Att utbilda sig till pilot?
Hej Forumet!
Hoppas ni alla mår väl och att ni haft en bra start på året.
Jag befinner mig i ett moment 22. Har sedan yngre dagar varit intresserad av att bli pilot. Faktum var att det började redan i 5:e klass i grundskolan. Visionen dog ganska så direkt eftersom jag ständigt fick höra att man behövde ha goda betyg i matematik och fysik. Idén var till och från ständigt under skolgången men tyvärr tog jag aldrig den vägen. Nu är jag klar med gymnasiet och har en högskoleexamen inom ett helt annat område.
Faktum är att jag är bedrövlig på matematik, och har inte haft någon fysikkurs i gymnasiet.
Jag har nyligen upptäckt att ett baltiskt flygbolag har en pilotutbildning. Jag har fått uppfattningen av dom att studierna inte är så tekniskt avancerade. Hur är det egentligen? Är det väldigt tekniskt avancerat under studierna till att bli pilot? Vågar man köra eller inte? Det är trots allt mycket pengar det handlar om.
Finns det något mer ni från forumet kan skicka med som kan vara av betydelse i beslutsfattandet avseende stuiderna?
Alla insikter är betydande! 🙂
svar
Har ni några speciella tips om vilken flygutbildning jag ska välja? Är tacksam för alla svar
Jag skulle säga att kraven på lästa ämnen, så som fysik handlar mer om studievanan och det logiska tänkandet än själva ämnena. Du behöver kunna grunderna i matte, förstå Newtons lagar och dylikt för att kunna tillgodogöra dig en flygutbildning men framförallt för att kunna verka som en duktig pilot. De flesta kan ta sig igenom en flygutbildning på ren vilja och motivation men om man inte har en egentlig förståelse för flygning, med allt vad det innebär så blir det tufft få och behålla ett flygjobb.
Hej!
Jag hade aldrig fysik på gymnasiet, läste ett par 100 sidor ur en bok innan skolan började, skulle säga att det inte ens var nödvändigt.
Hade nog bäst resultat på alla prov ändå i klassen 🙂
Kör hårt och välkommen till träsket av skulder, något du också bör ta i beaktning, vill man ha jobb snabbt så får man också räkna på att eventuellt betala sin egen type rating!
@787 TR
Tjenare! Kul att fler säger att matte inte är prio 1:)..
Förstår att det är dyrt men förhoppningsvis kan man se det som en investering i glädjebarometern i arbetslivet!
@Adapt
Tja! Tack för det schyssta orden, alltid kul att få höra positiva saker! 🙂 Stort tack för input, ska absolut se över samtliga ämnen. Ska absolut kika in SkyTest, verkar vara ”preparation software” som är aktuellt eller?
Har faktiskt laddat ner appar som ”Impulse!” Och massa andra matteappar, kör dom regelbundet varje dag för att aktivera hjärnan och förbereda sig! Vet du med dig någon särskild app som du skulle rekommendera? 🙂
Jag tycker du framstår som en vettig person och du är duktig på att uttrycka dig i text. Mitt förslag är att du satsar 110% på TFHS och gör följande:
* Undersök om du har några gymnasieämnen som måste läsas in.
* Se till att få de ämnena inlästa innan nästa ansökningsperiod.
* Köp och ladda ner SkyTest för att analysera vilka fömågor som du kan förbättra dig på.
* Öva dagligen på dina svaga förmågor med olika appar, spel, böcker etc.
* Påbörja en PPL utbildning eller ta segelflygcertifikat.
Om du gör ovanstående är chansen att komma in på TFHS stor. Då har du efter 2 år ett MPL certifikat och med stor sannolikhet en räkmacka in på Norwegian.
Det är välkänt att man inte behöver vara bra på matte för att bli pilot. Man ska däremot ha täta föräldrar!
@Kapten
Hejsan!
Stort tack för svar och insikter. Jag har idag en del bolagsengagemang, jobbet i sig (som jag verkar inom) tror många är glassigt där man själv kan göra precis vad man vill. Dock helt tvärtom. Jag ska absolut inte säga att det är värre än pilotyrket, men snarlikt. Den största skillnaden förmodligen är att jag sover i min egna säng. Jag uppskattar att du delar med dig om familjelivet. Jag är relativt ung och mina tankar kring familj kommer självklart att mogna och variera genom åren som går, just nu har jag ingen tanke på att varken fortplanta mig eller binda upp mig. Jag har en annan högskoleutbildning som jag när som helst kan nyttja.
Uppskattas att du delar med dig av tankar!
@Anders
Kul att det gick bra att hitta en bra skola! Skolan jag har i åtanke har ett liknande upplägg där de prövar kunskaper och färdigheter innan man går vidare. Just för att dom gärna vill erbjuda jobb efteråt. Håller på att läsa Pilot´s handbook of Aeronautical knowledge parallellt med uppfräschning av matte för att sedan gå över till fysiken.
Jag instämmer helt om sista stycket, vill verkligen inte ångra det. Ja det är mycket pengar inblandat, och det är ingen snack om att pengar är extremt viktigt, men pengar är inte allt.
Tack för lyckoönskningarna 🙂
@Student
Stort tack! Har du möjlighet att maila initialt till: <a href="mailto:messim04@gmail.com">messim04@gmail.com</a>?
@Reality check
Tack för tankar och reflektioner kring yrket! I all ödmjukhet så tror jag att dom flesta jobben har ”haft det bättre förr” även i min bransch. Faktum är att i den branschen som jag verkar i så har lönen varit densamma i ungefär 20 år :).
Det jag försöker resonera med mig själv är, även om det kostar en bra slant att utbilda sig till pilot. Har jag mer glädje i livet om kalkylen ändå går runt, sett till själva yrket om jag bortser från familj? Jag är inte heller ute efter att glida på en räkmacka (finns samma problem i min bransch). Uppskattar att du delar med dig av verkligheten, ska absolut ta med det!
Kan bara fylla i det ”Kapten” säger.
Branschen är inte som den en gång varit.
Man brukade flyga runt 500-600 timmar per år med bra lön, pension och allmänna
arbetsvillkor.
Nu förväntas man flyga runt 800-850 timmar per år med en mycket dålig löneutveckling (eller som vissa fall, helt stagnerad). Reallönen har långt mer än halverats de senaste 30 åren och bara utbildningskostnaden har gått upp drygt 40% sedan jag utbildade mig för 15 år sedan.
Pilotlivet funkar väl bra så länge man är singel, men när familjelivet kommer är det en helt annan sak.
Make/maka och barn måste helt anpassa sina liv efter en pilots, så är det bara. Fick själv gå ner på 75% för att inte förlora familjen. Jag var helt enkelt borta alldeles för mycket.
Att commuta mellan bas och hem har blivit allt mer vanligt i branschen och då tillkommer en massa kostnader i form av dubbelt boende, tåg, hotell mm, för att inte tala om all den tid till detta som bara försvinner till ingenting.
Ytterst få glider på räkmacka och får rätt jobb vid rätt tillfälle, och det är bara utav dom som överhuvudtaget hittar ett jobb och kommer in i branschen. Bland kollegor jag pratat med genom åren tycks 3-4 år av idelt sökande och utgifter för upprätthållande av alla certifikat vara att räkna med. Själv tog det mig nästan 5 år. Det blev jävligt dyrt och jag har än idag, 13 år senare, inte passerat noll netto.
Inte den här sidan folk vill höra och definitivt inte den sidan som skolor och branschen vill förmedla, men så här är verkligheten. Vill du flyga måste du vara helt säker. Du måste våga satsa ekonomiskt utan garanti för att du får jobb, eller någonsin igen pengarna för den delen och du måste ha en plan B.
Hej!
Jag kan sjävklart visa dig lite, vart kan jag kontakta dig?
Jag gick på en bra och serös skola för min ATPL teori med heltids lektions undervisning. Tyvärr utbildar den skolan inte längre till ATPL.
Den skolan valde att göra ett teoretiskt inträdesprov för dom eleverna som inte hade läst matte, fysik, och teknik på gymnasiet.
Tror inte det direkt var någon som kuggade men resultatet var mer till för eleven själv att inse hur svårt det sen skulle bli under studierna och om dom därmed måste skaffa sig kompletterande extra kunskaper först. Du kanske ska rådgöra med nån skola om dom har nåt liknande.
Titta lite i ATPL böckerna, framförallt Navigation för matte. Där blir lite sinus och cosinus beräkningar. Sen lite matteformler i dom andra ämnena men inget svårt precis. Lite grundläggande fysikaliska kunskaper är oftast tillräckligt.
Du kommer alltid att ångra dig om du inte försöker göra allt du drömmer om. Den dagen man närmar sig graven ångrar man allt man inte gjorde men sällan det man gjort.
Lycka till!
Adapt, du säger att du inte har några problem med att låta livet styras av jobbet. Har du ens prövat att ha ett jobb där du inte kan styra ditt liv?
En vänlig påminnelse, prioriteringar ändras genom livet. Jag är 15 år in i flygeriet och har två barn. Det ENDA jag bryr mig om är att få familjelivet att fungera. Att jag ofta har kul på jobbet och trevliga kollegor är ett plus.
Jag skriver sällan här, anledningen till att jag gjorde det denna gången är att det lika gärna kunde vara jag som skrev det du skrev fast för 20 år sedan.
Om du är som jag var så kommer du att strunta i vad jag skriver, men ta med dig två saker: ha en plan B (gärna annan högskoleutbildning) och se till att du har råd och möjlighet att jobba deltid när den dagen kommer (för det gör den).
Stort lycka till, det är en rolig bransch men den tenderar att trötta ut dig på flertalet olika sätt.
/Kapten
@JörgenStyv
Haha, känner igen mig, på något vänster så lyckades jag traggla mig igenom Matte 1A, 2B, och 3B. Vettifan hur lärarna tänkte nu i efterhand när jag inser att jag knappt kunde, eller förstod något:).. Häftigt att du nämner just det, lite vad jag hade i tanke. Att det kanske blir lättare när man väl får undervisningen på plats, och kan relatera formlerna och beräkningarna till varför och hur man ska göra dom. Kul att få höra om framgångarna i karriären, hoppas att det fortsätter så, och tack för uppmuntran. Ska verkligen ha det i åtanke!
@Student
Tjenare! Kul att det rullar på för dig, håller verkligen tummarna för att allt ska gå sig vägen så smärtfritt som möjligt. Tack för insikterna, uppskattas! Disciplinen har jag med mig, läste en utbildning inom fastighetsekonomi som vanligtvis tar ca 24 mån på 18 månader. Ett jävlar anamma. Men självklart så vill jag ge mig in i något som jag känner att jag klarar av! Förstår om du önskar vara anonym men jag slänger ut frågan ändå, finns det några möjlighet att kontakta dig och kanske få se lite mer hands on kring kurslitteraturen?
@ickematematiker
Stort tack för svar, kul att du bekräftar det jag haft lite i baktanken. Förstår man och kan relatera till formlerna så bör det nog gå sig vägen. Saknar behörighet i Fysik så får se över det framåt!
@Meaow
Stort tack för tips! Ska absolut kolla in det. Har laddat ner diverse appar som hjälper till med huvudräkning och uppfräschning av matten, så snart som det är gjort ska jag ge mig in i fysiken för att senare se över dom ämnena du nämnde. Tack! 🙂
@FO
Skönt och höra att man inte är den enda som är kass i ämnena.. Ger en såklart motivation och förståelse för att det går om man vill. Har du någon tidigare högskoleutbildning mer än pilotutbildningen? Om, skulle du uppskatta den svårare eller lättare än pilotutbildningen? Kul att få lite insikt om hur mycket huvudräkning som behövs i det praktiska, tack!
Stort tack för alla svar!
Var själv kass på matte/fysik och är nog det än idag men som folk skrivit här så är det ingen raket forskning när det gäller sånt på flygutbildningen eller ute på linjen. Du har tillgång till miniräknare under hela utbildningen och proven. Största svårigheten med en flygutbildning är att det är massor av teori och information man måste lära sig och komma ihåg. Under teoriproven så är det svåra att komma ihåg formler man måste använda sig av men inga speciellt komplicerande formler.
Även ute på linjen så är det inte mycket matte. Mesta del gör jag än idag med miniräknare för att det ska bli helt rätt. Största huvudräkningen jag använder är nog ”3 gånger regeln” där man tar sin höjd, ex 10000 fot så 10 * 3 = 30 alltså 30 NM för mitt sjunk enkelt beräknat. Svårare än så blir det sällan.
Om du nu är orolig över fysiken / matten kan du ju redan nu innan testa att plugga lite ATPL teori.
Till exempel:
Principle of flight
General navigation
Performance
Mass and balance
Det finns böcker från Padpilot som man kan köpa på appstore. Du kommer nog ha svårt att förstå allt, men om du kollar in matten / fysiken redan nu så lär du ha en bra bild och förberedelse inför utbildningen.
När det kommer till huvudmatte så kan man alltid träna upp det, finns många bra appar för de.
Lycka till!
Man behöver inte vara bra i matte eller fysik för att bli pilot. Jag är själv kass i båda ämnena men lyckades ta mig igenom pilotutbildning och teoriprov utan problem. Allt handlar om att traggla de formler som förekommer om och om igen så att de sitter, man behöver egentligen inte förstå hur de fungerar. Det krävs mycket tid för att plugga men ingen av teorin är särskild avancerad egentligen, det är bara väldigt mycket info som ska in.
För att plugga på TFHS som är den enda statligt finansierade utbildningen numera så behöver du bl.a. Fysik 1 och Matte 3 som antagningskrav, finns mer info på <a href="https://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogrammet-500-yhp/behoerighet-och-urval/" rel="nofollow ugc">https://www.tfhs.lu.se/utbildning/trafikflygarprogrammet-500-yhp/behoerighet-och-urval/</a>
Tjena!
Jag pluggar just nu i flygskola och är i min ATPL fas (intensiva teori delen av utbildningen) och hittills har det ej varit så fysiskt/tekniskt/matematiskt som man tror. Du måste ej vara ett geni för denna bransch men du bör ha bra förmågor som ex spatial förmåga, huvudräkning, stresskapacitet osv eftersom dessa testas när du söker in till bolagen. Så länge du har disciplinen att plugga och gör frågorna i question bank (AVEX, ATPLQ osv) så kommer iaf ATPL ej vara ett problem, bara se till att träna upp förmågorna som ska testas efter examen.
//student i en av de skandinaviska flygskolor
Jag hade också sjukt svårt med matematik på gymnasiet. Läste faktiskt bara matematik A (som det hette då). Men man kunde göra något inträdesprov på skolan istället och det var knappt så jag klara det heller 🙂
Men väl under studierna sedan så lärde man sig förstå vad och vilka formler man behövde kunna, något som nu snart ett decennium, 3 jobb och 2 typutbildningar senare inte haft någon som helst nytta av alls.
Kör på, det är ett kul yrke och livsstil. Om du går den privata vägen, betala ingenting i förskott, åtminstone inga stora summor för det fick jag lära mig den hårda vägen av en skola som gick i konkurs innan jag ens hann börja. Men sådan är branschen, ständiga motgångar.
Får tacka för det utförliga svaret! Det gav bra tankebanor.
Gällande OSMs statligt finansierade skola har jag inte lyckats hitta någon information om? Har sett att det är många som diskuterar det, men har inte lyckats finna någon information om på nätet.
Gick ekonomi på gymnasiet, hade godkänt betyg (E) i samtliga kurser. Matte 3B som var sista årskullen på gymnasiet kuggade jag, så 4 dagar efter studenten satt jag bakom skolbänken för att få godkänt i det :)…
Gällande livsstilen har jag verkligen inga problem med att låta livet styras av jobbet, snarare tvärtom, det är nog det jag vill. Jag gillar att vara sysselsatt och har verkligen inga problem med att jobba mycket eller låta planera livet utefter jobbet.
Den enda osäkerheten är just studietiden med matte och fysik. Bör kanske besöka några flygskolor för att se hur det är på plats och bilda mig en uppfattning från studenterna. Gissningsvis är det ju inga nötter som blir antagna!
Finns det någon kännedom om just de utländska flygskolorna? Man får ju känslan på något sätt att de enbart vill få klart fler piloter som kan sättas i tjänst så snart som möjligt!
@TPD
OSM har inte statligt längre. bara TFHS med 15 platser och över 200 sökande.
Skulle satsa på USA. Både billigare och lättare att få jobb
Hej!
Kommer främst svara med din fråga om teknisk komplexitet som utgångspunkt. Kort svar, nej, det är inte tekniskt avancerat att bli eller vara pilot. Du kommer behöva klara vissa tekniska kurser som involverar huvudräkning och lättare algebra (cirka årskurs 1-2 på gymnasiet beroende på linje). Du behöver alltså inte vara ett mattgeni för att bli pilot. MEN, ALLT ÄR RELATIVT. Hade du redan svårt att klara (få godkänt betyg) matematik-kurserna på mellan-/högstadiet så kommer du få en utmaning. Det kommer garanterat vara någon form av matematik-utmaning på intagning till flygskolan, sedan ska du klara tekniska kurser under utbildningen (i nivå med lättare gymnasiematte) och till sist för att få ett jobb kommer du gå igenom tuffa urvalstester som kräver både matematiska och tekniska färdigheter. Att vara bra/dålig på matematik kan även innebära olika saker, man kan t.ex. vara bra på huvudräkning men dålig på algebra (i mitt fall är det tvärtom).
OM JAG VAR DU skulle jag ha sökt in till de statligt finansierade skolorna i Sverige (TFHS, OSM) och testat deras intagningstester, så får du en bra fingervisning på vilka tester du kommer utsättas för när du väl söker jobb sedan. Självklart kan man börja på de andra privata aktörerna också som är utmärkta skolor men tänk på att du inte lurar dig själv och ger dig in i något som ändå inte leder till jobb eller ens godkänd utbildning (betala-skolorna kommer tjäna pengar på dig oavsett).
Om det är värt att bli pilot är egentligen en helt annan fråga, så kommer inte gå in på den nu. Allt jag kommer säga där är:
1) Tänk på att dina livs-prioriteringar kommer förändras med tiden (tro mig flyget var hela mitt liv för 5-6 år sedan).
2) Ha god koll på din ekonomiska situation (Att ha 1,5 miljoner i studieskulder är inte kul när du sedan vill köpa en bostadsrätt med en sambo och har ett relativt lågavlönat första-jobb).
I slutet finns det inga rätt och fel. Folk kommer hävda att “alla smarta borde göra si och så” etc. men jag avstår från att simplifiera svåra livsbeslut. Det är DITT liv, bara DU kan avgöra vad som är värt att göra eller inte. Jag studerade pilot på en av de statligt finansierade skolorna. Tyckte jag att det var värt det? Alla dagar i veckan, hade aldrig blivit 100% lycklig av att inte genomföra min dröm. Kommer jag jobba som pilot hela livet ut? Förmodligen inte, det är svårt att få till livet som pilot ibland och du kommer hitta många trådar på forumet med personer som starkt rekommenderar emot att bli pilot Återigen jag avstår från att ge definitiva rekommendationer då enbart du kan göra det beslutet, önskar dig stort lycka till oavsett vad du väljer!
/TPD