
Sunclass bygger upp nya flottan
Publicerad den 14 juni 2023Den nya A330-900neo är på plats. Det är första steget i uppgraderingen av hela flygplansflottan hos Sunclass Airlines.
Den helt nya A330-900neo har varit försenad från Airbus i Toulouse och en av de egna A330-300-maskinerna har stått i Abu Dhabi i en C-check som dragit ut på tiden. Men nu börjar allting falla på plats i och med att båda maskinerna nu har landat i Köpenhamn. Den helt nya OY-VKO landade på Kastrup i slutet av förra veckan där den genomgår de sista rutinerna innan den kan tas i trafik. På fredag ferry-flygs den upp till Arlanda och på lördag går den första offentliga passagerarflygningen från Stockholm till Mallorca. Under huvuddelen av sommaren ska maskinen utgå från Arlanda till de stora resmålen runt Medelhavet, bland annat Heraklion, Rhodos, Larnaca och Antalaya. Men även Köpenhamn, Bergen och en del andra skandinaviska flygplatser kommer med i flygprogrammet när vissa slingor ska flygas, bland annat Arlanda-Mallorca-Bergen-Mallorca-Stockholm.
– Det är verkligen roligt att vi fått den nya neon på plats nu när högsäsongen står för dörren. När sedan vintersäsongen kommer i gång blir det den vi använder till Phuket eftersom den har längs range i flottan. Det behövs i och med att kriget i Ukraina påverkar flygkorridorerna, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving till Flygtorget.
Det gångna halvåret har de försenade maskinerna tvingat Sunclass att hyra in kapacitet för att klara produktionen. Bland annat flög en A330 som tidigare varit hos HiFly på Sunclass register under vintern. Men i och med leveransen av OY-VKO så har också första steget tagits i det som är en total uppgradering av flygplansflottan under de kommande åren. Innan 2030 ska hela den nuvarande flottan vara utbytt mot nio nya A321 och fyra nya A330-900, samtliga i neo-utförande.
– Leveransplanerna är inte helt klara men vi räknar med att nästa nya maskin ska kunna vara på plats i slutet av året eller början av nästa.