
Remote Tower stoppas i Skottland
Publicerad den 17 januari 2022Kommentarer
Ett huvudargument för RTS är att en flygledare ska kunna hantera fler flygplatser. Men det finns inte på kartan ännu. En förändring av de regelverk som krävs är inte en påbörjat. Det dröjer alltså år innan det är genomfört – om det någonsin blir det.
I Sverige sjösattes detta högriskprojekt utan en oberoende utredning. Hur är det ens möjligt? Dessutom trots varningar från flygledare och piloter som rimligtvis vet vad de talar om.
Det är hög tid att syna det här äventyret i sömmarna.
De har inte sagt nej, de har bara inte sagt ja.
Lycka till med att få svar från LFV. Vi på insidan har aldrig fått se några svar. (Förutom de “rätta”)
Måhända ni har rätt ang. ekonomin men kan det ändå på sikt vara billigare med en FL som styr flera flygplatser? Många och stora safety nackdelar? Var är flygsäkerhetsrisken? Avbrott, teknik/IT strul, sabotage osv kan inträffa även med lokal fysisk FL?
Regionalpolitik dvs arbetstillfällen osv har ganska liten safety påverkan. Regularitet borde särskiljas från flygsäkerhet, fallerar det på short final har man säkert samma förfarande som om det skulle hända nåt liknande med en lokal FL eller?
Fjärrstyrda torn och allt centrerat förutsätter att all teknik fungerar och inte blir utsatt för sabotage.
Med personal på plats kan man hålla igång en mindre mängd trafik även om de stora förbindelserna bryts.
Hur kan man få en rättvisande bild av detta projekt när dom som testar är direkt beroende av att det MÅSTE fungera. Annars försvinner ju jobbtillfällena i Sundsvall! Helt absurt!
En rejäl genomlysning behövs av det extremt aggressivt framdrivna projektet i Sverige, med fokus på kostnaderna. Jag har ännu inte sett något som tyder på att fjärrstyrd flygledning skulle vara billigare än vanlig, trots att de många och stora nackdelarna borde kräva rejäla kostnadsminskningar för att motivera en övergång.
Vore intressant att höra hur vår regering och politiker tänker gällande fjärrstyrd flygledning. I Sverige har man endast anlitat LFV som expertutredare i frågorna om ekonomiska fördelarna och flygsäkerhet. Intressant ??!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten