Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Träna inför sim/intervju

Tråden startades av Kalle

Ska på intervju/simtest hos Ryan och undrar om det går att hyra in sig en timme någonstans och förbereda sig lite? CAE är väl lite dyrt för sånt, men det kanske är det enda alternativet.

Kalle

Publicerad den 2015-02-22 13:33
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

@kalle
2015-03-17 16:33
7 x RE Smart
2015-03-17 16:22

Kul att höra

Lycka till

Kalle
2015-03-17 15:38

Ojdå, visste inte att det skulle bli en så het tråd 🙂

Som jag skrev tidigare så körde jag hos avipro och nu har jag faktiskt fått besked att jag får börja på Ryan efter min test och intervju. Jag är i alla fall nöjd och att jag tränade innan kändes väldigt bra för mig, helt rätt och värt varenda öre för mig.

Så nu blir det att plugga på.

Kalle

7 x RE Smart
2015-03-13 15:06

Det var väl inte denna debatten trådskaparen önskade riktigt.

Mitt råd till Kalle är kör ditt race sattsa på Ryanair. Som nybakad pilot kan det inte bli bättre med att direkt få börja ratta en 737. Du kan köpa en pre sim check
på Simtec Aviation Holdings Ltd i Dublin dagen innan. Det är samma simulator
där Ryan kör sin simtest i. TR+Linetraining avg på 29500Euro blir du också erbjuden att låna till. När du är klar efter några månader kommer du att tjäna riktigt bra med pengar för din ålder men anställningstryggheten är obefintlig.

Go for it

6xRe. Smart
2015-03-13 14:33

Om vi vänder på steken och accepterar att det är såhär. Man köper sig in, man jobbar gratis, betalar sin egen utbildning, man förhandlar bort social trygghet etc. Detta för att sådana är spelreglerna och vill man lyckas i den hårda konkurrensen så måste man köpa sig så många fördelar som möjligt för att det är i slutändan värt det!?! Man struntar i moraliska aspekten av det hela.

Om vi kliver några steg upp i samhällsordningen till företagsledningen. Man slaktar villkoren för dyra anställda, anställer på kontrakt, ändrar deras pension, tvingar dem att arbeta mer för mindre lön etc. Detta för att sådana är spelreglerna i en hårdnande konkurrens och den som inte ser till att maxa lönsamheten överlever inte. Man får då bortse från de moraliska aspekterna av det hela.

När är det ok och när är det inte ok?

Välkomna till en kapitalistisk värld.

Re. Niko
2015-03-13 13:47

Håller i princip med dej. Ryan håller på att rekrytera 100 tals nyutbildadde
Turkish och Easy Jet likaså. Det handlar om ett par tusen piloter. Vem skall bli den förste att vägra betala som gör att alla andra vägrar också så att bolagen ändra sin policy. Det är en ren utopi att detta skulle ske. Då menar du att jag lille färdigutbildade och så bespottade svenske lowtimern skulle vara den första.
Tja det går alltid att skriva en massa skit men det funkar inte i verkliga livet.

Niko
2015-03-13 10:32

Om man en gång köpt sig in i denna bransch via Ryan o dyl så har man förverkat sin rätt att klaga.
För varför ska ditt nästa bolag såsom SAS och DY behandla dig olikt ifrån ditt förra bolag när du redan visat att du stödjer och accepterar det upplägget genom att betala för o flyga för Ryan?

Visst ni är gröna och naiva det är helt ok till en viss gräns, men om ni inte fattar hur fel detta är så beklagar jag att ingen sagt detta tidigare till er: Förstå handling – konsekvens annars plugga till något annat än pilot!

5 x Re Smart
2015-03-13 09:27

Där ser du. Du berättar ju själv om en Ryr anställning som slutade hos SAS
ett par månader senare. Tror du inte han tyckte det var värt med intervju kostnaderna. Det handlar ju alltid om att få in en fot på marknaden på det ena eller det andra sättet

Re. Re. Re. Re. Smart
2015-03-13 08:55

Ja, jag har fått ta del av rätt mycket facebook-gnäll på det senaste om hur dumma arbetsgivarna är och hur ruskiga villkor branschen bjuder på. Flera som skriker högst har bara flugit något år på Ryanair och sedan börjat på SAS el. Norwegian.

Man tog kontraktsvägen in i branschen och nu vill man stänga dörren för de som kommer efter. Riktigt svinigt beteende.

Niko
2015-03-12 22:36

Ironi, Norwegian har precis avslutat striden för sina rättigheter och här diskuteras det hur man smidigast säljer sin själ till motsatsen vad det gäller ett riktigt arbete. Är folk så desperata att man köper en intervju för att jobba på ett bolag som Ryan?

FR
2015-03-12 22:09

Intervjun kostar 260 Pund. ca 3300 kr.
Har 2 vänner som varit där utan att få jobbet. Enligt vad man läser på pprune så ligger passrate på 50-60%.

Finns en 737 i Stockholm med: http://www.swesim.se
Men där kan man inte köpa träning, där får lära sig flyga 737 från A till B.
Trevlig och bra förening!

RE.RE.RE. SMART
2015-03-12 21:34

Och det vet ju du.

Re. Re. Smart
2015-03-12 18:51

Sen när de fått jobb och inser att villkoren suger så gnäller de och vill ha allas sympatier. Då kan många stolt säga “Vad var det jag sa?”.

Re. Smart
2015-03-12 18:41

Många får jobb också. Då kan du eller ni andra som tycker det är onödiga pengar för en intervju sitta hemma med er stolthet och vara bittra.

Smart
2015-03-12 17:42

Ryan tar 400 Euro för att man ska dit för anställningsintervju!
Hupp de kostar 20-40 Euro att flyga idag typ med en biljett.
Innebär att Ryan lever gott på unga pojkar som gladeligen åker dit enbart på en intervju.

p
2015-03-12 17:29

Glöm inte att betala “intervjuavgift” 400 Euro!!

Cb
2015-03-12 16:41

Är det någon som fail:ar intervjun hos Ryan??

20 år senare
2015-03-12 16:27

Förberedande för intervju har funnits i USA i 20 år, det var på tiden!

Om det är seriöst och finns mycket kunskap så kan det vara till stor hjälp.

Re. HAHAHA
2015-03-12 16:18

Det verkar nog så att du inte kommer till någon intervju hur mycket du än skulle betala.

Hahahaha
2015-03-12 14:14

Betala för intervju, dom e för goa

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500