Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hastighet vid Start/Landning

Tråden startades av Nyfiken

Hej på er!
Jag skulle gärna vilja få reda på vilken hastighet i km/h som olika trafikflyg har i start respective landning.

Publicerad den 2011-09-02 17:52
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Liam
2016-03-24 08:47

@Bruno
Då är mao Airbus bättre än Boeing eftersom man kan landa och starta på kortare banor (eller ta med mer last).

Bruno Biltman
2016-03-23 22:09

Alla Boeing är alltid snabbare än alla Airbuses. Hihi.

sv Fairplay
2016-03-22 11:08

Menar du verkligen 45 grader klaff även vid start? Då vill inte jag vara med!

Flygplan
2016-03-22 10:27

Airbus a 380 lyfter ungefär i 285-305 km/h och landar ungefär i 85-100 km-h

Mastiff
2011-09-04 08:05

Denna ständiga fråga.

Start: 200 – 300 km/h beroende på flygplanstyp, vikt, banlängd, temperatur, vind, banbeskaffenhet, etc.
Landning: cirka 160 – 270 km/h beroende på allt som ovan.

:)
2011-09-04 00:00

Om det gäller en full lastad 76 ligger det ung på 160 knop vid start och 145-50 vid landning 🙂

En vanlig pilot
2011-09-03 22:22

Såg att du var intresserad av lite olika flygplanstyper, här kommer några för MD80 också:

Start:
72 ton 153 knop/284 km/h
61 ton 140 knop/260 km/h

Landing:
61 ton 138 knop/256 km/h
48 ton 122 knop/226 km/h

En vanlig pilot
2011-09-03 22:16

Hej!
Några exempelvärden på Vref vid landing för Beoing 737-400, 30 graders klaff, vid lite olika vikter. Hoppas att det kan vara till någon hjälp:

55 ton: 141 knop/261 km/h
50 ton: 134 knop/249 km/h
45 ton 127 knop/236 km/h

Och några exempel på Vr för start:

62 ton 153 knop/241 km/h
55 ton 143 knop/265 km/h

Det var några olika exempel hur det kan se ut i vissa scenarion under normala förutsättningar.

Fairplay
2011-09-03 22:01

Jag håller med “Göteborgaren” men med en lite bättre förtydligande.
Det är lite olika mellan flygplanstyper (ex. MD80), generellt så är start och landningshastigheten c:a 145 knop när man har 45 graders klaff och slats utfällda men något högre vid 30 grader, d.v.s. allt beroende på hur tungt flygplanet är lastat + höjd över havet + temepratur.

A
2011-09-03 14:36

142 knop vid tröskeln på en 737 vid landning. 150 på sista delen av inflygningen.

Göteborgare
2011-09-03 10:25

Ja precis, farten som ett flygplan har när det ska lätta kan variera och beror på olika saker, såsom flygplanets aktuella vikt, temperaturen ute, vilken höjd flygplatsen ligger på. Det krävs mer startsträcka ju tyngre planet är, ju varmare det är ute samt ju högre upp en flygplats ligger belägen.

Vikten
2011-09-03 09:21

Det har bl.a. med vikten att göra.

Agda
2011-09-03 09:03

Cirka 250 Km/h men varierar beroende på olika parametrar.
Trafikflyg mäter farter i knop.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500