Kan flygplan backa?
Hej.
Jag behöver tack vare ett bet veta om flygplan kan backa, Då menar jag kommersiella jetplan. Inte om dom gör det eller inte. Utan enbart om dom kan vid stillastående på markplan röra sig bakåt av egen maskin.
Mvh Daniel
svar
Det är lugnt! Vem är inte för snabb ibland? Dock är det inte alla som vågar erkänna det 🙂
Wazp
Jag läste lite längre ner och såg det inlägget så jag var trigger happy…D
Flög på 80 talet en hel del med Republic Airlines (1979-1986) i USA.
De var stora användare av DC-9. De nyttjade konsekvent reversering när de skulle lämna gaten. De hade då värdens största flotta av DC-9.
Att det är helt möjligt det vet jag, jag hänvisade till Johannes inlägg. Inser i efterhand att jag kanske borde ha nämnt det
Wazp
Självklart inte ! Har jag heller inte påstått, men däremot är det fullt möjligt.
Har grymt svårt att DY backar för egen maskin på CPH. Speciellt med tanke på det slitage det medför och risken för att skada motorerna pga FOD…
Ja ska vi ändå vara petnoga så heter det power back. D
Pushback kräver att någon som puttar på bakåt!
När man av egen kraft backar så är det ej puschback……………
Det brukar kallas för pushback…
Jag backade med en Norwegian kärra på CPH idag!
jetmotorer kan man ju som sagt reversera.
grejen är att man riskerar att suger in en massa löst FOD mtrl som ofta ligger och skräpar runt gaterna. bagagebrickor spännen etc i metal alt hård plast.
går dessa in i motorerna hade det blivigt billgare att göra en pushback med traktor.
en typisk FOD skada på en MD80 kostar runt ? 1-3 mille, beroende på hur pass illa
FOD mtrl passerat antingen in i bypass channel/fläktkanalen=billigt, alt in i Kompressor/HPC=då blir det genast dyrare….
Var på FUE i söndags och såg då en ATR från något spanskt bolag backa ut från gaten. Såg lite coolt ut:-)
Visst finns tekniken för att inte taxa med med motorerna men man måste ändra en hel del i procedurerna för att få till stånd något sådant. Med tanke på att denna bransch är en av de mest konservativa lär det dröja även om man kan spara en hel del bränsle på det.
Svar till malma:
Tidiga Caravelle med Avon kunde backa/reversera
Men bara modell 6R
R:et står just för reversering
🙂
Pushback och taxning på egna motorer försvinner nog i framtiden, med tanke på utsläpp,buller och bränslebesparing. Logga in på Flightinternational/videos och rulla fram i arkivet. Där kan man se en Lufthansa A319 taxa omkring med motorskydden på. Man har monterat elmotorer i huvudhjulen som får sin el av APU:n. Tänk vad pengar detta kan spara, bränsle,motorgångtid,ev.FOD-skador vid taxning,pushbacktraktorer,etc.
Ja, jag åkte inrikes i USA för länge sedan med dåvarande Eastern och dom backade ut från bryggan i Tampa med en B727.
Riktiga flygmaskiner med propeller kan ofta backa som SAAB 340/2000 och ATP/ATR.
Det kallas som många påpekar Power-back. Man använder sig av reverse thrust genom att vinkla bladen negativt. Det blåser ganska bra så se till att ingen står framför, annars kan de få tårar i ögon och mord i sinne.
IAS 100kt
TAS 80kt
BAE146/ AVRO 100 kan faktiskt backa även utan reverser.
Broms på höger hjul, thrust på höger motorer då flyttar sig vänster hjul bakåt.
Broms vänster hjul, thrust vänster motorer, höger bakhjul flyttar sig bakåt.
Repetera….
Ställ flygplanet på höjden av en backe se till att stjärten pekar neråt backen, släpp bromsarna, flygplanet kommer att börja rulla-flygplan kan backa, gäller inte om ställ är infällt eller är utrustat med skidor eller flotörer så vida inte backen är mycket brant.