Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TUI Boeing 767-300

Tråden startades av Stefan

Hej,

Om några månader ska jag flyga med TUI till Thailand och då med en Boeing767-300.

Vad jag förstått har TUI ett antal sådana.

Är det någon som har fakta kring flygplanens historia och ålder osv?

//Stefan

Publicerad den 2010-01-02 01:36
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

F/O Tui
2010-02-27 01:03

Om jag läser lite mellan raderna i ditt inlägg så misstänker jag att det är en viss flygrädsla som grundar till dina frågor? Vill bara tipsa dig om att Fritidsresor har en väldigt bra kurs för flygrädda. Läs gärna mer på http://www.flygtrygg.se
Om du bara är nyfiken på flottan så finns det bra Java bilder på vår hemsida http://www.tuiflynordic.se där du kan kolla runt i planet ink cockpit och se hur det ser ut.

Hoppas du får en trevligt semester.

// Martin
TUI F/O B-757

Ulf
2010-02-27 00:33

Vad jag har hört så var det just detta bolag som sparkade sin styrman i Thailand pga av drogmissbruk för några år sedan Man fick ta en stor försening för att flyga ner ny styrman. Om jag inte minns fel så började styrmannens namn med P. Detta tystades ner men var tydligen känt av hans kolleger därframme. Beklämmande att detta ens är möjligt!

C.M
2010-01-11 07:28

Nej! Om det är en Tomson Airways flight (flightnummret börjar med TOM), så ÄR det endast Engelsk crew ombord. Därremot så har TUIfly 2st sk. servicecrew ombord, detta för att bla överbrygga ev språkproblem, odyl.

OM flightnummret börjar med BLX (man har ju lånat in ytterligare 2st 76:or..), så är det som vanligt Nordiska Crew ombord (svenska, Norska, Finska).

Orsaken är, dels att produktionen för Tomsonflighterna bestämdes väldigt sent, och dels är rellativt kort. Så man hade inte möjligheter att hinna bemanna upp med svensk/ Nordisk crew.

Dessutom så har Tomson ännu inte börjat operera på EU ops reglerna. Vilket gör det rätt krångligt för crewplaning, -att bla. blanda 2st olika regelverk.

Fredrik
2010-01-11 03:43

Skall det vära Sweden cabin crew på Thomson flyget?

767
2010-01-10 23:10

Njut av resan, TUI är mycket proffessionella och duktiga. Fantastisk personal och rymliga flygplan.

Magnus
2010-01-09 21:46

Tuifly Nordic har ett gäng riktigt skickliga killar i Maintenance på Arlanda med många år innom branchen, Dom håller dessa 767or och 757or i nyskick..

C.M
2010-01-04 23:52

De 767-300 från Thomson Airways, som flyger för TUIfly Nordic under vintern 09/10 är följande:

G-OBYD –Tillverkad 1997, Tidigare reg: SE-DZG, Total flighthrs: 54610 (2008/12/31)
G-OBYF -Tillverkad: 1998, Tidigare reg: D-AGYF, Total flighthrs: 44042 (2008/12/31)
G-OBYH -Tillverkad 1999, Tidigare reg: SE-DZO, Total flighthrs: 44087 (2008/12/31)

*G-OBYD är den individ, som flyger med endast engelska crew.

Kalle
2010-01-04 11:28

De har även nytt IFE-system som gör resan betydligt behagligare.

G-man
2010-01-04 09:15

Ett bra och seriöst bolag, njut av semestertrippen.

Stefan
2010-01-04 00:11

Med tanke på de svar som kommit och den allmänna uppfattningen om ett trafikflygplans livslängd så borde alltså TUI och Thomson vara ok att flyga med…? Förutsatt att de kör regelbundet underhåll.

C.M
2010-01-03 12:45

Det är korrekt att TUIfly har 1st egen 767-300 (RFS).
Man har även lånat in 2st, från Thompson i U.K. Dessa flyger framförallt Thailand, men även någon enstaka shorthaul/ vecka. -De är inlånade över vintern 09/10.
De opereras med både nordiska som engelska piloter, men enbart nordiska cabincrew.
Man har även lånat inytterligare 1st 767, fr. TOM, den kommer endast flyga under peakperioden,(15/12-09 – 15/3-10).
Denna opereras på TOM’s eget AOC, och flygs endast av engelska piloter och cabin.
Destinationerna är Thailand, men även Hurugada i Egypten.

Gamla grejer!
2010-01-02 11:56

Den som finns på Luftis register på nätet är SE-RFS. Övriga har väl inte hunnit komma in där eller så är de väl G reggade.
RFS tillverkades 1996!

Mm
2010-01-02 10:56

Under sommaren flyger TUIfly Nordic med en Boeing 767-300. SE-RFS från 1996

Till vintersäsongen tillkommer två 767-300 till från Thomson fly för interkontinental trafik. Ålder på dom ligger mellan 1997-2000 nån redan från 1992 och 1993.
Vilka som kommer till Sverige vet jag inte riktigt säkert då Thomson fly har 13 st 767-300 De kan ju vara så att dom maskinerna skifftas ute på resemålen för att komma hem till England för underhåll.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500