
Mora kan återfå upphandlad flygtrafik
Publicerad den 27 januari 2022Nu är förslaget om vilka flygplatser som ska få upphandlad trafik ute på remiss. Om det går som Trafikverket vill, kan Mora få tillbaka linjen till Stockholm.
Mora har i många år kämpat hårt för att återfå den upphandlade trafiken till Stockholm. I dagsläget passerar linjen mellan Sveg och Arlanda, även den upphandlad, i princip över Mora men att slinga de två flygplatserna ihop har inte varit aktuellt. Inte ens uppvaktningar i Bryssel för att själva kunna köpa in ett flygbolag och trafik har hjälpt. Därmed har linjetrafiken till Stockholm legat nere. Däremot har flygplatsen varit beredskapsflygplats nu under pandemin.
Men nu kan en ändring vara på gång.
Trafikverket har nyligen skickat ut förslaget på vilka linjer som ska vara upphandlade kommande avtalsperiod, med start 2023. Det är den vanliga listan:
Gällivare-Arlanda
Arvidsjaur-Arlanda
Lycksele-Arlanda
Hemavan-Arlanda
Vilhelmina-Arlanda
Sveg-Arlanda
Pajala-Luleå
Men till det kommer ytterligare fyra linjer:
Torsby-Arlanda
Hagfors-Arlanda
Kramfors-Arlanda
Mora-Arlanda
Om den godtas av remissinstanserna innebär det alltså att Mora åter är tillbaka på inrikeskartan i Sverige. Om det sedan blir en egen linje eller den slingas tillsammans med Sveg återstår att se. Av allt att döma har Mora också slagit ut Sälen som skulle kunna vara ett alternativ för att upprätthålla tillgängligheten i Dalarna.
Själva upphandlingen av det knappa dussinet linjerna sker sedan under hösten. I dagsläget är det tre flygbolag som har uppdraget:
Amapola: Flyger det tre slingorna Arlanda-Kramfors-Hemavan, Arlanda-Lycksele-Vilhelmina och Arlanda-Hagfors-Torsby.
Jon Air: Pajala-Luleå, Östersund-Umeå och Sveg-Arlanda.
Xfly: Arlanda-Arvidsjaur-Gällivare.
Trafikverket hoppas dock att ett flertal flygbolag ska känna sig manade att lämna anbud. I dagsläget är kostnaden för den upphandlade trafiken cirka 184 miljoner kronor per år. Det har aldrig varit aktuellt att upphandla flyglinjer söderut från Stockholm.