SAS ARN-HKG
Nån som vet hur det går? Hur ser kabinfaktorn ut? Kommer linjen att överleva?
svar
Byt speditör, 4ggr högre? låter som du blir skinnad!
Fraktpriserna från Asien till Europa ligger ofta omkring 4 ggr högre än från Europa till Asien.
@speditör
10:- kr/kg är vad dom fakturerar, dra bort handling på ARN + HACTL i HKG
och avgift till cass så är du nere på 8-9 kr netto som TB på fuelcost.
Tur att dom har bättre revenue på westbound.
Men tanke på att SAS har i olika kampanjer sålt ut biljetter på denna linje till under 3000sek så bör beläggningen vara bra…..däremot ser nog inte intjäningen så bra ut….
Nån som vet hur det går? JA
Hur ser kabinfaktorn ut? FÅR EJ BERÄTTA
Kommer linjen att överleva? JA
10kr per kg i flygfrakt Sto-hkg, inte så bra betalt
Idag söndag 11/10 lyfter LN-RKS från Arlanda mot Hong Kong och det är väl premiär för den andra nya A330-300E på rutten
Visst vill man självklart ha en hög kabinfaktor, men man ska inte glömma bort Cargo! Det finns massor av pengar att tjäna på att fylla upp kärran med frakt och på den punkten är Hong Kong en väldigt bra destination. Finns många bolag som inte säljer ut alla stolar för att istället kunna lasta lite extra i lastutrymmet, då detta i många fall kan betala bättre än passagerare.
Kabinfaktorn i reguljätrafik är i stort sett helt ointressant. Det är ju bara att rea ut biljetterna för att få upp procentsatsen. Att ha 100% är helt förkastligt. Riktiga reguljärbolag försöker ligga på 80-85%. Där tjänar man mest pengar. Tro mig.
Avgången från Arlanda 8/10 flögs av A330-300E för första gången( LN-RKR)
Dom 2 flygningar jag har gjort har varit näst intill fullbokade. Så ser det ut även på de 2 jag har denna månad. Verkar vara att SAS har en del transfertrafik från UK bl.a.
De flesta avgångarna över 90% vad jag sett, några 100.
Upp och ner , några enstaka flights fulla andra med enbart 1 pax i C och 95 totalt.
Helger ok och mitt i veckan si sådär.