Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Charter VS reguljärtflyg

Tråden startades av VS

Hejsan!
Det här är en fråga jag har tänkt på väldigt länge!
Och frågan är till er på forumet som vill bli pilot!
Vill ni heller flyga charter, Novair, Thomas Cook Scandinavian eller TUIfly Nordic.
Eller vill ni hellre flyga reguljärtflyg åt SAS eller Norwegian
Svara gärna charter eller reguljärtflyg och en liten kort beskrivning varför ni just valde charter eller reguljärtflyg! 🙂

Publicerad den 2013-04-17 16:59
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

Anders1
2013-04-18 00:52

Charter kan t.ex. innebära rundtursflyg över Örebro med en C172, att transportera fyra får mellan Gotland och fastlandet i en PA31, att flyga diplomatpost till Kirgistan i en Learjet, ett hockeylag till Borlänge i en ATR, en artist hem från Melodifestivalen i Karlstad i en helikopter, en tekniker till Tromsö i en Malibu, en pensionärsförrening till Prag i en ATP, en fullastad 737 till Kreta, en 330 till Thailand eller kanske en 787 till Hawaii!?

Reguljärt kan t.ex. innebära nattposten till Mariehamn, en SF3 till Ronneby, en DHT någonstans i Afrika, en F50 i Irak, en 737 i Korea eller en A380 mellan London och Sydney.

Om jag får välja vill jag flyga en A380 mellan Stockholm och Hawaii med endast post ombord. Dessutom tycker jag att vi skall vara full besättning ombord (inkl. kabin).. Femdagarsstopp vore att föredra. Kan någon fixa det?

VS
2013-04-17 18:13

Till Anders1
Om vi nu tänker oss at du var tvungen att välja mellan charter och reguljärtflyg, vad skulle du välja? Och, ja, jag vet att det är en fråga man aldrig kommer att få inom flybranschen men det skulle vara kul att höra vad du tänker och tycker! 🙂

Anders1
2013-04-17 17:35

Önskar dig stort lycka till om det är ditt “kall i livet”! Tänk dock på att också skaffa dig en utbildning som är attraktiv på arbetsmarknaden, annars är risken stor att du hamnar bakom ratten på Taxi Kurir eller liknande med ett enormt skuldberg i baksätet. Om/när du får jobb är det bara att haka på oavsett om du får betalt eller inte – såvida det inte gäller att flyga okänd last från en gräsmatta till en annan… Tyvärr kommer ni vara hundratals som söker icke utanonserade möjligheter och tusentals som söker utanonserade dito.

VS
2013-04-17 17:23

Hejsan!
Tack för informationen! Och det stämmer att jag är ung och drömmer om att bli pilot! 🙂

Anders1
2013-04-17 17:13

Du låter väldigt ung och jag gissar att du är flygintresserad men dåligt insatt i flygbranschen. Så här brukar det vara; Få har haft möjlighet att välja. Jobben växer inte direkt på träd. Det är oftast en slump och en tillfällighet vart man hamnar. Många bolag flyger dessutom både och. Reguljärflygbolag flyger charter och charter flyger ibland för reguljärflygbolagen. Förut var det charterpiloter som låg borta mycket men numera är det vanligare att reguljärpiloter jobbar i långtbortistan och knappt kommer hem alls. Nuförtiden är det ganska svårt att hitta piloter som är nöjda med sitt yrkesval. För det mesta är det bara gnäll, gnäll och mer gnäll. Den allmänna uppfattningen tycks vara att flygbranschen är i en starkt nedåtgående spiral där allt bara blir sämre och sämre.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500