

Amazon Air är dock fortfarande en liten spelare på flygfrakten jämfört med fraktgiganterna FedEx med över 700 flygplan, UPS med närmare 300 flygplan och DHL med drygt 200 flygplan. Ovanpå det använder företagen inhyrd kapacitet genom underleverantörer.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500