Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TUI – the end

Tråden startades av Pieter

Vi visste att det skulle komma och personligen tror jag att det är slutet på det som idag är TUIfly Nordic. Därefter kommer översyn av personal, avtal m.m. TUI är ingen korkad arbetsgivare; mycket vill ha mer…

Publicerad den 2015-02-07 05:33
Skriv ett svar
Antal svar: 50

svar

Ensomvet
2015-02-18 15:43

Tycker det är en fantastisk möjlighet för Tui om allt detta sköts på ett posetivt sätt. Man kommer att kunna flyga till destinationer som man bara kunnat drömma om. Samtidigt en eloge för tuipiloterna som försöker att hålla en schysst standard i branschen o inte bara följa gängse gällande lägga sig platt norm. Vi måste försöka få fler i branschen att fortsätta i samma spår dock…mycket viktigt!

Jens
2015-02-18 13:40

Pieter!

Du har ju koll på allt så återkom gärna med resultatet. Så får vi se.

En del saker kommer att hända men det är primärt inte Norden som är den delen som kommer att förändras. som sagt synergier kommer att slås ihop i den mån det går.
Sen varför tror du att detta drabbar kabinpersonalen eller administrationen? enligt insatta är kabinpersonalen inte problemet samt administrationen är obefintlig jämnfört med övriga bolag. kanske är det piloterna det handlar om det tror jag.

Pieter
2015-02-18 12:50

Tim: Detta har jag inte ifrågasatt men jag ifrågasätter att man vill fortsätta att bedriva verksamhet med tunga avtal när konkurrenterna gör allt för att spara pengar. Om nu någon tror att TUI öser pengar över sina anställda just för att bolaget är stort så ska ni nog tänka om. Oxå en gigant som TUI vill tjäna ännu mer pengar.

Tänk såhär: Om planet står på plattan och avgår i tid, om kabinpersonalen ler konstant i 16 timmar (typ Malmö-Kanarias t/r) och om folk är nöjda, mätta och belåtna när de kommer hem så beror inte detta på att exempelvis kabinpersonalen är svensk och har ett tungt avtal i bagaget.

Tror ni att det bara är nordisk kabinpersonal och nordiska kabinavatal (typ TUIs) som avgör om charterpassagerarna vill återkomma?

Framtiden har nog något helt annat i sitt sköte, tro mig!

Tim
2015-02-17 15:02

Klart de kommer finnas kvar i Norden och ha nordiska baser. Sen om det är under TUIfly Nordic eller under något nytt gemensamt namn återstår väl att se. Sen vilka avtal som kommer gälla vet ju ungen ännu. Men att det är inom administration det finns mest pengar att spara på ta bort dubbelarbete förstår ju alla.

pieter
2015-02-17 13:59

jens; låt oss se vem som är närmast sanningen.

Jens
2015-02-17 11:58

Pieter!

Sen en sak till: det är inte flygbolagen som bestämmer dom är i händerna hos
researangörerna. Dom bestämmer vad som gäller och det är dom som säljer resan flygbolagen är bara en del i det hela. Det är charter inte reguljärtrafik,

Jens
2015-02-17 11:55

Pieter!

Om du läser OM vad jag tror så skriver jag INTE att det skall vara som idag.
Jag skriver att tanken är att slå ihop saker men inte att slakta bolaget.
Det är mer önsketänkade ifrån dig, du kanske har sökt jobb men blev nekad osv, det brukar visa sig i hur du beskriver i din självupphetsning om hur det blir.
I varje land finns det saker som fungerar bäst på sina egna språk, dvs service, språk, personalvård osv.
Handlade BARA om att transportera passagerare ala DY eller liknade så kan du ha
vilka bolag och folk som helst men en kund köper en resa för 50tkr då gäller det att
Flyg, Hotel osv allt tunt omkring fungerar samt ger ett mervärde så kunden återkommer.
Att köpa billigt är att köpa dyrt, i längden.

fd TQ pilot
2015-02-17 11:05

Trodde jag skulle få läsa lite skvaller om TUI. Men i stället har en person som kallar sig Bengt bestämt sig för att kapa tråden genom att framhålla sig själv o prata strunt om ett annat bolag. Vad är agendan?

Om Bengt nu är pilot så är han troligtvis den siste man skulle vilja flyga med.

Pieter
2015-02-17 10:32

Jens:
Förklara för mig varför koncernen inte skulel kunna ha en administration, en flygchef, ett lönekontor, en flygchef osv.

Det kostar oerhörda summor att ha x-antal samma befattning i varje bolag och jag vet att det tidigare fanns spekulationer inom TUI att man skulle centralisera verksamheten mer. Det hör också till saken att branschen måste slimma produkten och det gäller inte minst löner.

Tror du att en flygvärdinna från Estland skulle ge sämre service än en från Tranås?

Det kommer att hända mycket inom branschen och detta gäller också TUIfly. Önsketänkandet och hybris i denna kår, kabin såväl som där framme, gör gällande att man är bäst och att branschen inte klarar sig utan grabbarna grus.

Tro mig, branschen klarar sig utan grabbarna grus. Vänta och se vilken verklighet som blir den som kommer att råda.

Bengt
2015-02-16 21:23

Den inflygning ‘Drag queen’ menar hör inte till vanligheten och det är inte den jag syftar på heller.
Tyvärr har jag aldrig flugit på Transwede för det hade varit kul att flyga Fokker 100.
Ja, det hade varit en räkmacka förutsatt att jag hade klarat typinflygningen och Ryanairs procedurer.
Jag har fått många möjligheter att träna på visuella inflygningar så som tur är så är jag än sålänge lite bättre på just det jämfört med de flesta av mina nya kollegor som har sin erfarenhet från Ryanair men som sagt, de lär sig snart.

Jens
2015-02-16 16:09

Men i det längsta kommer man göra inköp, logistik, osv på ett ställe.
Ni önsektänkare och glödjedödare eller avundsjuka så är det inte så att TUI Nordic kommer att stänga ner eller all verksamhet skall flyttas ut.
Norden är väldigt effektiv jämnfört med sina kollegor i Europa. Visst finns det justeringa som måste göras innom en grupp för att bli mera flexibla ochdet vet alla vilka det är och dom flesta där vet det själva också vad som krävs. Norden är flera år före
dom andra så det kan även bli så att saker flyttar till Norden ifrån andra länder så
naitv tro att tex allt hamnar i England ja den som säger det säger mer om sig själv.
Tror ni att det är enkelt att flytta en hel verksamhet, ja visst stäng ner allt det går ju men skadan för varumärket skulle vara för alltid.

Frpilot
2015-02-15 15:26

Kan ju kolla vad Bengt har hört om det. Men som vanligt får man ta det med en nypa salt. Som gammal avdankad Transwedepilot kommer han inte ens ihåg att det var Air Berlin som erbjöd honom intervju och inte Ryanair.

När Ryanair köpte Buzz för 15 år sedan var det många piloter som inte fick anställning på Ryanair då de var tvungna att klara anställningstesterna. Fast Bengt har klart blivit erbjuden en räkmacka.

Bengt har ju genom sina inlägg visat att han tycker han är lite bättre, till o med bättre än sin flygchef som är fd Ryanpilot.

Karl
2015-02-15 01:56

@ drag queen
Du snackar ju bara skit. Noll koll vad du pratar om.

Drag queen
2015-02-14 23:55

Low drag…men varför sjunker Ryan så ofta under på approacherna? T.o.m utanför IAF, 1400 ft där höjden ska vara 2500, ger ju ändå ett oseriöst intryck det…

Bengt
2015-02-14 23:27

Jag kan tillägga att typinflygningen skulle vara gratis för de av oss som inte redan flög 737.

Bengt
2015-02-14 01:23

@ Pilot

Den här meningen som jag också skrev var tydligen mycket svår att ta till sig: “De kommer snabbt att lära sig att flyga visuellt och i övrigt så har jag mestadels hört att de är duktiga.”

Så här var det: Ryanair godkände den screening som vi hade gått igenom för att få anställning i vårt eget bolag. Jag kommer inte ihåg nu men troligen skulle vi ha en formell intervju med någon också men det var allt.
En kurskamrat från flygskolan nappade faktiskt på erbjudandet och flög som kapten på Ryanair under några år.

(En visuell inflygning där man ansluter på 10 nm final är oekonomisk om det går att ansluta på 2-3 nm. IFR-flygning har jag inte sagt något om.)

Och tack för stödet “@Pilot”, jag kanske inte är en sådan lögnhals ändå.

@@Pilot
2015-02-13 00:20

Hear! Hear!

@Pilot
2015-02-12 23:01

Alltså “Pilot”, som Bengt skrev, tagga ner. Jag gjorde 7 år på Ryan, flera olika baser och jag håller fullständigt med Bengt. Många ryanpiloter är duktiga på att flyga och framförallt den vanliga standard-inflygningen med stars och vektorer. Men pga att ledningen jagar folk med OFDM och i princip avråder från att flyga manuellt eller visuellt så kan jag definitivt intyga på att visuella appch och manuell flygning inte är den typiske Ryanpilotens starkaste sidor.

Så, vänligen håll er till ämnet. Hela problemet med flygmarknaden är att vi inte kan hålla ihop. Istället för att diskutera hur vi, KOLLEGOR, kan ena oss bättre och tillsammans lyfta vår bisarra branch så lägger vi ner en massa energi på att smutskasta varandra och “min pappa är bättre än din mentalitet”. Inte konstigt att arbetsgivarna eller numera uppdragsgivarna skrattar åt oss!

Så snälla lägg ner dagisfasonerna och koncentrera på det viktiga! Gå med i ett fack, stöd era kollegor och jobba för framtiden!

Pilot
2015-02-12 22:37

@Bengt, nu ska vi se vad du skriver.

Du blev erbjuden jobb på Ryanair skriver du. Vad du glömde att tillägga var att du först var tvungen att klara screening. så ännu en lögn. En screening vi vet att du inte skulle klarat då Ryanair inte vill ha piloter som sprider lögner och hittar på saker om andra bolag.

Vad är det som gör att en person som Bengt känner sig tvingad att sprida lögner om ett annat flygbolag?

Han har “hört” att Ryanairpiloter flyger oekonomiskt o inte kan göra visuella inflygningar. Man kan anklaga Ryanair för många saker men just de saker Bengt vill framhäva att han hört är ju något vi alla vet inte är sant.

Så frågan är, varför fortsätter Bengt att stå på sig när det är så uppenbart att han bara vill försöka smutskasta Ryanair?

Denna tråden skulle handla om TUI, så detta är mitt sista svar till Bengt “har hört” Lögnhals.

Sopphämtaren
2015-02-12 20:02

Vad kul för dig Sopan! Själv kunde jag inte påverka ledning att inte införa typ 20 olika b lag. Däremot har jag valt att vara där jag är pga av att slippa alla slingor, hotel nätter osv. Det är värt varje penny förlorad att inte jobba för någon som erbjuder skitförhållanden när det gäller arbetstider.

Klara mig bra på den lön som erbjuds och har absolut ingen lust att flyga för någon annan. Även då erbjudanden har trillat in.

Haree!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500