Jumbostay Arlanda stänger för gott?
Sett några inlägg i sociala medier som säger att jumbostay på Arlanda har stängt för gott, stämmer det? Någon som vet mer?
svar
God tanke men Sw*navia får inte göra så. Mot bakgrund av att de är statliga så får de inte göra reklam för endast ett bolag. Däremot kan man ju ha flera reklamplatser alternativt måla den i en generisk silvermålning. Vore fint!
Det finns inga framtidsutsikter för att driva hotell eller hostel i flygplanet. Nu står det där det står, så lika bra att göra det bästa av situationen. Är ägarbilden oklar? Släng ut inredningen och ta bort alla trappor. Måla upp det i en retro-målning (reklamavtal med något bolag, SAS?) och sätt upp ordentlig belysning.
@MIKAEL BJÖRN EKBERG baserat på resandeantal är Arlanda nummer tre bland flygplatserna i Skandinavien, efter både CPH och OSL!
Det är därför Arlanda e den ständiga Tvåan i Skandinavien!
Jag tvekar på att du haft med Jumbo stay att göra som jag ?
Ledarskapet lämnade allt annat att önska och man kunde ju knappast redogöra några goda siffror för Arlanda och Swedavia.
Att säga åt kunder att inte fota och köra iväg dom kanske inte heller är särskilt kreativt ?
Det enda verkliga effekten som detta gamla, rangliga plan vid infarten till Arlanda har på mig varje gång jag anländer eller lämnar flygplatsen med bil eller buss är att Arlanda, Sveriges största och viktigaste flygplats, ÄR PÅ TILLBAKAGÅNG, precis som den där urgamlaJumbojet. Det där risiga planet ger bara Arlanda ett väldigt dåligt rykte. Riv denna värdelösa monstrositet och omvandla denna värdefulla mark för att främja Arlanda med något verkligt kreativt och överhuvudtaget modernt för framtiden.
Det kommer bli en märklig situation om Swedavia tror att de ska driva den här verksamheten i egen regi. Då kan de manövrera ut vilken verksamhet som helst genom att höja arrenden / hyror där de ser att de kan hitta egen lönsamhet.
Spännande att följa utvecklingen.
Flygplatsen gjorde det så svårt att hotellet skulle gå i konkurs.
Först kom covid ingen affär på två år för någon. Sedan tog de reklamrättigheterna från Jumbo. Sedan på tre år kom de inte på någon som kunde göra reklam. Då tillät de inte att driva hotellet i någon form av rabatt på hyran. Så systematiskt såg de till att vi inte skulle hålla på att driva hotellet.
Det var ytterligare två personer intresserade av hotell men de sa nej. De har redan tänkt på att packa Jumbo. Denna 747 tog många kunder från hela världen till Sverige. Flygplatsen kunde ha gett den en chans genom att hjälpa den.
Vem skulle vara dum nog att spendera miljoner på att köpa och renovera en 747 till ett hotell med vetskap om att marken inte finns där.
Skam de människor som driver flygplatsen för att de är så. Jag tycker att de borde byta namn på Arlanda till Strawberry.
Strawberry Arlanda Stockholm
Swedavia ska göra reklam på ARN och använda denna 747a som ett välkomnande till alla som kommer bilvägen! Gör om inredningen till kontor för Swedavias personal och sätt deras Vd i flight deck och styr upp som Q-couch för verksamheten.
🇸🇪 på flygkroppen tillsammans med ett textat ”Välkommen” på flera språk! Hur svårt ska det vara att göra något fint av denna kärra?
Den kan inte ens skrotas på plats då nya hårda miljölagar omöjliggör detta.
Tycker att konceptet är trevligt så jag hoppas fortfarande på att det kommer nya seriösa ägare!
Precis som många skriver, tyvärr lämnade ägandeskapet mycket att önska. En som jobbade där var tyvärr inte alls trevlig mot besökare och körde ofta iväg dem. Ska åka förbi och kika på Jumbon i dagarna. Synd att den förfallit den sista tiden..@Luftis vad ska ni göra nu då “Swedavia”?
Det fanns alltså en intressent för att ta över verksamheten och så säger Swedavia blankt nej. Vad fyller egentligen Swedavia för syfte? De tar bort bussförbindelsen till terminal 5, tvingar ankommande till terminal 4 att gå 1 km istället för 50 m till utgången, stänger en bana ett kvartal varje år för underhåll, ger samma bolag rätt att uppföra samtliga tre terminalnära hotell, stänger flygmuseet, misslyckas totalt med att få fler flyglinjer, hänvisar personalen till en usel personalparkering osv osv. Man önskar att Swedavia bara vore ett dåligt skämt.
Staten har mumsat i sig av intäkterna under alla år som Jumbo Stay fungerat och sen kan inte det statliga Swedavia anpassa arrendet så att det ska fungera. Det är så man skäms över Swedavias beteende.
Så många saker att säga här men du måste förstå en mycket viktig sak. Kontraktet vi hade på JumboStay med Airport var inte till hjälp. Ingen reklam, ingen parkering, dyr hyra med massor av restriktioner. Efter Covid sjönk verksamheten med 50% men vi försökte ändå. Under covid gick många hotell ner men vi försökte ändå. När du ens ger alternativ till flygplatsen men inte får någon hjälp även om du har varit där i 16 år. Sista dagen för avbokning hade vi nästan 700 avbokade bokningar från hela världen. Många upprörda gäster. Små företagsverksamheter i Sigtunna med stora investeringar ska ges en chans eller möjlighet
Det finns ett intresse att driva verksamheten vidare men Swedavia vill inte förnya arrendet med någon annan part. Vad har Swedavia för avsikt med Jumbo Stay som förmodligen faller i deras händer i konkursen?
Vems ansvar är det nu att forsla bort denna bjässe, och vart ska den forslas?, man kan väl inte skrota den på plats eller?, montera ned och skeppa iväg?, såg den förut till salu för några eller något år sedan på bolagstorgets hemsida. Tror de ville ha dryga 10 mille eller liknande då..Är också intresserad av vad hyran kan ha varit. Tydligen var han som tog över efter första ägaren allt annat än trevlig. Tror det kan fungera väldigt bra om man retromålar den som många varit inne på och även kör med uniformer etc och lite mer flygfeeling. Man ska inte kunna bo i motorn eller “gå på vingen”, det utelämnar för oss flygfantaster.
Arlanda har verkligen en enorm möjlighet nu att göra ett ‘statement’ på infarten till Arlanda.
Varesig det gäller ett sponsavtal – exempelvis SAS sponsrar och målar om i retrolivery.
Men framförallt så är det en tillgång för Arlanda att ha ett en Jumbo vid infarten. Marken ägs ju redan av Swedavia, eller? Vad kan exempelvis den årliga kostnaden vara att ha marken tom VS kostnaden med att flygplanet står kvar?
Det måste renoveras och målas, absolut. Ta bort trappan osv.
Stäng ner möjligheterna att gå in i flygplanet och fräscha upp platsen. Måla sedan flygplanet i SAS färger som det var i mitten på 70-talet när SAS flög med B747.
Undrar vad de hade för hyra? Var det ett arrende eller en hyra till Swedavia? Vem äger flygplanet? ✈️