
Inrikesflyget växer – Amapola startar ny linje
Publicerad den 8 oktober 2020I mars blev det stopp för flygtrafiken mellan Växjö Smålands Airport och Stockholm och den har legat nere sedan dess. Samtidigt är det en klassisk linje som genom åren flugits av bland andra SAS och Nextjet och förra året hade flygplatsen närmare 280 000 passagerare, de allra flesta på inrikes.
Nu har Amapola beslutat sig för att ta upp trafiken efter drygt ett halvårs stiltje, trots att återhämtningen inte tagit fart ännu.
Kommentarer
Hur får du det till 10?
Säkerhetskontroll behövs inte på 19 pax,
5 borde räcka.
Brandstyrka/lastning. 3
Torn. 1
Incheckning. 1
Har för mig att AVIES checkade in själva på Arlanda dessutom,när det begav sig.
Det där blir inte långvarigt,OM det ens kommer igång.
Det behöver inte gå med vinst eftersom Växjö kommun går in med “skattebetalarnas” pengar och subventionerar hela kalaset……
Kan aldrig vara lönsamt, 19pax per flight. Då ska det finnas en som är i check-in/säkerhetskontroll, lastare, flygledare,räddningstjänst. Således minst 10pers för ett flygplan och 19pax
Berlin är definitivt inte bättre än CPH sett hur ett navperspektiv
Växjö – Kastrup med tåg 2h15min, avgång varje timme.
Växjö – Sthlm med tåg 3h25min, avgång varje timme.
De största tidsvinsterna lär väl Växjöborna som ska till Norrland göra. Därför känns väl Arlanda som ett bättre alternativ än CPH kan jag tycka.
Växjö har idag 11-12 tåg per dag direkt till Kastrup CPH på drygt 2tim restid. Den flyglinjen är sedan Öresundsbrons tillkomst överspelad.
Annan flyghub i Europa viktigare, ex Amsterdam och Berlin. Och det hade Växjö före Corona. Tillbaks till dem så fort Corona stillar sig.
Fler inhyrda utlänska underleverantörer utan kollektivavtal.
Vad händer med Svenskt flyg?
Antar att BRA ligger bakom Amapolas planer för att kunna göra sin återkomst enklare…
Är det inte bättre köra på CPH och kunna connecta till världen?
Av de 285000 resenärerna på Växjö Småland Airport under 2019 var inte majoriteten inrikes. Knappt 80000 reste på Stockholm och över 200000 resenärer reste på Europa.
Men 80000 på Stockholm är bra många fler än många andra svenska regionflygplatser.
Bra att inte inväntar BRA och mycket bra att välja Arlanda då det idag ger bättre flexibilitet vid byten till andra svenska flygplatser.
Då gäller det bara att ha koll på bulan på golvet så att man inte snubblar igen…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten