Minskat flygande en risk för nedläggning av flygplatser

Publicerad den 29 november 2024
Kommentarer
Flygskam, alternativa resesätt och en pandemi som gasade på digitaliseringen. Inrikestrafiken fortsätter att minska i Sverige – det säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson i en intervju med nyhetskanalen EFN.

Se intervjun här med Swedavias VD Jonas Abrahamsson.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Nej
2024-11-29 18:51

Ni som minns kanske kommer ihåg att Linjeflyg flyttade hela sin verksamhet från Bromma tii Arlanda på 80-talet. Då var det Luftfartsverket som drev Arlanda och man byggde en effektiv inrikesterminal (T4). Nu när Swedavia i ren “leka-affär”-anda byggt om Arlanda till ett köpcenter och sett till att kunderna skall vara på flygplatsen 1,5-2 timmar innan avgång är det ineffektivt att flya inrikes. Lägg ner Swedavia så blommar inrikesflyget.

Giao Lumme
2024-11-29 14:48

Flygskam!? Bara ett påhittat ord som dessutom har dött ut. Lägge ner det begreppet. Det retar mer än det gör nytta.

Skam
2024-11-29 11:40

Lägg ner begreppet flygskam, det kanske var aktuellt fram till 2018. Anledningen till mindre inrikesflyg är digitaliseringen efter pandemin. Vem vill flyga på en dag resa när man kan ta mötet digitalt.

thomas
2024-11-29 11:09

Whats new?
Det enda som hänt är att SAS räddade per braathen en andra gång, kostat fattiga sas nån miljard, det kommer trissa upp inrikes priser och dra ner ambitioner till ett livskraftigt inrikes flyg, sen att flytten framställs som konsolidering till ARN, vad ska han säga då talar i egen sak, hur kan det vara så då, 90% av BMA resenärerna ska in till city snabbt och enkelt.
Att recepolicys är del orsak är uppenbart att nätet tagit över en del men det är inte hela sanningen.

Stockholmare
2024-11-29 10:19

Fattar ingenting, regeringen behåller ju Bromma. Vad är problemet?

Mr €
2024-11-29 10:12

Verkar ha blivit nya rutiner sedan pandemin att kommuner/regioner inte lika ofta flyger till Stockholm och tigger pengar/projekt. Dock borde Mamlö få tåg till MMX terminalen. Ett pendeltåg via Lund/Malmö på nya spår. Speciellt då Fehrman bält tunnel blir klar och tågen fastnar så fort de kommer till Sverige

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten