Finnair bygger skandinaviskt linjenät

Publicerad den 12 mars 2018
Kommentarer
BRA är sedan tidigare en av Finnairs samarbetspartners. Nu startar samverkan också med ett annat fristående skandinavisk flygbolag som ska flyga matartrafik till Helsingfors.
Finnair

Finnair

I februari meddelade BRA att de startar en linje från Malmö till Helsingfors. Det är ytterligare ett steg i det samarbete som BRA och Finnair inledde redan 2016. Malmötrafiken är en renodlad BRA-produkt och flygs i codeshare med Finnair. Sedan tidigare finns också Umeå – Helsingfors och Bromma – Helsingfors där BRA flyger på uppdrag av Finnair. Faktum är att Sverige är Finnairs fjärde största marknad efter Finland, Japan och Kina.

– Vi ser ju Sverige och Skandinavien som en del av vår utökade hemmamarknad och en del i vår strategi är att öka feedertrafiken därifrån till våra långlinjer, säger Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef till Flygtorget.
Ambitionen är alltså att växa i hela Skandinavien och Finnair går nu vidare och börjar bygga upp ytterligare partnerskap med ett nytt flygbolag, denna gång norska Widerøe. I april levereras de första nya Embraer E190-E2 när flygbolaget börjar bygga upp sin jetflotta. Vid sidan av starta helt nya egna linjer är tanken också att maskinerna ska användas till charterflygningar och nya samarbeten.
– Vi har sedan tidigare haft en linje till Bergen och nu blir det året-runttrafik där Widerøe flyger rutten i ett helt nytt samarbete. Det är en utveckling som vi ser stora framtida möjligheter för, fortsätter Robert Lönnblad.
Bergen blir därmed den andra direktlinjen året runt från Norge vid sidan av Oslo. Under sommarmånaderna flyger Finnair även mellan Helsingfors och Tromsö. I och med det nya samarbetet lär det inte stoppa där utan Finnair studerar även marknaden för linjer till andra större städer i Norge, bland annat Trondheim och Stavanger. Det gör att i dagsläget har Finnair befintlig eller planerad matartrafik till Helsingfors från Arlanda, Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Oslo, Bergen, Tromsö och Köpenhamn, allt med sikte på att fylla de många långlinjerna till Asien.

Kommentarer

Mr €
2018-03-13 10:29

Bra med konkurrens, så om Finnair kan flyga från även Luleå, Linköping, Jönköping, Växjö, Ängelholm med morgontrafik som passar deras Asientrafik kan det bli populärt.
Även frakten från/till Kina kan då gå direkt till rätt flygplats med EU tullhantering i HEL istället för Arlanda/Örebro.

E190
2018-03-12 11:08

…och Billund också.

Kjeh
2018-03-12 10:52

Västerås och Århus var så stora framgångar…

Kabanossen
2018-03-12 10:47

Det borde finnas en marknad för matarflyg från Östergötland. Den tidigare linjen från Norrköping till Helsingfors var rätt tänkt. Det var väl bara Flybe Nordic, som flög linjen i samarbete med Finnair, som inte riktigt klarade av sitt nordiska åtagande i stort, som gjorde att linjen upphörde.

Esko
2018-03-12 08:43

En A321 vad det ser ut som!

Finnair
2018-03-12 08:30

Vilket flygplan är det på bilden?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten