Flera flygplanskrockar Oslo Gardermoen
Varför krockar flygplan på Oslo Gardermoen varje dag?
Är det brister i rangeringen, eller bara att markeringarna på apron/plattan är snötäckta vilket gör det svårt att navigera bland andra flygplan?
svar
@Bertil. Det är säkert norska pilotfacket som ställt kraven på utformningen av gates på Gardemoen. Och – ekonomer sysslar inte med optimeringslära då de inte kan matematik. Konstigt att ingen ännu skyllt allt på administrationen på SAS Frösundavik.
Grundproblemet är att Gardemoen är helt felbyggt. Antagligen en ekonom som försökt ”optimera”.
Och inte tala om all extra bränsle som slösas på dessa onödiga tighta svängar. Hade de bara svängt upp så att flygplanet pekar i rätt riktning så hade alla flighter säkert sparat 10kg fuel. Det blir mycket på ett år.
Instämmer helt ang kass pushback i Oslo.
En norsk pushback är minsta möjliga push. Gäller på samtliga flygplatser tycker jag. Känns som det är tight varje gång man ska svänga runt. Är det dessutom lite is så skiddar kärran och svänger inte som den gör vid torrt underlag.
Oslo har fått för sig att det är smart att pusha flygplanen så kort som möjligt och enbart rakt bak. Det innebär att kärrorna måste taxa ut med en mycket tight sväng där spetsarna går nära de parkerade flygplanen.