Arlanda inget alternativ för BRA, stannar på Bromma

Publicerad den 9 mars 2021
Kommentarer
Per G Braathen svänger i frågan om Bromma. Efter att ha öppnat för en flytt till Arlanda meddelar han nu att BRA ska stanna kvar på Bromma. Det kan komma att äventyra hela den planerade nedläggningen.
Per G Braathen och ledningen för BRA har de senaste veckorna haft en rad möten med Swedavia, politiker och andra flygbolag. Det har handlat om vilka möjligheter och framtidsutsikter som en flytt från Bromma till Arlanda skulle innebära för flygbolaget. Men det är förhandlingar som inte gett de resultat som Per G Braathen hoppats på:
–  Hade det funnits möjligheter att flytta till Arlanda hade vi gjort det, men de finns inte. 
Det är ingen som gett några indikationer om en stängning av Bromma och det finns inga möjligheter att få de slottider vi önskar. Det är synd att man inte orkar, när man hade möjlighet att tänka nytt, säger han till Dagens Industri.
Flygbolaget ska därför satsa allt på att vara kvar på Bromma och det innebär en utökad satsning på klimatneutralt flygande. Bland annat ska BRA redan 2026 flyga eldrivet, något som pekar i riktning mot Heart Aerospace och de maskiner med 19 stolar ombord som ska vara i kommersiell drift då.
I bakgrund till utspelet finns med all sannolikhet också Bromma Airport Group och planerna på att ta över flygplatsen efter Swedavia och driva den vidare i privat regi. 
Per G Braathen utlovar också att BRA ska återstarta trafiken den 12 maj i år med ett par linjer. Efter en successiv utökning av linjenätet, även om återhämtningen av främst affärsresandet kommer att gå långsamt, ska flygprogrammet i slutet av året vara nästa komplett i likhet med det som fanns innan pandemin. Även de planerna kan försvåra en förtida nedläggning menar han.
– Jag har inga garantier, men just därför är jag mån om att den plan vi nu har för Bromma är så bra att det inte blir möjligt att stänga, säger Per G Braathen till DI.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gullan Låtsaspurser&förvirrad
2021-03-11 19:42

Hur ska du ha det, ena stunden tycker du att BRA ska flytta till ARN. Sedan tycker du att det är bra, att BRA vill vara kvar på BMA.
Är du säker på att det är kaffe i dina pannor.
Låter mer som det är kask, som du tullat av.

Stockholmare
2021-03-11 15:31

Jobbar på ett stort privat bolag där bokningssystemet sällan tillåter resa från BMA pga dyrare biljetter. Kanske blir ändring nu när Air Leap också finns på BMA.

Henrik
2021-03-11 11:57

Tror du menar tvärbanan, med den måste du åka till antigen Alvik eller Sundbyberg för att sen byta för vidare transport till City. Inga 10 minuter där. Sen att affärsresenärerna som är i majoritet på Bromma skulle välja tvärbanan före taxi, det tror jag den dag jag ser det.

Staten
2021-03-11 01:26

Jobbar på ett statligt stort företag.Vi gynnas endast av att våra anst flyger till just Bromma pga flexibeliteten för oss är Arlanda inget alternativ,hellre tåget då.

Victor
2021-03-11 00:11

Med den nya dragna tågbanan är man inne i City på 10min typ.Och för avresa har BRA sista incheck 10min innan avg!

Fakta
2021-03-10 18:57

Expresståg, pendeltåg, bussar till hela Mälardalen, rabatterad taxi. Hur svårt kan det vara att ta sig till Stockholm? Det är ju hur enkelt som helst numera. Inga problem alls. Gör det jämnt.

Stockholmare
2021-03-10 10:17

Lyssnade på Swedaviaintervjun där de hävdade att BRA i stortsett fått alla slottar som de önskat. Antar att de blev putta på att SAS inte ville släppa några inrikeslinjer eller något.

Henrik
2021-03-10 10:12

10 minuter till city, när landar du på Bromma? Mitt på dan eller. Om man ska resa morgon eller sen eftermiddag så sitter man fast i köerna och då pratar vi inga 10 minuter till city. Att Heart Aerospace säger att man kommer ha flygklara kärror till 2026 är en väldigt optimistisk prognos, självklart säger dom det för att kunna säkra finansiering, i verkligheten pratar vi nog ett antal år till.

Anonym
2021-03-10 08:27

Gör Bromma till endast inrikesflygplats. All utrikesflyg får flytta till Arlanda.

Per
2021-03-10 00:56

Enligt Heart Aerospace så är deras eldrivna 19-seatare klar för leverans 2026. De låga driftkostnaderna ökar möjligheten att få en mycket god lönsamhet med dessa plan. Perfekt även att göra om BMA till en elflygplats, det innebär att bullerzonerna kan tas bort vilket möjliggör ny bebyggelse nära flygplatsen.??

Per
2021-03-09 23:35

15 min från dess att man kliver in i terminalen tills man är på väg till flyget. Så smidigt

Mr Doink
2021-03-09 22:35

Man har försökt lägga ner BMA sen de öppnade för trafik. De kommer fortsätta lika länge till.
Men BMA kommer köra ”Business as usual”

Doink

Undrar
2021-03-09 22:25

Många som reser till Stockholm har just huvudstaden som sista destination och slipper gärna Arlanda med all dess krångel/färdväg. Landar man i Bromma är man mitt i city inom 10minuter från det att man landat; så snabbt går det!

Arlanda är bra lämpad för byten, men absolut kass om man tänker stanna i Stockholm city under sin vistelse. Tänk hur mycket tid och pengar man sparar på att resa till Bromma!

Reser jag inrikes är det enbart Bromma som gäller!

Gee
2021-03-09 22:25

Men då missar du ju Stockholms terminal 1!
Arlanda tillhandahåller bara 2 till 5.

Gullan Purser&FlygplatsExpert
2021-03-09 19:59

Vad härligt att BRA återigen satsar på gemytliga och tidseffektiva Bromma! Jag önskar att även vi på de större flygbolagen kunde fått den möjligheten. Men med knappt 1800m TORA tillgängligt så klarar bara våra Airbus 319 att landa och starta där. Och vi har inga slottider heller. Men kämpa på BRA! Bromma är tidseffektivaste Stockholmsflygplatsen.

Söderbröder
2021-03-09 19:55

När boende i Bromma,Spånga, Kungsholmen,Södermalm,Hässelby mm nu iprincip i ett år haft ytterst få flygningar över sina hus lär klagomålen öka och trycket på stänga Bromma lär växa. Inte omöjligt det slutar i en folkomröstning i valet 2022

ARN
2021-03-09 19:33

Nej! Jag kommer inte att flyga från eller till Bromma. Jag har alldrig flugit från eller till Bomma. Jag vägrar att flyga från eller till Bromma. Det blir ofrivilligt eller motvilligt om jag någon gång skulle behöva flyga till eller från Bromma. ARLANDA flygplats kommer att fortsätta vara mitt bästa val när jag reser från eller till Stockholm

Aldrig nedläggning
2021-03-09 19:31

Mycket bra val.

Många länder ser med avund på Bromma flygplats; vi skall vara stolta att vi har denna fina citynära flygplats som inte bara är viktig för konkurrensen mot SAS, utan även viktig för samhällsberedskap, ambulansflyg och tillgängliggör flyget för alla boende i södra stockholm.

sv ABC
2021-03-09 19:12

Har du verkligen läst artikeln? Det verkar inte så!

Gh
2021-03-09 15:49

Tror BRA:s enda möjlighet att klara sig är just att stanna på Bromma och dess närhet till centrum. Att flytta till stora Arlanda med all dess konkurens skulle vara nog tyvärr vara förödande.

Peter
2021-03-09 15:27

Lite förvånad över BRA och deras senaste beslut om att stanna på Bromma. Deras framtida ev. passagerarunderlag skulle ju öka avsevärt iom en flytt till ARN. Vilka kommer efter corona välja inrikesflyg, möjligtvis från Kiruna och Luleå. Möjligheten att flyga in transferpax till ARN är enda chansen till överlevnad.

Henrik
2021-03-09 14:15

Bromma kommer ryka, kanske inte i år men det blir garanterat en förtida nedläggning. Att BRA ska flyga eldrivet 2026 är bara tomt prat. Dels är det tveksamt om det kommer finnas några kommersiellt lönsamma plan att tillgå, sen har BRA många gånger sagt att man ska byta flygplanstyp och sen har det visat sej att det inte funnits pengar till det. Att Bromma skulle drivas privat är bara en dröm, att ett privat bolag kommer skulle få samma avtal om att hyra marken som Swedavia har är helt befängt

ARN
2021-03-09 13:18

Hur är det möjligt att det inte finns tillräckligt med lediga slottar på Arlanda? Redan innan pandemin var det långt ifrån fullt ens i peak. Är det något bolag som sitter och håller på slottar som man inte använder?

Bengt
2021-03-09 13:04

Oj vad positiva Flygtorgets raketforskare kan var!
Varför är ni så negativa till att någon försöker dra igång verksamhet?
Pinsamma amatörspekulationer utan någon som helst substans! Patetiskt!

Stockholmare
2021-03-09 13:04

Att BRA skulle investera i elflyg till 2026 är ju inte rimligt, vem försöker de lura? Politikerna som får ståfräs av att de tror att någon större kommersiell aktör satsar på elflyg till 2026? Det finns inte på kartan. Hur gick det med BRA:s investering på nya jetflyg?

Flygare
2021-03-09 12:58

att Swedavia ska tänka nytt, är ungefär som att tro på jultomten

Vän
2021-03-09 12:30

Men här fanns det många ” krösamajor”.Negativitet så det bara ryker om det.Det minsta som behövs nu.
Är väl jätte kul att BRA startar igen.Och dom har inga 19 sätes batteriflygplan.
Tror nog en flytt el inte till Arlanda är noga analyserad.
Kram BRA stammis

Stockholmare
2021-03-09 11:54

Jag tror BMA stängs inom några få år. BRA är inte ensamma på BMA längre så jag funderar på att om BRA fortsätter ett tag på BMA för att driva omkull konkurrent? BRA och Leap konkurrerar om samma passagerare på samma linjer och då blir det prispress då det inte finns andra fördelar (t.ex. utrikestransfer) för något av bolagen.

ABC
2021-03-09 11:29

Det känns som att BRA får läggas till historien. På Arlanda hade de haft en chans med enbart ATR72 tills de fått koll igen. Nu känns det som att de kissade på sig, det blev kallt och nu är det inte så kul längre.

zeke
2021-03-09 10:35

Det är tyvärr bara att kasta in handduken BRA.
19 sätes batteriflygplan, hur ska man få lönsamhet?
Tyvärr, pandemin sänkte det här bolaget och dess affärsfördel med Bromma. Arr sen kämpa i motvind mot Swedavia å vingliga politiker gör soppan än värre…..

Gullan Purser&TrafikExpert
2021-03-09 09:54

Det hade varit ett fint tillfälle att flytta och erbjuda Bra kunderna fina anslutningar ut i världen med oss större aktörer. Det finns bara vinnare i en flytt och tänk vilka fina bostads och strövområden det kunde blivit på platsen där start banan ligger.
Hoppas verkligen de omvärderar detta dåliga beslut.

Lage D
2021-03-09 09:03

Att BRA skulle vara tillbaka med sin 2019-kapacitet på Bromma i slutet av året är inget annat än fantasier. Seriösa bolag som Lufthansa tror på max 90 % av sin 2019-kapacitet från 2025. Ser ut som om Per G Braathen och Björn Kjos gått i samma skola……

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten