PPL
Jag är nyfyllda 27 och tänkte ta tag i en dröm jag länge haft, nämligen att ta flygcertifikat!
Hittade detta forum när jag googlade mer om saken, och tänkte därför passa på fråga om någon som läser detta nyligen har tagit PPL?
I såfall är mina frågor som följer:
– Vad betalade ni för utbildningen här hemma i Sve?
– Hur lång tid tog det för er?
– Är det svårt? Vad är det svåraste?
– Något tips innan man kommer igång?
Parallellt planerar jag arbeta jag 75-100% och blev precis klar med min uni.examen. Funkar det att utbilda sig medans man arbetar?
Om jag efteråt blir intresserad att fortsätta mot yrkespilot, är det sett stort hopp eller krävs endast ett fåtal extra behörigheter?
Jag tackar så mycket på förhand!
svar
Pris 70.000 – 150.000 :-
(Tips: ha mer med i budgeten, då vissa behöver mer träning än 45h kan det bli en ekonomisk börda och en av anledningarna till att många ger upp, så ha en buffert och räkna* med att det kan bli DYRT, ex. 150.000:-, som jag vet några som fått betala..)
Tidsplanen likas, kan ta mellan 2 månader – 10 år. Beror på hur du lägger upp utbildningen. Rimligtvis eftersom du jobbar kan du räkna med att det tar minst 1 år för dig.
Vill du yrkesflyga sen bör du snabbast möjligt komma upp i 200 flygtimmar, komplettera med ATPL teorin och ta behörigheter som CPL/ME/IR, tillsammans cirka 300.000 kr +
Branschen är dock inte så ljus nu, så har du inga kontakter redan nu kan du räkna med att det blir några arbetssökande år, troligen.
Lycka till med ditt cert!
Ett annat alternativ är ju att ta ett UL-cert. Förmodligen ca en tredjedel av kostnaden men givetvis mer begränsningar också. Sen om du tycker det är kul så fortsätter du med LAPL om ett par år och får då flyga fyrsitsiga flygplan också till en låg tilläggskostnad. Och sen om du satsar ännu högre kan du därefter gå vidare och ta PPL eller CPL. På det sättet blir det mer som en trappa och inte så mycket kostnader på en gång.
Lycka till!
– 130 000 skr.
– 22 månader, på grund av familjeskäl. Annars ca ett år.
– Utan motivation kan du lägga ner nu. Är du motiverad, så är det såklart fortfarande ingen lätt match, men det går ju.
– Svårast var att hålla motivationen uppe då tiden rullade på, på grund av familjeskäl. Ämnena i sig tyckte jag var väldigt intressanta, men meterologin hade sina utmaningar. I övrigt hänger det mycket på tidigare intressen. Är du tekniskt intresserad, så blir det nog en glad överraskning av roliga ämnen. Är du inte det, så kan det bli motigare. Bara att köpa böckerna och gräva ner sig .:)
– Inför tentorna: Läs koncentrerat. Många ämnen hör ihop och blir lättare att förstå då man läser dem koncentrerat. Gör klart teorin först. Underlättade mycket för mig. Testade att kombinera, men det blir jobbigt då jag inte hade hela teoretiska basen färdig.
– Ja, det funkar hur bra som helst att utbilda sig, även då du jobbar 100%, om du kan lägga några av dina andra intressen åt sidan. Lite beroende på din egen smartness och läshuvud (med avklarad examen, så kan du ju plugga), så fixar du tentorna såklart. Men för att verkligen få en förståelse för flygning, så behövs det lite mer än böckerna på kursen. Internetforum, prata med erfarna piloter, kurskamrater och andra som är intresserade av flyg gör att man får kittet som håller ihop det hela.
Har en liten aning om vad som krävs för yrkespilot, så det får de som gått den vägen svara på.
Lycka till!
/DS
e du helfärsk i flygningens värld kan du nog räkna med en utmaning, men en kul sådan!
mellan tummen och pekfingret 110.000 sek.
tar du ppl:et i svearike bör du räkna med osäkert väder. kan därför dröjja upp till 1 år och mer, innan du slutligen flyger upp.
lycka till, och bibehåll fokus på ditt mål hela vägen så löser det sig ska du se.
uffe
– 100.000:-
– 6+ månader
– Förkunskaper (Segel, UL)? medelsvårt. Inga förkunskaper? Svårt naturligtvis, men möjligt såklart med motivation
– Svårast Navigationämnet och Metereologiämnet i teorin
Lycka till!
Tänk på att äta rätt och regelbundet. Kosten är viktig. Läs och tänk efter vad du läser. Det är inga romaner du kommer läsa direkt. Teknik. Teknik. Teknik.
om du har möjlighet att ta några veckor ledigt o lämna sverige så kolla på usa. jag är just nu i florida o tar jaa-ppl (europeiskt cert.). det kostar betydligt mindre o bör bara ta några veckor.
låter det intressant så kan jag berätta mer…
mvh
Tycker du ska satsa på PPL.
Klarar du av en uni. examen tror jag inte PPL teorin är några problem alls.
Flyg på några år med ditt PPL och det är inget jättehopp till CPL.
Rätt många klubbar och skolor är dyra idag, räkna med runt 100000.
Vad kul att du vill ta flygcert!
Se till att du är mentalt förberedd, för det är inte som att ta ett körkort direkt. Dels ska du in med “tonvis” av blandad teori (alltifrån människan i luten, till metereologi), och inte minst den praktiska biten, som kräver ett sammanhängande flygande för att du ska lära dig, och kunna gå på din första soloflygning.
Nu skriver jag inte detta för att avskräcka dig, utan för att vara realistisk. Du måste vara förberedd på att det blir mycket, och mycket nytt att ta in. Därför ska du se till att ha inställningen klar för dig innan du börjar, så att du ger järnet, lägger upp ett bra effektivt schema, och ser till att klara PPL:et. Allt för många kommer igång i Sverige idag, men allt för få når fram till mållinjen med certifikat i hand. Krävs mer än intresse, krävs drivkraft!
Priset för PPL kan du räkna med ligga på: 120.000 kr i snitt, för allt (läkarbesök, elevtillstånd, certavgift, teori och praktik).
Tid? Hör om folk som fixat PPL över en sommar, och andra på 10 år. Beror helt på hur du lägger upp utbildningen, och hur mycket tid du har. Läroplanen föreslor 1-1.5 år.
Svårast? Väldigt individuellt.. de flesta anser teorin svår, och de flygövningar som innehåller mycket navigering och radiokommunikation.
Lycka till med certet, nästa sommar kan det bli ditt!
/Glenn
Jag är i gång med att ta PPL. Läste teorin först, 2 kvällar i veckan och det tog ca 5 månader. Håller nu på den praktiska biten, min första plan var att snabbt ta PPL:et, flyga mycket och så men sedan så blev jag mer realistisk och saktade ner. Samt så ställer vädret till det ofta, blir ofta inställda lektioner.
Jag gör detta endast för skojs skull, skulle kanske annars ha gjort detta innan och satsat på att jobba som pilot men jag har valt att inte göra det pga den dåliga arbetsmarknaden för piloter. Det är väldigt tufft för piloter att hitta jobb nuförtiden, man får ofta flytta utomlands och man får korta, dåliga kontrakt, det är ju inga fasta fina jobb som finns nuförtiden, inte som ny pilot i alla fall. Jag vet många piloter som är arbetslösa…
Men att ta PPL för skojs skull kan man ju börja med i alla fall och sedan kan man ju se om man vill fortsätta eller inte.
Att jobba samtididigt som man gör detta går bra, men det är mycket att plugga in och jag tror att vissa kan ha tufft då, att man inte hittar tiden/orken att plugga då man samtidigt jobbar, men det är ju individuellt från person till person.
Ett tips på vad man kan göra innan är att skaffa böckerna och titta igenom dem och börja läsa, det underlättar sedan när kursen börjar…
Lycka till !