Minskat flygande en risk för nedläggning av flygplatser
Publicerad den 29 november 2024Se intervjun här med Swedavias VD Jonas Abrahamsson.
Kommentarer
Ni som minns kanske kommer ihåg att Linjeflyg flyttade hela sin verksamhet från Bromma tii Arlanda på 80-talet. Då var det Luftfartsverket som drev Arlanda och man byggde en effektiv inrikesterminal (T4). Nu när Swedavia i ren “leka-affär”-anda byggt om Arlanda till ett köpcenter och sett till att kunderna skall vara på flygplatsen 1,5-2 timmar innan avgång är det ineffektivt att flya inrikes. Lägg ner Swedavia så blommar inrikesflyget.
Flygskam!? Bara ett påhittat ord som dessutom har dött ut. Lägge ner det begreppet. Det retar mer än det gör nytta.
Lägg ner begreppet flygskam, det kanske var aktuellt fram till 2018. Anledningen till mindre inrikesflyg är digitaliseringen efter pandemin. Vem vill flyga på en dag resa när man kan ta mötet digitalt.
Whats new?
Det enda som hänt är att SAS räddade per braathen en andra gång, kostat fattiga sas nån miljard, det kommer trissa upp inrikes priser och dra ner ambitioner till ett livskraftigt inrikes flyg, sen att flytten framställs som konsolidering till ARN, vad ska han säga då talar i egen sak, hur kan det vara så då, 90% av BMA resenärerna ska in till city snabbt och enkelt.
Att recepolicys är del orsak är uppenbart att nätet tagit över en del men det är inte hela sanningen.
Fattar ingenting, regeringen behåller ju Bromma. Vad är problemet?
Verkar ha blivit nya rutiner sedan pandemin att kommuner/regioner inte lika ofta flyger till Stockholm och tigger pengar/projekt. Dock borde Mamlö få tåg till MMX terminalen. Ett pendeltåg via Lund/Malmö på nya spår. Speciellt då Fehrman bält tunnel blir klar och tågen fastnar så fort de kommer till Sverige
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten