Riksdagen kräver en plan för utvecklingen av Arlanda
Publicerad den 8 juni 2021Kommentarer
Ett klargörande till Flygare. Är ingen förespråkare av en fjärde bana. Den skulle inte ens vara aktuell med ett eventuellt nedläggande av BMA anser jag. Vi är på samma linje här.
Tror du att det bara handlar om att “fälla” regeringen? Då är du ganska naiv.
@Saltkammaregubben
ARN behöver inte fler rullbanor. Antalet rörelser senaste 10 åren har varit för neråtgående. Det man behöver är att effektivisera, främst ändra på begränsningar betr. buller regelverk. Därutöver kan man passande se till att förlänga den andra parallel banan så att man har två banor över 3000 meter. En fjärde bana är helt bortkastade pengar.
Arlanda är långt ifrån att nå maxkapaciteten och miljötillståndet som är på 90 starter och landningar per timma. Under ett fåtal timmar når man som mest mest upp till 73 starter och landningar på en timme enligt statistik från de senaste 4 åren innan Corona
Ja, hur tror du tex L är sugna på att fälla en regering 1år innan val för obetydlig fråga som BMA med de opinionssiffror de har nu?
Tror att regeringen inte vill stöta sig för mycket med “samarbetspartierna” C och L.
Allt tjat om att den sk.”regeringen” kan ta beslutet, utan att bry sig om riksdagen, är bara trams. Ja, det kan de, men det vore mycket oklokt. Fast riksdagens absolut minsta parti, har ju sossarna som sin gisslan.
Löfvén har en del att tänka på!
Behovet av rullbanekapacitet hänger ihop med det förväntade antalet flygplansrörelser
(starter plus landningar). För Arlandas del har antalet rörelser aldrig varit i närheten av
det tillåtna antalet i nuvarande miljötillstånd. Problemet kompliceras dock av att Arlanda
har en påtaglig dygnsvariation där banutnyttjandet ligger långt över genomsnittet under
en till två timmar per dygn.
Nu är det en sanning med modifikation att riksdagen stoppad en nedläggning av Bromma. Riksdagen har klubbat igenom ett tillkännagivande, något som inte är bindande för regeringen att följa utan är mer ett yttrande.
Att lägga ner BMA är inget riksdagsbeslut, det kan regeringen göra utan majoritet i riksdagen.
Min framtidsspaning är följande:
1. Utredaren kommer i slutet av augusti presentera sin analys och utredning som även innehåller plan för utbyggnad av ARN.
2. ARN kommer få pengar för att utvecklas.
3. Regeringen tar bort BMA från basutbudet innan årsskiftet.
Bromma borde bli som Säve flygplats i Göteborg.
Nu får Eneroth och Bolund stoppa in tårtan i kylskåpet…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten