Air Sweden ställer in flygningarna från Sverige i sommar
Publicerad den 25 april 2013– Vi vill få igång inresetrenden som är en förutsättning för vår verksamhet, säger flygbolagets vd.
I måndags skulle Air Swedens andra linje haft premiär, men det blev ingen trafik på sträckan Skellefteå – Norrköping – Köpenhamn. Inte heller rutten Skellefteå – Karlstad – London, som startade för ett par veckor sedan, flygs inte längre.
– Nej, vi har beslutat att göra ett uppehåll i flygningarna från Norrland under sommaren. Vår affärsidé bygger på god beläggning åt båda hållen och underlaget för inkommande passagerare har visat sig vara för lågt för att i nuläget motivera trafik till Norrland, säger Stig-Erik Dahlberg, vd på Air Sweden, till Flygtorget.
– De turoperatörer i England och Europa vi samarbetar med säger alla att det är vinterhalvåret som är aktuellt för resor upp till norra Sverige.
Beslutet att inte starta den planerade rutten från Skellefteå till Köpenhamn via Norrköping, togs sent och kom som en överraskning för flygplatschefen Mari Torstensson.
– Jag fick inget särskilt skäl, bara att det inte blir någon trafik under sommaren utan att det är uppskjutet till i september, säger hon.
Däremot ligger planerna för trafiken mellan Norrköping och Thessaloniki i Grekland kvar, enligt Stig-Erik Dahlberg.
– Ja, den går igång den 15 juni som planerat med en avgång varje lördag.
På Air Swedens hemsida ligger också en serie flygningar från Kastrup till Beirut, Skopje, Najaf och Erbil som bokningsbara, de flesta med två frekvenser varje vecka från mitten av juni.
– Den är den trfiken vi fokuserar på nu. Höstens och vinterns flygningar är oförändrade och påverkas inte av förändringarna i sommartrafiken. Vi har haft ett stort intresse från Skellefteå, Karlstad och Norrköping men vi måste ha trafik åt båda hållen. Allt är en helhet.
Kommentarer
Vad är det som är galet med Svenska flygbolag.
Är det ingen som klarar av att starta upp ett bolag seriöst??
Att annonsera ny linje Karlstad-London 4 dagar innan premiär.
Norrmännen klarar av att driva flygbolag men vi i Sverige,var enda gång vi ska starta upp något nytt så blir det flopp.
detta skriker SKANDAL och dålig planering av Ledningen i Air Sweden.
Inte ens till invigningen av första turen till London så fanns det ett flygplan som flög i Air Swedens livery .
Om man vill skaffa sig en liten förmögenhet så börjar man med en stor – och startar sedan ett flygbolag! Det mest obegripliga med dessa stolleprov är hur finansiärer kan gå in med pengar. Hur man än räknar de fasta kostnaderna så brukar den kritiska massan aldrig ligga under 20 flygplan med denna typ av planerad verksamhet. Sedan måste ju kalkyler och prisstyrning ha någon verklighetsförankring…..
Sluta ge dessa herrar tillstånd, finns det någon förutom lokala politiker i Skellefteå o Arvjdsjsur som trodde på detta!
När ska skojarverksamheten försvinna i den svenska flygnäringen?
Alla som är förvånade: Hand upp!
Ingen?
Efter all nyhetsbevakning så gick det åt skogen. Det var ju trist. Det känns ju verkligen som om linjerna man funderade på kunde blivit riktigt framgångsrika!!
Haha, ja helt underbart att de inte verkar ha kollat när der finns underlag på sommaren. Är det Kling & Klang som startat flygbolag?
Men bättre lycka i vinter, det finns säkert många britter som drömmer om att åka till Arvidsjaur med 8 mellanlandningar i olika svenska småorter på vägen dit.
Vem har förresten investerat i det här galna projektet?
Att detta skulle ske kunde jag inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig. Helt otroligt, det såg ju fantastiskt välplanerat och bra ut! Hur kunde de sluta så här? *ironi*
Quelle surpris!
Det är samma koncept som MCA, gå in i bolag med stort cashflow och plocka ut så mycket pengar det går, sen försätter man den tomma burken i konkurs. Det roliga är att lyssna på de stackars desperata flygplatscheferna när de tror att guld och gröna skogar vankas.
“De turoperatörer i England och Europa vi samarbetar med säger alla att det är vinterhalvåret som är aktuellt för resor upp till norra Sverige.”
Och detta kontrollerades inte närt linjerna startades? Varför ens ge dessa utrymme i mediabruset?
Så man öppnade linjer, sedan lyssnade man med turoperatörer och fick då reda på att det inte är aktuellt att resa till norrland på sommaren?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten