Featured article image

Amapola fasar in fler Fokker 50

Publicerad den 15 september 2023
Kommentarer
Från Filippinerna till Sverige. Amapolas senaste Fokker 50 är en långväga nykomling till flottan. Den är nu målad i den nya grönvita dekoren med namnet Populair på flygplanssidan.
Populair

Populair
 
I höst när den nya perioden för upphandlad trafik träder i kraft ska Amapola, eller Populair som det nya namnet ut mot marknaden numera är, flyga:
• Gällivare–Kramfors–Arlanda
• Hemavan–Arvidsjaur–Vilhelmina–Lycksele–Arlanda i en samslingning. 
 
Ingen sträcka flygs med fler än en mellanlandning och är en trafik som ska ske med två flygplan till skillnad från dagens uppdrag som kräver ett flygplan. I väntan på det är nu ytterligare en Fokker 50 på väg in i flottan, SE-MFO som just målats i Populairs nya grönvita dekor. Den maskinen är en tre ”nya” som nyligen hämtats till den tekniska basen på Sturup efter ferryflygning från Filippinerna där de tidigare ägts av Leading Edge Air Service. Vid sidan av SE-MFO är det SE-LFD och SE-LFE, även de med cirka 30 år på nacken och med ett brokigt förflutet i bland annat Mongoliet, Spanien, Angola och Indonesien. I köpet ingick också ytterligare två-tre Fokker 50 men de var i så dåligt skick att de skrotades på plats i Filippinerna.
– Vi arbetar kontinuerligt med att köpa in Fokker-maskiner, rusta upp dem och sälja dem vidare, främst till Afrika där det finns efterfrågan. Fokker 50 är en robust maskin som klarar den utsatta miljön och de ibland dåliga banorna där. I de lägena är till exempel ATR inget alternativ, säger Erik Salén, vd för Amapola till Flygtorget. 
 
Amapola/Populair är det enda flygbolaget i Europa som fortsatt flyger Fokker 50 och har i dagsläget 12 maskiner på sitt AOC. Av dem är fem i fraktversion medan sju flyger passagerare, en verksamhet som blivit allt viktigare i takt med att den flygburna posten minskar vilket tidvis var ryggraden i Amapolas verksamhet. Redan nu är merparten av kraven på befordran över natt borta och på sikt lär postlagen ändras än mer. 
– Frågan är om det blir något kvar, det lutar åt att det blir bellycargo på SAS med posten, fortsätter Erik Salén.
I det läget har ACMI och den upphandlade passagerartrafiken blivit vägen vidare och även skänkt ett visst mått av framtidstro, i första hand de kommande fyra åren men på sikt även ytterligare upphandlingsperioder. Dessutom flyger Amapola på Mariehamn och Turku och avslutade förra året en sju månader lång sejour på Irland. De senaste åren har också BRA och Air Leap tagit in Amapola som underleverantör. 
– Fokker 50 är en fantastisk maskin, kan flyga från Malmö till norra Afrika och är den maskin ger minst klimatpåverkan i vårt segment även utan att tankas med SAF. Vi sysselsätter de maskiner vi har i flottan och ser en tidshorisont på i alla falla åtta-tio år. Faktum är att Amapola gått med vinst alla de år som flygbolaget funnits, främst tack vare Fokkerflottan och det finns en stor stolthet över verksamheten. 
Och det nya namnet Populair, hur kom ni fram till det?
– Amapola är inarbetat i branschen men ringer inga klockor eller ger något igenkännande ute bland de resenärer som allt oftare flyger med oss. Många namn med anknytning till flyg är upptagna och vi ville ha ett som gav en positiv klang och kanske ett litet leende. Det har vi nu samtidigt som färgerna, grönt och vitt knyter an till skog och vita vidder, vi flyger ju mycket på norra Sverige. 

Kommentarer

veteran
2023-09-18 12:31

Jag är glad att de byter. PopulAir är ju dessutom lite kul och snygga blev planen. Jag förstår att några är fundersamma om gamla flygplan. Det tragiska är ju att turboproparna inte utvecklats nämnvärt. Amapola upphandlingen från Trafikverket tillbakadragen för att de diskriminerats av miljöskal trots att de åldern till trots släppte ut MINDRE än de mer nytillverkade planen i samma storlek. Jag är glad att populair kan hålla igång ett tag till som ett proffsigt bolag med nöjd personal.

Spännande tider
2023-09-18 01:15

“Bolaget har filialer i Norge och är i process att starta ett dotterbolag i Kenya.”

Anders
2023-09-17 12:54

Kolla redovisningen ordentligt, det är vinst 3,9 miljoner. Inte förlust.

ekonom
2023-09-17 00:22

Amapola Flyg AB omsatte år 2022 ca 345 miljoner och gjorde en förlust på ca 5 miljoner.
Ägare: Erik Salén

Amapola hyr alla sina 11 flygplan av Largus Holding AB som år 2022 omsatte ca 155 miljoner med en vinst på ca 129 miljoner.
Ägare: Erik Salén

Largus Aviation AB är registrerade ägare till 15 Fokker50 varav 11 leasas ut till Amapola och 4 står avställda.

737
2023-09-15 21:49

Snygg målning, grymt bolag! Synd bara att stjärtfenan inte säger någonting alls

Pnf
2023-09-15 19:36

Äger man flygplanen är det enkelt att styra kostnader och klara tuffare perioder. Fokker50 kräver inga stora investeringar och Amapola sköter flygplanen väl. Påminner lite om när Thun ägde flygplan hos Golden Air.
Dem gick aldrig med förlust, men och andra sidan gick de knappt med vinst heller.
Man styr leasingkostnader efter intäkter.

Morten
2023-09-15 16:42

Men att skaffa SÅ gamla flygplan är nog inte så bra.

ABC
2023-09-15 16:06

Från hopplöst omodern flotta, namn, logo och dessutom ett obegripligt namn till ett strålande namn med en begriplig internetadress och en snygg logo som t.o.m. får en antik F50 att se modern ut. Man får hoppas att den som är ansvarig för denna omstöpning får ta större plats i bolaget.

Fasa
2023-09-15 15:36

Trodde man fasade ut F50, inte in!?

thomas
2023-09-15 13:06

Falcon körde post i Electror gick över till för dyra 737c bolaget hamnade hos skojare sen slut, Ampola har tagit över detta förvärv och drivit framgångsrikt men nu är det snart slut när postens tidsregler luckras up. Nu har bolaget vunnit den statliga upphandlingen den är hårt reglerad med blter etc.hoppas de kan tjäna pengar på den.

EK
2023-09-15 12:07

Litet bolag som har koll på läget. Flugit flera gånger med dom och trots äldre plan så är dom väldigt fina och bekväma i kabinen. Väldigt tysta också. Gratis kaffe, te, vatten ombord också

LV
2023-09-15 10:46

Med en långsiktighet och kompetent ledning, ja då går det bra.

Gh
2023-09-15 10:29

Hatten av för Amapola, inget fancy bolag på något sätt men verkar ju ha koll på kostnaderna. Väl underhållna äldre plan kan man driva ett flygbolag med vinst.

thomas
2023-09-15 09:17

Ampola är ett välskött duktigt bolag som har funnits länge och det av en anledning.
Bolaget har en kompetent ledning som navigerat skickligt i branschen och hållit sig utanför alla Svenska flygbolags konkurser, de bevisar att det går att driva flygbolag I Sverige.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten