Featured article image

Air Leap lämnar Bromma helt

Publicerad den 12 november 2021
Kommentarer
Alla flygningar flyttar från Bromma till Arlanda. Från slutet av november flygs samtliga sex destinationer i Air Leaps svenska linjenät från Arlanda.
Air Leap

Air Leap
 
Air Leap beslutade nyligen att flytta trafiken på Halmstad från Bromma till Arlanda, något som Flygtorget rapporterat om. Redan idag kommer nästa besked om den fortsatta fokuseringen på Arlanda. De två kvarvarande linjerna till Bromma, från Visby och Oslo, flyttar även de till Arlanda.
– Vi har länge sett att det funnits en överkapacitet på flygstolar från Visby till Bromma, samtidigt som det funnits få avgångar till Arlanda. När Air Leap nu valt att stärka sin närvaro på Arlanda och med ett planerat samarbete med SAS ser vi en betydligt större synergi i att flyga Arlanda och erbjuda bättre möjligheter till anslutande flyg, säger Johan Giæver Marvik, kommersiell chef Air Leap.
Beslutet innebär att Air Leap, som under pandemin varit det dominerande flygbolaget på Bromma, nu lämnar flygplatsen helt och hållet. All verksamhet är från den 28 november koncentrerad till Arlanda med trafik till: Visby, Halmstad, Örnsköldsvik, Mariehamn, Åbo och Oslo, från Oslo flyger Air Leap till Røros och Ørland.
– Arlanda är den dominerande flygplatsen i stockholmsområdet och Sverige samt har den långsiktighet och utvecklingspotential som Air Leap eftersträvar. Vi ser därför en stor vinst i att byta från Bromma till Arlanda, säger Jon Melkersson, VD Air Leap.

Kommentarer

Papa Hotel
2021-11-16 09:11

Håller inte med. 2N hade både interline och codeshare åtminstone redan år 2012, 6 år innan de gick i konken. Visst har FL agerat opportunistiskt senaste året, men vilket bolag har inte det?

Hasse
2021-11-16 05:08

Orättvist att air leap lämnar Bromma!
Dom var ju ett av få bolag som höll igång flyget under Pandemin’s början och peka.

Nu kommer svikarna BRA och bara tar över.

Lipsillen
2021-11-15 17:20

Synd att Air Leap lämnar Bromma.
Det kommer inte att gynna konkurrensen på inrikesflygningarna vilket bidrar till dyrare biljetter när BRA blir ensam operatör på Bromma.

Op
2021-11-15 06:13

Air Leap följer samma spretiga mönster som NJ. Precis innan de la ner skaffades ett interline avtal med SAS. Snart börjar de väl mellanlanda jönsköping från Halmstad o kör en linje till Berlin via Kalmar…

Tore
2021-11-14 18:44

Notera biljettpriserna mellan BMA-VBY i dec. Herrejösses!

Stockholmare
2021-11-14 09:02

Tråkigt att konkurrensen försvinner…

flyg
2021-11-13 18:38

Bromma behövs för hela samhället. Synd att AirLeap lämnar, men bra att BRA blir kvar.

Stockholm
2021-11-13 17:26

Vill man komma fram fort så åker man ju jet…

Göran
2021-11-13 13:46

Har denna flygplats någon linjetrafik till Sth numera?

Jonas
2021-11-13 12:45

Tråkigt besked. Nu får man sluta flyga Airleap. Synd då man samlat ett antal poäng sista året. BRA levererar och blir bolaget man kommer flyga med framöver. Miljömässigt betydligt bättre än att åka upp till Arlanda och få längre flygsträcka och längre tidsåtgång.

Anonym
2021-11-13 08:56

Bra om alla flygbolag på Bromma flyttar till Arlanda , då kan Bromma flygplats läggas ner snabbare.

flyg
2021-11-12 22:40

Bromma behövs definitivt för en storstad som Stockholm. Arlanda räcker aldrig. Många resenärer flyger bara till Stockholm för att stanna i Stockholm.

Men Airleap har tyvärr sålt biljetter alldeles för dyrt tycker jag. Att de går ihop med SAS passar bra.. lika barn leka bäst.

Upp med händerna
2021-11-12 22:39

VXO-ARN låter som en bra idé, men även deras gamla linjer JKG-ARN och KSD-ARN borde kunna funka om man har interline med SK, vilket man inte hade när man flög de linjerna tidigare.

ABC
2021-11-12 17:45

Nya avtalet med SAS gör det helt naturligt att flytta till ARN. Linjen OSL-ARN är givetvis en ren positionsflygning men vore det inte större chans att sälja lite biljetter om den flygningen gick exempelvis Oslo-Visby nonstop fredag ut och söndag hem?

KF
2021-11-12 17:18

Det är smart av Air Leap att flytta hela sitt linjenätet från Bromma till Arlanda när man väl vet att Bromma kommer att stängas inom kort. Arlanda var, är och kommer att fortsätta att vara det naturliga alternativet för all framtida flygverksamhet i Stockholm.

RUNE
2021-11-12 16:49

Snacka om fiasko det vart med hela satsningen på Bromma. Om man nu ska satsa på Arlanda varför ge sig in på linjer som redan trafikeras + Visby som får Ryanair snart. Antingen vet de att SAS släpper Arlanda – Visby när de börjar sitt biljettsamarbete och låter Air Leap ha hand om linjen.

Halmstad – Arlanda låter som bra att starta, ingen tidigare trafik + kan mata folk till norra Sverige via Arlanda. Varför inte även starta Växjö – Arlanda, Trollhättan – Arlanda och Kristianstad – Arlanda.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten