Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bemanningsföretag, tidsbegränsade kontrakt..

Tråden startades av Peter

Blir så arg på alla som går med på att anställas genom bemanningsföretag (Proffice) eller på tidsbegränsade kontrakt (som hos Novair och Tuifly Nordic). Förstår ni inte att ni förstår hela flygindustrin i Sverige? Vi kan glömma att få permanenta kontrakt i framtiden då flygbolagen förstår att sånt här funkar! Titta på Novair.. de sade upp en massa personal för ett par år sedan och har sedan dess kört med säsongskontrakt. Vissa kommer tillbaka säsong efter säsong och en kompis till mig klagar till och med på att hon aldrig får fast anställning hos Novair!

Visst, jag förstår att det lockar att anställas så istället för att jobba med något annat än flyg men kom igen. Hela industrin förstörs!

Publicerad den 2010-01-14 22:34
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Ta erat eget ansvar!
2010-01-23 20:06

Sluta ge ansvaret till de arbetslösa, ni som har fast jobb får väll ställa er upp och säga ifrån eller tycker ni att de arbetslösa som också behöver mat på bordet ska göra det för er skull. Tänk!

Man tar det jobb man får i flygbranschen i dessa tider. Känner du inte till det så kanske det är dags för ett “stålbad” där hela branschen vaknar.

Dragon
2010-01-23 19:18

Ja det är alldeles för liberala regler för att kunna anlita bemmaningsföretag. Självklart ska detta vara möjligt vid vissa toppar tex olika storhelger eller säsongsbetonade verksammheter, men att som nu kunna säga upp personal för att sedan hyra in i princip samma personer för att sköta samma arbetsuppgifter i ett rullande schema.

Det är rent ut sagt för jävligt. och som någon skrev, vem vågar handla och därmed få i gång ekonomin i landet, om du inte vet att man har jobb mer än 2 månader framåt i taget.

Vet ju via bekanta hur det blev på LSG när Proffice kom in där, chaufförerna som jobbade där blev enligt utsago av med något tillägg dom hade bara för att dom började hyra in chaffisar, sedan hade Proffice mage att säga att dom skapat nya jobb när det i själva verket var existerande arbetstillfällen som bara bytte arbetsgivare. Helt otroligt!! Inget ont om Profficepersonalen i sig dock.

Det som är mest anmärkningsvärt är hur fack och soosarna i stort kan tillåta att detta fortgår

tekn62+
2010-01-16 18:09

Stataren har helt rätt.Vi lever i en tid där Handelhögskolans FD elever har tagit makten över företagen och sammhället.
Alla VD/ordförande och högre chefer har bara ett mål ,att tömma bolagen på såmycket pengar som möjligt så de och deras fafiljer ska kunna leva gott när bolaget konkat.
Det finns inte en högre chef eller VD som känner samhälls ansvar och ansvar för sitt bolag och de anställda.Samma sak gäller bankernas chefer.

Stataren
2010-01-16 11:49

Svar till “Chefen”. Problemet med den korttidsanställningar via bemanningsföretag är att sveriges ekonomi kommer att raseras. Det är ändå privatkonsumtionen som är katalysatorn i svensk ekonomi.

Det som sker nu är ungefär som att kissa i byxan. Det är varmt och skönt för stunden, för vissa flygbolagsdirektörer, när man gör kortsiktiga besparingar och vinster på personalens bekostnad.

Anställda som inte har någon långsiktig privatekonomi kommer inte att köpa ny bil på avbetalning (varför har ingen köpt SAAB på flera år?). De kommer inte att investera i nytt hus. Konsumtionen går ner på sparlåga och när direktörerna “skummat” av vinsterna i bolagen, pensionerar de sig utomlands och lever på pengarna som var tänkta att bli pensioner till dom anställda.

Emil från Lönneberga
2010-01-16 09:56

Man kan ju förstå att vissa charterbolag som är nischade på en viss säsong vill tillämpa säsongsanställningar, men de som flyger reguljärtrafik har inte alls de problemen. För dem är ju trafiken jämt fördelad över årets 365 dagar.

Anledningen till att man vill ta in personalen via bemanningsföretag är naturligtvis att få ner personalkostnaderna. Som anställd via ett bemanningsföretag är du din egen företagare och betalar själv dina sociala avgifter.

pappa med barn
2010-01-16 08:51

Tyvärr är det så det ser ut i dag import från USA som allt annat elände.I USA finns ingen arbetstrygghet alls ,du kan få sparken från eftermiddagen på förmiddagen.
Jag har barn som INTE är verksamma i flygindustrin.Och det enda jobb som erbjuds är via bemmanings företag,kort tids jobb eller timanställningar.På sommaren brukar de erbjudas jobb från Midsommar till i början av Augusti.Jul och Nyårshelgerna.
Så varför skulle flygindustrin vara annorlunda.Vi kan ju gå till val Vatrt 4 år och välja
den regering vi vill ha med den politik vi önskar.

Daniel Bernadotte
2010-01-15 23:28

Helt rätt! Kabinbranschen är inget att satsa på, gör som jag – ge dig in i gym-branschen!

Ulf
2010-01-15 20:54

Bail out, säger jag! Gör något av ditt liv!

Vet du, de som fått sparken från ett flygbolag är de som dragit längsta strået för de har skaffat sig en utbildning eller ett yrke som de kan åldras i med värdighet. Att bli gammal och sliten flygvärdinna är inget att längta efter. Man vill ha stabilitet, kolleger som inte alla vill stå i centrum och så vill man ha ordnade arbetstider. Se på de som är äldre och som flyger; är det något att suckta efter? Knappast!

En annan sak som kan vara värt alla hålla i minnet är att du kan ha varit flygvärdinna i hundra år, flugit 100 olika typer men ute på den reguljära arbetsmarknaden är din tid i flyget mycket lite värd. Bara i flygbranschen finns fenomenet “men se på mig, jag jobbar i flygbranschen”. Ute i det vanliga livet blir du inte sedd, tro mig. Där impar inte B767 till Thailand, eller konsten att servera 300 passagerare mat, eller kaffe och the.

Så kanske ska du stanna kvar ändå och bara avvakta den stora desillusionen. Gör du inget konstruktivt innan så kommer den, per automatik. Frågan är bara om inte utslitna leder, kass rygg, förstörd nattsömn plus alla de besvär som ett kabinarbete medför, ja frågan är om inte dessa kommer att göra sig påminda långt innan du förstår att den glamour som man så varmt talar om inte finns. Stress, skitiga och illuktande flygplanskabiner, trånga illaluktande toaletter, gnälliga passagerare och så denna utdragna tristess med evinnerliga nattflighter som aldrig tar slut. Livskvalité på jobbet, knappast!

En chefsvärdinna vid ett av våra stora bolag sa såhär engång:

“Du ska inte tro att vi betalar vår personal så en bra lön för att det krävs en större intelligens för att klara av jobbet. Vi betalar bara för allt som kabinpersonalen måste försaka, allt som andra bara tar förgivet. I grund och botten är det ju ett skitjobb, om du frågar andra som inte är i branschen…”.

Vilket bolag, undrar du? Det håller jag för mig själv men vem som helst kan se att hon har rätt. Jobbar du i branschen så kan du inte annat än att hålla med – fast då gäller det att du har både självinsikt och förstånd på tingen.

Allt är inte som det verkar, tro mig!

Chefen
2010-01-14 23:13

Jadu Peter, det är nya tider nu, dagarna när man trodde att man jobbade för en flygklubb är över. Marknaden styr. Det är bara att gilla läget, eller se sig om efter någon annan sysselsättning…
Många andra branscher har drabbats av liknande förändringar. Nu är det flygets tur.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500