Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

sas 787

Tråden startades av undrande

det har snackats om att sas har sneglat på 787 frågan är har dom råd?
en 787a är ju inte mkt biligare en 777 modellerna och deras a-340 är väll inte avbetalande en?……seriösa svar tack

Publicerad den 2011-02-10 18:14
Skriv ett svar
Antal svar: 41

svar

Sim
2012-05-09 16:25

Kollade: http://touch.vg.no/article.php?tab=nyheter&artid=10065583
Känns som om SAS lite otippad har favoriserat 787-10… Lite dålig på norska:)
Vore trevligare med A350XWB istället!

Sim
2012-05-09 06:35

Kollade på A.net, det står att SAS ska intressera sig för 787-10 som då skulle rymma 315 personer i 3 klasser, Economy, Economy + och buissness.

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5460372/

pensionär
2012-05-03 13:17

vem vet vad som sker med ett flp byggd i komposit efter ett tag.Vatten som tränger in och sen fryser,utmattning, det är inte då bara att nita dit en ny plåtbit.
Hoppas SAS håller sig till Airbus ,737 .trippel 7 är nog för stor för SAS ,767 mer lämplig storlek.747 det bästa men för stor.Att byta flygplans yyp är inte bara att utbilda piloter,en låg kostnad per individ.Det som kostar är att utbilda Tekniker,anskaffa verktyg utrustning,reservdelar.Visst man kan köpa tjänster externt,service och reservdelar,men det kostar i längden.Att låta piloter och cabin betala för sin egen utbildning,anställa via bemanningsföretag och slippa sociala kostnader,tror jag inte SAS ens tänkt tanken.

Rune
2012-05-01 23:44

SAS tittar på två flygplanstyper som potentiell ersättare för A330/340.

A350 repektive B777.

Att så är fallet har gått ut både internt och till aktieägarna. Tilläggas bör att flygbolagen är ganska öppna med vilka typer de tittar på. Det ger bättre förhandlingläge mot tillverkarna.

Göran
2012-05-01 21:24

SAS HATARE? Varför hatar du sas, det är ett så starkt ord!

CityAirlines-fan.

Sim
2012-05-01 19:56

De borde beställa sina nya långlinje plan snart….
Innan de har kommit så har väl dagens A330 och A340 redan pensionerats…
Hoppas de köper nya A350, men nya A330 skulle också gå 🙂

Peter
2012-03-02 17:35

Jag tror att det är bättre för SAS om de köper A350 för att de har ju redan Airbus som långdistansplan och då är piloterna mer vana än att de ska börja flyga med Boeing.

sas hatare
2012-03-02 15:49

sas kommer aldrig att ha en 787 i flottan, snarare A350 inom några år kanske. dom borde kanske titta lite på 772ER och glömma 787.

Mvh sas hatare

Harry
2012-03-02 10:16

Nej. ett betydande antal passagerare kommer inte från Stockholmsområdet. De kanske åker med Finnair? Snarare från Tyskland, Polen, Baltikum, ja till och med från Finland, England och Italien. Det är intressant att studera listan, varje gång. Brukar vara mellan 150-190 passagerare med anslutningar. Majoriteten av passagerarna på Tokyo och Pekinglinjen är japaner resp kineser.

I och med att SAS personal signerat letter of intent, på kostnadsminskningar/produktivitetsökningar så kommer pilotrekrytering att stoppa tillfälligt. Den kommer gissningsvis igång 2013. Efterhand sker mycket stora pensionsavgångar för piloter på SAS så rekryteringen kommer att bli kraftig.

Gringo
2012-03-02 09:43

Varför gör man en jämförelse mellan A346 och B787, SK har FAKTISKT A343. Gör om gör rätt!!

Simon
2012-03-01 22:53

Till Påläst!
Lufthansa använder A340-600 mellan Frankfurt-New york.

The Observer
2011-02-18 11:50

“Antal connecting pax till/från en SAS långlinjeflygning ligger ofta på ca 110-170 av 245 eller 266”

Och ett betydande antal av dessa kommer från Stockholmsområdet. Pax som alltså flyger en timme “åt fel håll” på sin väg till Asien. Eftersom varken CPH eller ARN klarar att fylla en IC-kärra på egen hand vore det intressant att se SAS testa att köra Asien-trafiken från Arlanda istället och då kunna utnyttja en kärra per destiantion precis som Finnair.

Men det lär väl inte hända med nuvarande ägare.

A350
2011-02-18 07:34

SAS sneglar ju på både 787 och Airbus A350. Det betyder inte att man bestämt sig för något av dessa. Förr eller senare måste SAS långdistansflotta förnyas. Men frågan för SAS är väl mer om man kommer vara kvar på långlinjer framöver eller inte. Asien har tagits över av Finnair eftersom SAS inte satsat från Stockholm.

Hur som helst så finns det många finansieringslösningar som t.ex. leasing om SAS skulle vilja förnya långdistansflottan.

Mån
2011-02-18 04:48

TUIfly Nordic har inte avbeställt sina 787or utan de kommer att komma och ersätta 767orna. TUIfly nordic som förövrigt fått en fabriksny 737 i dagarna

http://www.tuiflynordic.se/viewText.asp?UID=40ADA801-ED9E-4818-81BD-DC34A845C663&ID=297&level=2&curIndexMenu=8&curIndexMenu2=2&curIndexMenu3=0&ParentID=128

Daniel
2011-02-18 02:11

Harry?! Hallååååååå?!

Daniel
2011-02-17 21:17

Harry menar du att SAS skall börja anställa igen?

Harry
2011-02-15 18:01

Om du tittar noga efter, så är SAS A330 ofta betydligt smutsigare än 340 maskinerna. Sjävklart sker det inte extremt mycket underhåll på 340, detta har jag aldrig påstått. Men det som behöver göras passar man gärna på att göra i BKK. Ett exempel på detta är tvätt. Det är bra, billigt och maskinerna står parkerade där tillräckligt länge.

pf
2011-02-14 16:21

Harry,uten å ha sett på slinger for A340; dersom det ved hver eneste lange groundstop i BKK foregår maintanance, så setter jeg store frågor ved det? Da må denne flytypen være meget vedlikeholdskrevende, og dette må tydeligvis ha kommet de siste år-etter at man droppet BKK-SIN v.v.

Harry
2011-02-14 10:39

Helsingfors ligger bra för asien. Man hinner tor med en flygmaskin. SAS får kombinera med andra destinationer för A340-maskinerna tex Chicago, Dubai. BKK stoppen utnyttjas för maintenance, tex flygplanstvätt, vilket är mycket ekonomiskt att göra där.

SAS har å andra sidan ett av världens högsta utnyttjande av A330-maskinerna. (Flygtid/dygn). CPH passar perfekt för nordamerika, av anledningen nämnd ovan. Det är hyfsat billigt att köra feeder till CPH från nordeuropa, tex nordtyskland. Många flygplatser ligger inom 60 minuters flygtid. CPH har inga trafikproblem jämfört med tex Frankfurt. Antal connecting pax till/från en SAS långlinjeflygning ligger ofta på ca 110-170 av 245 eller 266, så det är ett betydande antal. Dyrare är det att feeda till Helsingfors från nordeuropa, dvs där det bor många människor i nordeuropa. Där ligger Finnairs nackdel.

Ett beslut om kortlinjeflygplan kommer snart på SAS, rekrytering av piloter och Cabincrew kommer väldigt snart. Långlinjeflygplansbeslut är inte lika bråttom. Att antalet långlinjeflygplan (Airbus) i SAS snart kan ökas, är något annat. Det kan ske snabbt.

Mvh

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500