Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Det luktar skit om Swedavias Säve-utredning

Tråden startades av Göte Borg

http://www.gp.se/ekonomi/1.2735925-hemlig-save-rapport-slutsatser-ifragasatts

259 miljoner kronor. Så mycket kostar det att åtgärda bristerna på Säve flygplats, enligt en hittills hemligstämplad rapport. Theo Papaioannou (VV) kräver en oberoende utredning.

Swedavia har sedan man den 13 januari i år gick ut med att det skulle kosta 250 miljoner kronor att åtgärda svagheterna i banorna, och istället avvecklar flygplatsen, vägrat lämna ut den rapport som låg till grund för det drastiska beslutet.

Motiveringen har varit att Swedavia är ett statligt bolag som inte lyder under offentlighetsprincipen och att uppgifterna skulle kunna skada bolagets affärsintressen.

Detta har kritiserats och lett till spekulationer om att man velat dölja sanningen om den verkliga kostnaden för att få en förevändning att inte längre behöva satsa pengar på Göteborgs andra flygplats.

Men på torsdagen fick GP ta del av “Åtgärdsrapport för att öka bärigheten på färdområdet, Göteborg City Airport”.

Där framgår att det är Swedavia Konsult som fått i uppdrag av Göteborg City Airports styrelseordförande att ta fram en kostnadsuppskattning för att öka bärigheten på färdområdet på Göteborg City Airport.

Rapporten grundar sig på den befintliga dokumentation som finns tillgänglig vid skrivandet av rapporten, heter det.

För att göra en mer detaljerad kalkyl krävs en större omfattande utredning som har presenterats i dokumentet ”Utredning för att identifiera åtgärder för att säkra bärigheten på färdområdet, Göteborg City Airport” daterad 2014-12-02.

“Det finns risker som kan medföra oförutsedda kostnader som vi inte har tagit höjd för i denna kostnadsuppskattning som till exempel miljörelaterade åtgärder, schaktdjup och sänkning av grundvattennivå etcetera,” står det i rapporten.

Entreprenadtiden då flygplatsen behöver vara stängd beräknas till cirka 6 månader.

Det sammanlagda kostnaden för en kompletterande geoteknisk undersökning, vatten- och dräneringsarbeten, bärighetshöjande åtgärder, banljus och elarbeten med mera uppskattas till 259,5 miljoner kronor.

Theo Papaioannou (VV) skriver en debattartikel i GP på torsdagen att han anser att hanteringen av Säve flygplats är under all kritik. Han har, liksom GP, länge försökt få ut den nu frisläppta rapporten.

– Det är den vi efterfrågat och aldrig fått. Jag kan tänka mig att de insett att det inte fungerar längre och släppt den. Det är jättebra.

– Det intressanta med rapporten är att det är Swedavia Konsult som har gjort den. Då är det läge att låta en oberoende konsult göra en undersökning också¨. Det är detta mina kontakter ute på Säve har sagt, att man vill ha in någon utifrån som gör en dubbelkoll.

Vad The Papaioannou förstår har värdena för banans bärigheten varit lågt i många år.

– Då är frågan varför man inte har åtgärdar någonting då. Så det är många dimensioner på det.

Theo Papaioannou är samtidigt kritisk till hur försäljningen av stadens Business Region Göteborgs (BRG) andel i flygplatsen såldes för en krona till Swedavia på muntlig information om förhållandena.

– I protokollen från BRG står att man tycker det är rimligt att sälja det för en krona för det kostar 5,5 miljoner kronor att flytta trafiken till Landvetter. Det är en soppa allting, säger Theo Papaioannou.

Vad vill du ska hända nu?

– När vi ser att det är Swedavia Konsult som gjort rapporten, bör man ha en oberoende granskning av den.

Publicerad den 2015-06-04 15:06
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Qwerty
2015-06-06 07:53

Kan bara instämma Säves Terminal var ren skit som ingen ville satsa på. Men det spelar liksom ingen roll när man från Swedavias sida har skött det med orena medel. Man skulle tagit in en oberoende spelare och gjort bananalysen med öppna kort. Sedan har man fullständigt struntat i de företag och sammhällsnyttiga organisationer som huserat på Säve utan att erbjuda något alternativ på tex Landvetter. Swedavias förtoende som en statligt företag är satt till botten.

CFIT
2015-06-06 01:09

Ett samhälles ekonomiska utarmning kan inte bli tydligare än svårigheterna i att behålla något man en gång haft.

CFIT
2015-06-06 01:02

Ett samhälles ekonomiska utarmning kan inte bli tydligare än svårigheten att bibehålla något man en gång haft.

Karl Kalkyl
2015-06-05 11:28

Lurt eller ej. Jag saknar inte Säve ens en millisekund. T.o.m för att vara en lågprisflygplats var den bedrövlig. Inte mer än en lada med landningsbana. Jag tror inte att Ryans eller Wizzs passagerare saknar Säve i någon högre grad. Men visst förstår jag sävepersonalens ilska samtidigt. De borde ha fått erbjudande om anställning på GOT.

Göte Borg
2015-06-05 08:50

300 miljoner, jo jag tackar ja:

“Vidare har det funnits intressenter som velat rädda Säve flygplats och som därför gett sig i kast med att göra en affär med Swedavia. Det statliga bolaget har minst sagt betett sig underligt under denna process. Som vi kunde läsa i tidningarna så trissade Swedavia upp priset på sin ”förlustflygplats” med 300 miljoner kronor!

Man kan spekulera vidare i varför detta sker men en uppenbar sak är att Landvetter Airport med alla säkerhet vill ha flygtrafiken till sig för att motivera sina expansionsplaner”

Beng i Onsala
2015-06-05 08:45

Den 11 januari 2015 sammankallade det kommunala bolaget Business Region AB (BRG) styrelsen för att lämna en lägesrapport. I styrelsen ingår bland andra Göteborg stads ordförande och vice ordförande, Anneli Hulthén (S) och Jonas Ransgård (M).

Dagen efter lämnades ett beslutsunderlag från BRG vid ett nytt mötestillfälle. Rekommendationen var att lägga ned Säve flygplats på Swedavias begäran och tillmötesgå deras krav om inlösen av stadens aktieposter för en symbolisk summa av en krona. Detta med hänvisning till att flytten av flygtrafiken till Landvetter skulle innebära en större förlust för Swedavia.

Mötet varade en timme och Säve flygplats öde beseglades. Inga frågor om utredningens innehåll – ingenting.

Ce
2015-06-05 07:26

Hur kommer det sig att rapporten är daterad till en månad efter att beslutet fattades?

Kurt
2015-06-04 20:02

Oberoende flygexperter har sagt att det skulle kosta ca 50 miljoner att åtgärda och inte 250 som Swedavia har sagt.
Västerås flygplats hade liknande problem men där var man inte ens i nääheten av de siffror som Swedavia redovisat i Säve rapporten.

Kurt
2015-06-04 18:53

Hela denna affär har luktat ruttet länge. En flygexpert på V.ås flygplats dömde ut kostnadsrapporten fullständigt för ett tag sedan. Hoppas att man vänder ut och in på hela denna utredning och om det visar sig att det gått fel till så bör dessa personer avgå från sin post på Swedavia.

V
2015-06-04 15:11

Det är uppenbart att det är något lurt med utredningen. Jag har gjort det och jag uppmanar er att skicka ett mail till Uppdrag Granskning så att de kan granska vidare. Det är kanske den enda vägen att få påverka.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500