Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Parallell entry hold

Tråden startades av Hold

När man gör ett parallell entry i ett hold, ska man tracka radialen eller räcker det med att tracka outbound kursen bara? Det jag tänker på är att man ligger på “fel” sida av radialen när man svänger in tillbaka på den och detta leder till ibland att det blir ganska tajt att hinna göra en intercept

Publicerad den 2013-11-30 12:38
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Fr202
2013-11-30 21:57

Perf engineer: 4,2nm gäller det är den skyddade ytan gällande cricket minima för ett class C plan

perf engineer
2013-11-30 21:35

Vid Circling gäller 2.4 NM från flygplatsen för hindefrihet Class C aircraft.

4.2?! Jisses…

Fredrik
2013-11-30 18:19

Efter att ha varit verksam inom flyget i ett par år, då främst i svenska regionalflyget, kan jag säga att standarden är dålig och kunskapen bristfällig på både höger och vänster sida i cockpit. Jag tycker att nivån på Flygtorgets svar faktiskt speglar verkligheten, så nedanstående svar skulle vara fullt möjliga att få av diverse kollegor på linjen. Ta inte emot svar ifrån en kollega och tro det är hugget i sten, bara för att du är lat, utan kolla upp det själva, är mitt dyrbaraste råd.

FAA definition
2013-11-30 17:50

Då reglerna för holding är samma överallt så brydde jag mig inte så mycket om att jag tog informationen från en FAA manual….anledningen var att det var den första jag hittade när jag googlade…
Kommer inte grundreglarna från ICAO??

Skämmes
2013-11-30 17:50

99% av alla som skriver i forumet vet inte hur man gör ett hold, för de är inte piloter själva. Åtminstone inte mer än UL/PPL. Har du IR bör du veta dessa regler!

PANS-OPS
2013-11-30 17:45

Jag tolkar texten + bilderna i PANS-OPS som att man ska tracka outbound, alltså att man inte ska försöka att hitta tillbaka till radialen på vägen ut från fixet.

I PANS-OPS står följande:

Sector 1 procedure (parallel entry)

a) at the fix, the aircraft is turned left onto an outbound heading for the appropriate period of time (see 1.4.9,”Time/distance outbound”); then

b) the aircraft is turned left onto the holding side to intercept the inbound track or to return to the fix; and then

c) on second arrival over the holding fix, the aircraft is turned right to follow the holding pattern.

IRI
2013-11-30 17:28

Vet inte riktigt vilket som gör mig mest besvärad här: nivån och felaktigheterna i svaren, eller att ingen ens verkar veta vilken officiell källa man hittar det i.
Den enda som har rätt är “FAA definition” men om vi pratar europa så är det ju lite felaktig hänvisning även om det är samma sak.

Snälla, säg att ingen av er andra verkligen är piloter!

Och om ni nu är det. Titta i Pans ops-kapitlet i era gamla läroböcker. Eller i Flight Procedures-kapitlet om ni har en jeppesenmanual. Eller gå direkt till källan, Doc 8168.

Ja, du kan flyga parallellt outboundtracken på non-holding side. Storleken på holding aera’t är anpassat för detta. (eller rättare sagt “entry area”).

Till signaturen “hejsan”:
Jösses, vad du lyckats röra ihop det! Half scale och 4,2nm??? Det förstnämnda är inte relevant alls i frågan och 4,2nm gäller circling!

EASA
2013-11-30 17:16

Vi följer inte FAAs regler. Deras parallell är inte samma som våra parallell. Se PANS-OPS istället

hejsan
2013-11-30 14:05

Det stämmer att du kan ligga på nån holding side, men ej mer än half scale deflection på CDI nålen eller HSI:t eller vad du använder. Kör du bara på RMI nål är det lättast att ligga etablerad exakt på radialen på outbound, för annars är det svårt att veta var du är.

Hinderfrihet har du ut till 4.2 NM för class c a/c, tex B737 om jag inte minns fel.

Till FAA
2013-11-30 13:52

Tack för svar, då stämmer det att man kan ligga på non holding sida när man går ut outbound i en parallell entry

FAA definition
2013-11-30 13:32

Anledningen till att det heter “Parallel Procedure” är att man flyger parallellt på “outbound leg”.

Förklaringen nedan är från FAA AIM. Kolla länken så ser Du bild med.
https://www.faa.gov/air_traffic/publications/atpubs/aim/aim0503.html

“FIG 5-3-4
Holding Pattern Entry Procedures

3. Entry Procedures. (See FIG 5-3-4.)

(a) Parallel Procedure. When approaching the holding fix from anywhere in sector (a), the parallel entry procedure would be to turn to a heading to parallel the holding course outbound on the nonholding side for one minute, turn in the direction of the holding pattern through more than 180 degrees, and return to the holding fix or intercept the holding course inbound.”

Hold
2013-11-30 13:00

Angående vinden så år jag självklart medveten om det, det jag undrar över är angående outbound legget i ett parallell entry, ska den följa radialen som Golden är baserat på, t.ex r360.
För efter station passage så kommer du att passera stationen något innan du rullar ut på kontrakursen och på så sätt befinner dig på andra sidan av vad holdet är baserat på.
Ska man då istället tracka ut på radialen 360 istället innan man svänger in och gör en intercept på inbound?
Rörigt men hoppas ni förstår vad jag menar.

pp
2013-11-30 12:49

Outbound så är det är det fråga om en track, inbound så är det en del som “interceptar” inbound radialen och en del går in rakt mot VOR ifråga, dvs. man avslutar sin entry med en teardrop procedure. inget av dessa är i praktiken fel, det viktiga är att du håller dig inom säkerhetsmarginalerna i en holdingpatern.
hur stora säkerhetsavstånden är minns jag inte på rak arm, det var några år sen som jag gick i pension, men det finns säkert ngn. på detta forum som kan dom.

Hm
2013-11-30 12:46

Ja du måste korrigera för vinden vilket innebär du borde ha din track på radialen. Hdg får bli vad det blir. Det är stenhårt i vårt bolag att du inte ska hamna på fel sida radialen, det är in safe!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500