Norrköpings flygplats?
Jag såg på http://eastswedenairports.blogspot.se/ att Norrköpings flygplats tappade nästan 30 % i februari?
Jag trodde att det var Norrköpings flygplats som var den större i Östergötland? Vad är det som har hänt?
svar
Nu är det nog ganska så dött lopp mellan Örebro och Norrköpings flygplatser när det gäller charter pax.
Om man studerar deras hemsidor så presenterar man det på olika sätt, Örebro visar avgångar om man tittar under tidtabeller, det som visas i länken om Norrköpings charteravgångar är reseoperatörernas avgångar och där delar de i ngr av fallen på plan. Om jag räknade rätt så är det 9 avgångar i veckan ifrån Norrköping och 8 avgångar i veckan ifrån Örebro under sommaren. Då har Örebro ngr avgångar till Rhodos med TCAS A330 som motsvarar ngn extra A321.
Under vintern är det ganska lika då oxå, Teneriffa och Gran Canaria, då har Norrköping Madeira men Örebro Kap Verde, ngr avgångar till Phuket och Cancun.
Så för att avgöra vilken av flygplatserna som är störst så behövs specifik statistik av charter pax.
Jo kampen om reguljärflyget är avgjord till Linköpings fördel. Bra plan och bolag till Amsterdam och SAS till Köpenhamn. SAS har gjort att vi fått mycket bättre priser ut i Europa. Det är bara att se fram mot en tredje och fjärde avgång till Köpenhamn framöver. SAS linje till Köpenhamn har redan transporterat fler passagerare till Köpenhamn än vad tidigare bolag gjorde på ett helt år.
Ännu finns Finnair linje till Helsingfors kvar på Norrköping men den flyger bara en tur om dagen och då på tider som sällan passar när man skall vidare till Asien från Helsingfors. Det är nog bra en tidsfråga innan den läggs ner.
Örebro i all ära men NRK har betydligt mer chartertrafik, bara att gå in på respektive flygplats hemsida och jämföra
http://www.norrkopingflygplats.se/se/resa/charter/
http://www.orebroairport.se/flygresor/charter.4.141a9d1411eaffc750f80003751.html
(hur vet man att en ko kommer från Örebro??)
Fjärde störst på charter efter ARN, GOT & MMX är Örebro.
Naturligtvis är det inte möjligt med två konkurerande flygplatser inom 5 mil.
Men är inte kampen avgjord nu?
LInköping har två förbindelse med “stora plan” till Köpenhamn respektive Amsterdam, för vidare resa ut i världen. Och SAABs verksamhet med JAS.
Norrköping har charter och frakt.
Malmen har militärflyg och flyg-och helikopter-utbildning.
Vi Norrköpingsbor åker definitivt inte från Skavsta. Det är helt otänkbart när man gör tjänsteresor att åka med ett så uselt bolag som Rajjan. Jag åker inte ens med dom för en krona. Vi åker istället från Arlanda eftersom vi inte något reguljärflyg till CPH. I den här regionen orkar man inte sätta sej i en bil och åka 5 mil till närmaste flygplats. Vi har ju två flygplatser med 5 mil emellan. Anledningen till att vi inte åkte till CPH var i mitt fall att jag inte vill åka med en gammal skramlig SAAB 340. Då är det bättre med tåget till Arlanda och sedan direkt ut i Europa, billigare och går snabbare. Vem som helst kan ju räkna ut att ha två flygplatser så nära varandra med en sammanlagd förlust på 50 Mkr per år är vansinne. En måste bort, vilket är en politisk omöjlighet.
Läser du samma blogg hittar du även en väldigt tydlig förklaring, vilket gör det märkligt att “Jämte” frågar varför just här när han redan vet svaret…. Oavsett så är anledningen att det just nu inte erbjuds någon Köpenhamnstrafik från Norrköping. Tappet i februari var -27% av just den anledningen. I övrigt är Norrköping flygplats Sveriges fjärde största charterflygplats och dessutom den enda regionala flygplatsen som har en reguljär flyglinje till Helsingfors. Kan man “cyklerna” när det gäller chartertrafik är det inte särskilt svårt att inse att Norrköping ökar när chartern ökar som trafiken ser ut just nu. Så rimligen är det nog klokt att vänta ut året innan någon drar några förhastade slutsatser…
Men domm snella hestarna flyger vel fortfarande Norrköping ?
Helt enkelt som så att det inte finns någon köpenhamnslinje. Cimber som flög den för ett år sedan och hade flugit den på ett bra sätt i flera år gick i konkurs, skyways tog över den sen men gick också i konkurs, därefter tog nextjet upp linjen och drev den på ett sätt som uppenbarligen inte tilltalade norrköpings resenärer med resultatet att de lämnade flygplatsen och där är vi nu. Synd att en så citynära flygplats inte kan få tag i en bra linje, köpenhamn i all ära men nog hade en linje till frankfurt eller liknande varit strået vassare, titta bara på vad amsterdamlinjen gjorde för saabfältet.
Norrköpingsborna flyger från Skavsta. Enkelt, billigt och snabbt.
30 min på E4. 5 min parkering. 5 min så passerar man säkerhetskontrollen. 5 min därefter är man vid gaten.
Lägg ner Norrköpings flygplats. Alldeles för få avgångar och destinationer.
I nurrschoeping boer de många som sajer oett och oektigt foer dom inte kan få de oektigt oett.
Thats why !