BOLAG SOM TAR ÖVER EFTER BRA PÅ BROMMA
Något bolag borde ju se chansen och börja trafikera Bromma nu när BRA lämnar.
Vilka bolag tror ni kan fundera på några linjer?
PopulAir, DAT eller något nytt Air Gotland/Gotlandsflyg på Bromma – Visby?
Air Baltic på Bromma – Malmö? Får Airbus A220 trafikera Bromma?
Bromma – Ängelholm borde ju funka också, är ju rätt stor linje.
Kan norska Widerøe som nu ägs av Norwegian kolla på Bromma?
svar
Om Halmstad, Visby, Växjö, Kalmar klarat sina flygplatser med en linje till Bromma så kan absolut Bromma klara sig med ett par av dessa.
BRA tog sig nog vatten över huvudet med att köpa och leasea nya ATR och anställa folk för att satsa på netto noll flyg. Det blev en dyr drift. Bara för att BRA inte fick ekonomi i det så är det inte facit. Visst kom Corona och satte käppar men BRA har inte vid någon av sina två rekonstruktioner minskat eller ändrat sin produktion före denna sommar med 2 flyg hos Austrian. Man har haft 14 ATR men kanske skulle anpassat sin flotta efter underlaget. Tror det finns möjlighet att driva vissa linjer till/från Bromma. Tex Visby, Kalmar, Ängelholm och Malmö behöver linjer till Sthlm C och behöver inte ha connections till andra flygplatser i stor utsträckning. Hoppas vi får se några nya aktörer på Bromma.
Nordica/Xfly är på gång att presentera en ny storsatsning på Bromma med en handfull ATR, förmodligen under namnet Nordica. Spännande och se om den satsningen kommer bära eller brista.
Inget vettigt vill ta över, går inte att tjäna pengar på detta.
Jag tror det blir någon lycksökare eller dagslända som strax går i konkurs när man väl lyckats lura till sig kapital.
Glöm Bromma en gång för alla.
Sedan ska det ju även till Markpersonal mm Catering osv.
@Greger
Du får nog räkna en gång till.
Hälften så många stolar till i stort sett samma kostnad är ingen bra affär.
Lyckades inte BRA få ekonomi i det så lär inte någon annan klara det med mindre flygplan till samma kostnad.
Väljer man dessutom att bara starta några av linjerna missar man en stor del av transferpassagerarna.
@Kalle
Jovisst med den slutledningsförmågan kan man dra ett likhetstecken och säga att kostnaden för en ATR 72 är varken mindre eller högre än en Airbus 320 neo. Hehe.
Plussiffror? Air Leap? I pandemin?
Jojo… hehe
Jo, men frågan är väll om Bromma har ett existensberättigande som en del av svensk infrastruktur eller som vissa hävdar en del av totalförsvaret och i så fall till vilken kostnad?
Swedavia i frågan är radiostyrda av regeringen.
Det enda Swedavia har sagt är att Bromma inte bär sej utan mycket mer trafik.
Att trafikera med ett par SAAB 340 eller ATR 42 löser inga problem. Vad blir avgifterna för dessa bolag då, kommer aldrig gå runt.
För de som inte vet så har Swedavia ett avkastningskrav till staten. Det tillkom i samband med att den borgerliga regeringen med Moderaterna i spetsen 2010 bildade bolaget Swedavia.
@Greger
Hälften så många stolar till mer eller mindre samma kostnad, ingen större skillnad på bränslekostnad eller underhåll. Du kan ju göra matematiken själv.
Om inrikestrafiken halverats sedan innan pandemin. Så borde det fungera med några gamla SAAB 340 eller ATR 42 som är hälften så stora som en ATR 72.
Lägg därtill ett eget tillverkat bokningssystem samt en yngre skara pigga piloter och kabinpersonal.
Kan fungera. Problemet är väll att Swedavia redan bestämt sig för att lägga ned Bromma.
Kommande bolag måste då även anställa markpersonalen mm.Intressant.
Glöm inte att Airleap drog runt BMA och stor del av inrikestrafiken under pandemin, med några månader med plus siffror. Nu utan pandemi och utan konkurrens av BRA så skulle det upplägget garanterat fungera bättre.
Enligt uppgift så ska Immie Jåkeson ta tag i det här. Och vem vet, han kanske klarar det. Utan honom så blir det ju ingen regering…
Varför skall någon ens tro att det blir ett annar bolag på Bromma? BRA hade ingen lönsamhet trots att de hade egen ffed till andra destinationer därifrån. Ett nytt bolag där kommer inte att ha dessa resurser och sannonlikt bara lokal trafiken. Tror inte heller staten/Swedavia har råd eller lust att driva BMA vidare bara för lite udda flygningar där.
Jag tror och hoppas på ex.vis Familjebostäder, HSB och andra nyttiga verksamheter.
Lyxflygandet kan utlokaliseras.
Och hur mycket kostar Malmö resan från Bromma?…typ Dubrovnik eller?
Om allt flyg ska flytta till Arlanda så behöver man se till att det går att ta sig till flygplatsen för en rimlig kostnad. SL Pendeltåg behöver öppnas upp och den nuvarande stationsavgiften på Arlanda måste bort.
Linje 40: Uppsala – Arlanda – Stockholm City – Södertälje
Behöver trafik var 10-15 minut åt båda håll så man enkelt kan flytta folk från Arlanda mot Sthlm C och Uppsala och övriga stationer.
Det är galenskap att det finns två bussbolag som trafikerar Arlanda – Sthlm C (Flygbussarna och Flix) när pendeltåget finns på plats men är så dyrt att folk väljer bort det.
Konsolideringen av inrikesflyg som nu sker innebär bara att man
sågar av den grenen man sitter på.
I dag får man betala runt 4.000 kr för en ARN_MMX tor
3.500 för motsvarande till VBY ( på en 30 min flygning )
Kunderna backar.
I gaten brevid står Hasse som skall till Dubrovnik med Ryan och
betalar 750 kr tor.