Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

easyJet till Göteborg

Tråden startades av John

EasyJet börjar flyga Göteborg-Landvetter till London-Gatwick. Vad tror ni om denna nya linje?
Utbudet från Göteborg till London är ju inte stort precis. Så vitt jag vet är det bara SAS som flyger i nuläget. Två flyg om dagen i varje riktning och en på lördagar om jag inte minns fel. Förstår inte att det inte är nån annan aktör som flyger den sträckan. Visserligen flyger Ryanair från Säve, men är väll inte direkt nåt alternativ om man ska flyga vidare från London, då är det ju Heathrow som gäller. Å andra sidan är väll inte Gatwick nån stor transferflygplats heller, ganska mycket charter och lågpris där, tror jag. Så vad tror ni, flipp eller flopp?

Publicerad den 2010-06-03 16:15
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Janne
2010-06-06 01:07

Om man skall tjäna pengar kan man inte bedriva välgörenhet och flyga förlustbringande linjer. Läs SAS.

easyJet sysslar inte med den typen av verksamhet och därför går bolaget med en bra vinst även i dåliga tider = bra pilotjobb!

Sedan finns det andra anledningar att man lägger ner. Flertalet Polska destinationer lades ner bland annat pga för höga handling kostnader mm. Flygplatserna stod på sig i sina prishöjningar och då drog easy sig ur tillsammans med ett antal andra bolag.

Visst dras bolaget med förseningar men det gör många bolag som har en stor del av operationen i UK. Det är svårt att komma runt det i europas tätast trafikerade område och flygplatser. Så med kännedom om förhållandena så är det inte så konstigt. I skandinavien pågår det inte så mycket i luften och på marken. SAS har det med andra ord ganska enklelt i sin hemma ända.

Ryanairs statistik får man nog se upp med. Där drar man sig inte för små halvlögner och statistiska krumbukter för att få det att se bra ut.

Hur det än går så går det jävligt bra för easyJet. Kanske skall den intresserade söka jobb där som pilot?

Alex
2010-06-05 19:54

Calle:
Hade du frågat för ett år sedan hade jag svarat “ja” eftersom någon var tvungen att fylla igen det vakum som Sterling lämnat. Men sedan CityAirline och Ryanair under de senaste månaderna gjort detta ganska bra, så tror jag faktiskt inte vi ska hålla tummarna för att Norwegian kommer hit. Det skulle helt enkelt bli överkapacitet.

Calle
2010-06-05 19:02

Kommer Norwegian att etablera sig på GOT?

Alex
2010-06-05 16:03

Det kommer gå aldeles utmärkt för Easyjet här i Göteborg. Vissa verkar tro(tycka) att Göteborg-London har överkapacitet, detta är inte fallet! Ryanair har tidigare flugit 3ggr/dagligen GSE-STN och ofta var alla 3 flygen välfyllda, anledningen till att den 3e togs bort var inte dålig beläggning utan problemen som bolaget hade me Stansted! De skar ner frekvensen på nästan alla deras linjer från STN.
London är en sjukt populär destination bland Västsvenskar, inte minst under sommartider! Exempel:
INTE EN ENDA utav de 14 Ryanair-flighterna GSE-STN nästa vecka, har färre än 172 passagerare inbokade (utav 189), alltså har alla en beläggning på över 91%, och då är det fortfarande flera dagar kvar. Så man kan i stort sett säga att flygen till London är fulla på sommaren.
Det hade varit en helt annan sak om de hade lanserat MXP/GVA, men nu är det London, så det kommer gå alldeles finfint! Om de bara får ut sitt varumärke bland Västsvenskarna så kan jag till med se dom konkurrera seriöst med dubbel-dagliga avgångar inom ett år!

Angående SAS så är ja inte det minsta förvånad att de lägger ner GOT-LHR, och jag hade inte kunnat bry mig mindre. (Lämna gärna över Frankfurt till Lufthansa också när ni ändå är på gång). Det finns andra bolag som är mer intresserade av GOT än vad SAS är.
Däremot stämmer det inte att SAS inte kunnat fylla dom, mellan September-Maj brukar snittet ligga på ca 90pax/flight, medan det under sommaren ligger på ca 120pax.
Men hur somhelst, lämna gärna över rutten till CityAirline!
Tre avgångar är bättre, dock lite störande med Embraer145 på linjen, man kan ju hoppas på att en eller två är MD87… 🙂

MA
2010-06-05 14:36

LGW är en bra transferflygplats. Många stora bolag finns där som man kan åka vidare med, t.ex. Virgin Atlantic, Emirates osv. Bra komplement till LHR måste jag säga. Norwegian är LGW:s näst största bolag som trafikerar flygplatsen, tror det är 92 turer i veckan med bra belägg. Så det är nog en smart grej av easyJet att börja flyga GOT-LGW!

Jonathan
2010-06-05 09:57

Det vore ju jätte konstigt om SAS la ner linjen, för har sett statistik någonstans kommer inte ihåg vart det var, men London var en av dem desinationerna som hade många resenärer. Om City Airlines skulle ta över så tror jag det blir bra för dem har bra personal och allt. Morgon avgången med SAS brukar vara fulla har jag hört, har både åkt med morgon avgången och eftermiddags avgången och då har det varit fullt varje gång….men det var ett bra tag sen jag var i London så vet att det har blivit lite mindre passagerare i kabinen men inte så mycket. Jag tror på Easyjets linje till Gatwick för det behövs, vi på västkusten gillar London.

Sen undrar jag vart du fått den informationen? Hur säker är den osv?

Hans
2010-06-05 00:42

Har hört rykten om att SAS planerar lägga ner GOT-LHR, till förmån för City Airline som då tar över linjen och som enligt planerna ska flyga tre rundturer/dag GOT-LHR med Embraer 145. Detta då SAS tydligen har svårt att fylla upp kärrorna med nuvarande upplägg, där linjen trafikeras med 736 och MD-80, två rundturer/dag.

Enligt vad jag hört så innebär den planerade överenskommelsen mellan SAS och City att City får ta över de slottar som SAS förfogar över för att bedriva denna linje idag. Därtill krävs att city skriver code-share avtal med de StarAlliance bolag som trafikerar LHR (som är bindande i ett flertal år framöver).

Vissa avgångar i veckan då reseströmmarna är som störst ska MD-87 sättas in för att möta efterfrågan. I övrigt ska det tydligen räcka med Embraer 145, men med ytterligare en frekvens jämfört med idag. Detta ska då möjliggöras genom en mer dynamisk prissättning där där de populäraste turerna till LHR på morgonen och hem på kvällen får ett betydligt högre pris än idag för att locka resenärer som ej är så tidsberoende att välja tex. den nyinrättade turen mitt på dagen som kommer får de lägsta priserna. Detta då undersökningar bland resenärer på linjen har visat att många kunde tänka sig andra tider om priset då var mer förmånligt.

Återstår då att se vilket tidsperspektiv man har på denna omställning, men den som lever får se brukar man ju säga…

RA
2010-06-04 23:04

Easyjet är också ett av Europas mest försenade flygbolag.
Ryanair är ett av de punktligaste.

Med både SAS och Ryanair så blir det nog svårt för Easyjet att konkurrera. Easyjet flyger på många orter, det är sant. De är också “duktiga” på att snabbt lägga ned rutter…
De stängde ned större delen av inrikestrafiken i Spanien, enbart Madrid-Ibiza och ett par avgångar/vecka till två Kananarieöar blev kvar. Riga och samtliga destinationer i Polen utom Krakow lades ned. Inrikestrafiken i Frankrike har också skurits ned kraftigt.
Om inte SAS lägger ned sin linje först (vilket är troligt) så kommer inte Easyjet att vara kvar i Göteborg om ett år.

Janne
2010-06-04 01:15

easyJet flyger i stort sett till varenda destination av rang i Europa och Gatwick är bolagets största bas men de flesta Europadestinationerna tillgängliga därifrån. Vill man över Atlanten mm så finns både BA och Virgin mfl på Gatwick!

Helt klart ett lika bra alternativ som SAS fast billigare och med helt ok service. Dessutom slipper man Ryanairs förortstågs utseende i kabinen.

Så det skall nog gå vägen plus att detta är inte den enda linjen som skall flygas från GOT, ARN, CPH mfl. Mer kommer, var så säkra

RA
2010-06-03 23:40

Det blir tufft med de två andra aktörerna som redan är etablerade.

För övrigt är det gott om transferpassagerare på både Stansted och Gatwick. Massor av folk flyger in med exempelvis Ryanair och sedan vidare med en annan Ryanairflight, Easyjet eller annat bolag. Visserligen riskfyllt men med några timmar i transfertid är det inga problem. Jag gör det då och då själv.

klas
2010-06-03 22:26

för ett par år sedan flög BA till GBG men linjen lades ner

Robin
2010-06-03 22:21

Förstår inte att British airways inte flyger till GOT. SAS har få flygningar och dåliga tider om man har transfer på Heathrow. Borde väll gå bra för BA med deras stora linjenät.

sven igen
2010-06-03 22:08

såg inte att du skrev att Ryan flög. Blir tufft ändå tror jag. Tjänstmän och folk som skall vidare ut i världen flyger med SAS. De andra med Ryan

sven
2010-06-03 22:06

Ryan flyger till Stansted från Göteborg. Kan bli tufft

Flygvärdinna
2010-06-03 21:44

Det var på tiden!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500