Priskrig mellan Air Åland och Flybe Nordic
Publicerad den 7 november 2011I dagarna fyllde Air Åland sex år. Sedan 2005 har flygbolaget, som ägs av näringslivet på Åland, flugit trafik från Mariehamn till Helsingfors och till Stockholm Arlanda. Trafiken sköts av Nextjet som flyger sträckorna med en SAAB 340.
Men i förra månaden bröts monopolet när det nya regionala flygbolaget Flybe Nordic startade trafik mellan Helsingfors och Mariehamn med en ATR 42. Det har resulterat i ett regelrätt priskrig mellan de två bolagen. Detta trots att linjen till Helsingfors har ett relativt svagt passagerarunderlag, cirka 40 000 resenärer under 2011.
Det hindrar inte Flybe Nordic från att ge sig in i kampen om passagerarna med lägstapriset 39 euro enkel resa. Air Åland kontrade och sänkte till 29 euro, ett pris som Flybe Nordic nu går under och lägger sig på 25 euro.
– Jag häpnar inte, men lite överraskad är jag över hur lättpåverkade de är. Jag skrattade lite när jag såg annonsen, säger Air Ålands vd Jan Erik Sundberg till Ålandstidningen.
Som vanligt när det gäller lågprisbiljetter är själva flygpriset bara en början. Sedan ökar kostnaden med ett antal olika tillägg, till exempel bagage, platsreservation, avgift för telefonbokning o s v.
– I vårt pris inkluderas allting i motsats till Flybe, säger Jan Erik Sundberg till Ålandstidningen.
Vem som först viker sig i den tuffa priskonkurrensen återstår att se. Flybe Nordic är ett betydligt större flygbolag med både engelska Flybe och Finnair som delägare. I det sammanhanget blir Air Åland en liten David som ska slåss mot jätten Goliat. Men det finns en stark lokalpatriotism och uppslutning på Åland kring det egna flygbolaget. Nyligen fulltecknades ännu en nyemission, denna gång på 1 miljon euro när ägare och investerare sköt in pengar för att klara både vinterns neddragning i trafiken och det pågående priskriget. En tydlig markering av att ålänningarna vill ha kvar sitt flygbolag.
Det finns dock ytterligare ett hot mot Air Åland. Just nu pågår upphandling av trafiken mellan Mariehamn och Arlanda och skulle bolaget förlora den till något annat flygbolag, blir framtiden för Air Åland mycket osäker.
Men inte heller Flybe, som genom Flybe Nordic startat en kraftig expansion i de nordiska länderna, är opåverkade av den ekonomiska nedgången. I oktober vinstvarnade bolaget för andra gången under en femmånadersperiod. Sammanlagt har aktien sjunkit med 36 procent.
Kommentarer
Ja, elvispen. Bolaget som flyger MHQ-ARN får understöd från Ålands landskapsregering. Det är dock fritt fram för vem som helst att lägga bud på den linjen under upphandligen, men räkna med stor förlust. Färjorna slår flyget hårt på fingrarna när det gäller den sträckan. 5€ t/r och 2h båtresa jämfört med 145€ flygbiljett och 30 min. Då är man hellre snål och äter buffet under tiden.
En fråga: Vaddå upphandling av trafiken mellan Mariehamn och Arlanda? Är den understödd på något sätt? Råder inte samma fria konkurrens som mellan alla EU-länder (och andra europeiska länder som tillämpar samma regler)? Eller finns det något undantag med tanke på att Åland står utanför EU:s tullunion.? Någon som kan berätta?
FlyBe Nordic är ju nya men dem är ju ändå mycket störe än Air Åland så dem får en hård kamp.
Svårt att tro att Air Åland orkar stå emot.
Flybe kommer att dominera på Helsingfors och Arlanda som matartrafik.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten