Airbus A321XLR med Pratt & Whitney EASA-certifierad

Publicerad den 24 februari 2025
Kommentarer
Airbus A321XLR utrustade med Pratt & Whitney GTF™-motorer har blivit typcertifierad av EASA. I juli 2024 certifierades A321XLR med CFM LEAP-1A-motorer, och nu är den även godkänd för GTF-motorer. Airbus har hittills fått 495 beställningar på A321XLR. Med Trump-administrationens höjda tullar börjar Airbus nu lägga fokus på andra marknader än den amerikanska.

Airbus A321XLR är nu certifierad för både CFM International LEAP-1A- och Pratt & Whitney-motorer. Den första P&W-drivna A321XLR ska börja användas i passagerartrafik senare i år. Wizz Air är den enda kunden av flygplanstypen som officiellt har bekräftat att de kommer att utrusta sina jetplan med GTF-motorer. Wizz Air förväntar sig leverans av 47 av Pratt & Whitney-varianten A321XLR.

A321XLR-flygplanet är en långdistansversion av A321neo och kan trafikera rutter på 4 700 km. Exempel på lämpliga avstånd är New York-Rom, London-Vancouver och Sydney-Kuala Lumpur.

– A321XLR är redan i daglig drift över Atlanten. Med certifieringen av den GTF-drivna A321XLR kommer vi att se fler operatörer börja använda flygplanet, säger Airbus kommersiella flygplanschef Christian Scherer.

Den första A321XLR genomförde sin första flygning i juni 2022. Detta följdes av ett omfattande testprogram med tre testflygplan. 2024 togs A321XLR i bruk. Hittills har mer än 500 Airbus A321XLR beställts.

Airbus menar att A321XLR ska komplettera flygbolagens widebodies. Det mindre flygplanet kan göra det enklare att lägga till kapacitet, att öppna nya rutter eller till och med fortsätta att trafikera befintliga när efterfrågan varierar. Detta samtidigt som man förbränner 30 procent mindre bränsle per säte än tidigare generations konkurrerande flygplan. A321XLR:s nya Airspace-kabin ska ge passagerarna långdistanskomfort i alla klasser.

Hittills har Airbus levererat tre A321XLR-flygplan till International Airlines Group (IAG), ett till Iberia (EC-OIL), och två till Aer Lingus (EI-XLR och EI-XLT), alla tre drivs av LEAP-1A. Iberias A321XLR trafikerar en transatlantisk rutt mellan Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport (MAD) och Boston Logan International Airport (BOS). Samtidigt har Aer Lingus två A321XLR flugit från Dublin Airport (DUB) till Toronto Pearson International Airport (YYZ) och Washington Dulles International Airport (IAD). Wizz Air har tidigare sagt att de planerar att basera sin första XLR på Milano Malpensa.

Vad gäller den amerikanska marknaden så kommer Airbus prioritera leveranser till icke-amerikanska kunder om tullar som införts av USA:s president Donald Trump skulle störa företagets import i landet, sa vd Guillaume Faury i en intervju med CNBC.

– Vi har en stor efterfrågan från resten av världen, så om vi står inför mycket stora svårigheter att leverera till USA, kan vi anpassa oss genom att tidigarelägga leveranser till andra kunder som är väldigt angelägna om att få flygplan, sa Faury.

USA-baserade kunder har för närvarande 1 015 Airbus-flygplan i beställning, varav 736 är avsedda för flygbolag och resten till uthyrare.

Airbus har en slutmontering för A220 och A320 i Mobile Downtown. Denna och andra produktionsanläggningar i Alabama sysselsätter för närvarande mer än 2000 personer. Totalt sysselsätter Airbus cirka 5000 personer i USA.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500