Eurowings Stockholm
Hej, någon som sökt jobb på eurowings? Hur kommer det se ut med layovers, är det bara turnarounds eller övernattningar ibland med? Kan inte riktigt tolka från deras rutt information på hemsidan.
svar
@Puckelbro. Eurowings satsar på att ta den stora potential som SAS missar genom att envetet bita sig fast i att “allt skall bli som förr”. Ett annat bra exempel på en missad marknad för SAS är Paris-Orly. Vueling har nu tagit denna marknad som låg helt öppen för ett SAS som biter sig kvar på PAR CDG. CDG är knappast en Star Alliance hub och just nu är efterfrågan på flygresor för affärsresenärer till Paris obefintlig. Samtidigt flyger nu Vueling med stora välfyllda plan till Orly – en flygplats som är mycket bekväm för resenärer som har Paris som slutdestination. Varför skall SAS feeda in trafik till Air France/KLM via CDG? SAS missar tåget gång på gång.
Att SAS folket intresserar sig för Eurowings är väl i sig inte konstigt. Att man sen gör det på sitt vanliga inskränkta och närsynta sätt är ju lite tragiskt. Det man borde intressera sig för är hur man ska möta konkurrensen från ett antal helt nytillkomna maskiner på Arlanda. Till skillnad från Ryanair som tog med sig passagerare från Nyköping och Västerås så kommer Eurowings ställa upp nya “tomma” maskiner redo att ta en bit av kakan. Uppbackade av Lufthansa dessutom. Och vad gäller layovers tvivlar jag på att de skulle vara villiga att dra på sig mer kostnader än nödvändigt.
Ok alla SASare. Tråden handlade om eurowings, hur blev det här en SAS diskussion.
@Andreas
Det märks att du inte har jobbat på SAS iaf. Under en lång tid gick första avgången från Malaga tidigare än första avgången från Kastrup. Har nog haft fler layovers i Malaga än jag har haft i Norge, och det säger en hel del.
Jobbar på SAS nu.Det stämmer att layovers ska bli mindre och mindre.Egentligen vill man undvika dem helt.
Tror EuroWings tänker lika.
Har jobbat på Cityjet och de har mängder med övernattningar, väldigt sällan man sov hemma under jobbveckorna. Man fick nästan mer i traktamente än man fick lön.
Calle, varför skulle någon flygande på SAS, oavsett bas, ha haft någon övernattning i Milano eller Malaga under de senaste åtta åren, förutom under den korta period när SAS flög Malaga-vända SAIL-flygningar p.g.a. leveransförseningar från Airbus? P.g.a. väder, teknik eller vad tänker du?
@Stierna
Haha va? Det finns inte en chans att du har jobbat på SAS i åtta år och aldrig haft en övernattning i Milano eller Malaga. Stockholmsbas har ju dock alltid haft betydligt färre layovers än Köpenhamn, men att du jobbat i åtta år utan att ha fått en enda layover i dessa länder trots eventuell Stockholmsbas tror jag inte ett skit på.
Otroligt mycket prat om dessa övernattningar på SAS! Övernattningarna har kommit och gått…ett tag hade vi övernattning i AGP…under en kort period…det var endast pga att SAS Irland inte kommit igång med sin bas. Det har varit övernattningar i St Petersburg en period…LHR…osv osv…nu är det väl som sagt bara Norden kvar…SE, NO, DK och FI.
Intressant, , ,
Jag har flugit för SAS i 8 år och har aldrig, samt vet ingen, som har haft övernattning i Italien eller Spanien…
@Stierna
Ok, tack för rättningen. Hade för mig att jag läst det från en trovärdig källa men måste ha drömt det.
/God fortsättning
@Upp med händerna
Det stämmer inte. Jag hade när jag jobbade på SAS nattstopp både i Italien och Spanien, så att det bara är i Sverige, Norge och Danmark som vi har stopp stämmer alltså inte.
CPH är en större hub för SAS än vad ARN är. SAS flög in feedertrafik till sin long haul från exempelvis Amsterdam, Gdansk och Baltikum. Finns ingen logik i att Eurowings skulle planera produktion med layovers från basen på ARN, som tidigare nämnts i tråden är layovers något flygbolagen går ifrån mer och mer. Räkna med att det bara är turnaround som gäller och bli positivt överraskad om det blir layovers.
SK har endast övernattningar inom Skandinavien och på long haul. Andra europeiska fullservicebolag må kanske ha övernattningar inom Europa men bland lågkostnadsbolag är detta ytterst ovanligt. Hur det är i det enskilda fallet Eurowings ARN-bas vet jag dock inte.
/Upp med händerna
Eurowings är ett lågprisbolag. De har en helt annorlunda affärsmodell som bygger på att _inte_ ha övernattningar borta från hemmabas.
Jag förstår inte riktigt vad du menar men Germania lyckades med att dra fram ett totalt flygförbud innan de gick i konkurs. Nu inleder Eurowings sin direkttrafik från Arlanda till Irak den 31 mars. De som söker får därmed äran att jobba ombord. Frågan är om de får risktillägg?
Sas i Danmark brukade ha layovers i Amsterdam, gdansk, lettland osv, tidigare London och Malaga. Ser inte varför eurowings inte skulle kunna det?
Tyvärr läggs sällan Crew på övernattning utanför Sverige pga höga traktamenten.
ABC kanske ska ta på sina glasögon och läsa att det gäller Eurowings och inte Germania, dvs det bolag som tidigare flugit Irak
Från Arlanda kommer dom även flyga till Irak vilket ligger i Asien. Säkerhetsläget där tillåter dock inte nattstopp. Det har i många år varit helt förbjudet med direktflyg mellan Sverige och Irak men nu tycks det vara tillåtet igen.