Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Driftfärdplan

Tråden startades av Johan

Är det obligatoriskt att ha gjort en driftfärdplan vid lite längre flygningar? Ska man endast göra lite studsar och så så behövs ju ingen driftis, men jag tänkte om man gör lite längre turer uppemot 1-3 timmar, är det ett måste? Om man vet hur mycket bränsle man behöver och kommer att bränna etc, samt vet vilka tracks det är, är det då nödvändigt rent utav obligatoriskt eller?

Publicerad den 2011-09-12 00:00
Skriv ett svar
Antal svar: 5

svar

Johan
2011-09-12 21:21

Lärare: Nere i skåne, varför denna aggresivitet? Lugna dig. En fråga bara.

En vanlig pilot
2011-09-12 11:21

Eftersom “ppl teori” antingen har glömt bort sin ppl teori eller vanligt hederligt hyffs, så tänkte jag försöka hjälpa till.

Vi kan väl börja med det juridiska, även om om regelverken ibland kan vara både svårnavigerade och läskiga står där mycket nyttigt.
I följande, 2007:58, så finns det mesta: http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF178.pdf

Vidare så behöver du ha upprättat en driftfärdplan om du avser att logga flygningen som CC PIC, vilket kanske kan vara intressant om du vill ta instrumentbevis i framtiden.

Personligen så gör jag en driftfärdplan om jag ska iväg till en annan flygplats, eller flyga en längre sträcka. Vissa tycker att det beror på vilka flygplanstyper man flyger, men det brukar vara samma personer som varken skickar in färdplan till ATC, räknar på massa och balans eller annat otyg, så dom ska vi inte lyssna på 😉 Sätt det i system att alltid göra en om du ska iväg till en annan flygplats, så har du all information som du kan tänkas behöva. Så länge du inte alltid kan följa din planerade flygväg exakt så kommer du ju att göra av med mer bränsle än planerat, då kan det vara fint att ha en tydlig uppföljning. Dessutom är det bra att komma in i det om du vill flyga ifr, eller trafikflyg – då är bränsleuppföljning väldigt viktigt!

// En som alltid tyckt att själva planeringen i sig är en rolig del av flygningen.

Lärare
2011-09-12 11:10

Skojar du?

Vid sträckflygning längre än 25NM som innefattar landning på annan flygplats än startflygplatsen, samt vid flygning IFR är en driftfärdplan obligatorisk.

Vilken klubb flög du på sa du? Herregud.

Snart klar
2011-09-12 11:08

Ja det krävs vid distansflygningar 25 distansminuter och längre.

PPL teori
2011-09-12 10:42

Det får du lära dig i din PPL teori.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500