Feministiska Flygare Säkrare än Macho Män
Satt och tittade lite på FF när det helt plötsligt slog mig att man aldrig ser kvinnliga trafikpiloter
i olyckssammanhang ändå finns det ju en del kvinnor i cockpit.
Tydligen är de mer olycksfria än sina manliga kollegor!
Kanske Pilot är det framtida Kvinnoyrket.
(Har också hört att kvinnor har lättare för att hålla sig vakna.)
svar
Vet inte och tror inte det skiljer mellan kvinnliga och manliga piloter ifråga om “flight safety”.
Däremot blir stämningen ombord och på besättningsbasen mycket trevligare när det inte alltid är enkönat. Precis som det ofta blir jättetrevligt när det bara är grabbar i hela besättningen. (Och nej, alla killar i kabin är inte gay, och för övrigt bryr jag mig inte om de är det. Vare sig i kabin eller cockpit.)
Men, jag tycker vi har alldeles för få kvinnliga piloter i SAS och även i branschen som helhet. Vad ska vi göra för att det ska bli fler?
Metex@ fråga?
Hur kan man vara “sämre” pilot? Är det inte sådant som moder natur sorterar ut?
Sämre kan man nog inte vara särskilt ofta.
Kvinnor är sämre piloter medan manliga piloter har sämre omdöme än kvinnliga. Totalt sett är ingen säkrare, det är individuellt och svammel att påstå något annat. Finns t o m vetenskapliga studier på det:
http://www.jhsph.edu/publichealthnews/press_releases/PR_2001/gender_aviation_crashes.html
Bara de är beredda på att betala för sin utbildning, intervju typinflygning uniform inte kräva någon form av lön de första 500h och inte bry sig om anställningstrygghet eller möjlighet till familjeliv så kommer de definitivt vara framtiden i detta yrke. Tänk på det alla ni män som finns i branschen nu som sett till att störtspiralen inte går att stoppa. Finns inget yrke där så många idioter samlas o betalar för att arbeta. Men sen kan jag ju arbeta på Lufthansa o Sas. Nej just det Lufthansa ska sluta flyga inom Europa o SAS kommer konka pga art det inte går konkurrera med bolag som utnyttjar flygkåta 20 åringar
Nu kan man ju komma med bortförklaringen: “det finns ju inte så många kvinnliga piloter, så visst, då är ju risken nästan obefintlig att de skulle hamna i olycksststistiken”.
Okej, det var en helkvinnlig besättning vid tillbudet i Oslo med en F27 i mitten av 90-talet, men det finns alltid undantag som bekräftar regeln.
Jag har, under en snart 30-årig pilotkarriär, flugit med ett antal kvinnliga kollegor och har bara positiva omdömen att ge. Dessutom har de en dämpande effekt på alla machomän.
De kvinnor och gaykillar som jobbat i cockpit på mina flygningar har utmärkt sig genom pristigelöshet och ödmjukhet. I skarp kontrast till många av de f.d. militärpiloter jag helst undvikit att flyga med.
23 år i luften, och jag är varken gay eller kvinna.
Kvinnor är mycket trevligare och skryter mycket mindre!
Man ser dom nästan aldrig i dokumentärer om flygolyckor, det räcker för mig.
Varför skulle det vara säkrare med kvinnliga än manliga piloter respektive omvänt?
Gå o drick lite skumpa med Gudrun o Tiina på skattebetalarnas bekostnad istället för att sprida “jag tycker” info här inne.
Kvinnliga piloter är mycket bättre än deras manliga kollegor av den enkla orsaken att dom mörkar inte om dom gjort fel. Män sitter ofta och hittar på bortförklaringar för varför det blev som det blev.
I min värld förtjänar kvinnliga piloter mer respekt än männen.
Var det inte en helkvinnlig besättning på en F27 som var ute och lågflög över Oslofjorden för en 10 tals år sen?
Om man kunde könskvotera retroaktivt, då borde man få nästan bara kvinnor i cockpit dom närmaste 70-åren.
Tänk vad många problem med sovande piloter och dåliga anställningsvillkor det skulle lösa.
Kvinnor är ju redan vana vid sämre anställningsvillkor än män och jag har aldrig hört en kvinna säga att hon sover på jobbet.
Undrar varför inte Kjos och O´Leary har tänkt denna revolutionerande och politiskt korrekta tanke?
Det har mig veterligen inte gjorts någon vetenskapligt riktig undersökning om genusperspektivets betydelse för flygsäkerheten. Antagligen skulle en sådan undersökning anses som mycket politisk inkorrekt, då, åtminstånde tidvis, kvinnorna trots i kraft av sin underrepressentation i yrket, var(är) tämligen ofta repressenterade i olycks-/incident-statistiken. Kan tänka mig att det finns en del bakomliggande faktorer som orsak till detta.
Min egna iaktagelse (har flugit med rätt många kvinnor) är att kvinnorna flyger precis lika dåligt som………oss män, men har vett att vårda språket och hygienen mycket bättre än oss guubar 😉
Det hände mig en gång på 80-talet: att en Citation oväntat ville ha tankning vid en tull-mellanlandning på Landvetter.
Piloten ombord, det fanns bara en, var en välklädd kvinna i medelåldern, hennes klient var en Schweizisk affärsman som skulle köra sin Svenske gäst hem till en flygplats som saknade tull någonstans norröver.
Jag fick för första gången i livet dricks (en 50-lapp).
Kommer ihåg att jag tyckte att här har vi någon med både god smak och generositet.
Det stämmer nog, själv är jag ganska feminin och jag har inte flugit ihjäl mig än.
Det är okej att säga att piloyrket kanske borde bli kvinnodominerat….
Men man får inte nämna att pilotyrket kanske borde bli mansdominerat…?
Är kvinnor så mycket bättre?
..slo till igjen.
Hatt 2 nesten-dødsulykker i flyget. Mitt ingripande forhindret begge..
Fortalte mere detaljert om dette i forrige forsøk, men sensuren tok den..
Begge var kvinnelige kapteiner.. Båda var helt “lost in space”.
Colgan flygolyckan i Buffalo 2009, var ett mycket dårlig eksempel fra “Inte”.
Vel så mycket, eller mere, var den mannliga kaptenens fel..
@Inte; Ditt inlägg visar på att flygolyckor med kvinnor verkligen är få. Både Elsa Andersson och Emilia Earhart förolyckades ju innan din mormor var född. De var dessutom pionjärer och inte passagerar-flygare. Vadå “hon i Buffalo”? Källor tack!
@Ojdå!; Du kan inte räkna med dem som fuskat sig till sina certifikat. Det blir inte statistiskt korrekt.
Jag tycker i alla fall att man fått mer valuta för pengarna när man åker med kvinnliga piloter.
Känns lite som mammas mage. Jag litar mer på en kvinna än någon auktoritetsdriven man.
Världens största flygolycka, Los Rodeos Teneriffe, orsakad av manlig machoschism.
-Du har helt fel, Det finns flera flygolyckor med kvinnliga kaptener inblandade.Dessutom så var det en kvinnlig ATC tjänsteman som klarerade 2 flygplan att landa på varandra.. (i usa).så om du vill bolla med lite statestik så kommer du säkert fram att det finns betydligt färre kvinliga piloter än manliga.Då det tyvärr förekommit flygolyckor med kvinliga piloter så blir olycksatestiken med kvinnliga piloter bedrövande! Du kommer säker ihåg att inte för så länge sedan var det en indisk pilot som hade problem med landnigar,(landande med noshjulet först) (atr72). och det var en hon, som senare visade sig ha förfalskat sina teori resultat och flygtimmar för att få jobb.