Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flera flygplanskrockar Oslo Gardermoen

Tråden startades av 19L

Varför krockar flygplan på Oslo Gardermoen varje dag?

Är det brister i rangeringen, eller bara att markeringarna på apron/plattan är snötäckta vilket gör det svårt att navigera bland andra flygplan?

Publicerad den 2024-02-14 11:30
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

Leif D
2024-02-15 21:57

@Bertil. Det är säkert norska pilotfacket som ställt kraven på utformningen av gates på Gardemoen. Och – ekonomer sysslar inte med optimeringslära då de inte kan matematik. Konstigt att ingen ännu skyllt allt på administrationen på SAS Frösundavik.

Bertil
2024-02-15 09:58

Grundproblemet är att Gardemoen är helt felbyggt. Antagligen en ekonom som försökt ”optimera”.

737gunnar
2024-02-14 18:20

Och inte tala om all extra bränsle som slösas på dessa onödiga tighta svängar. Hade de bara svängt upp så att flygplanet pekar i rätt riktning så hade alla flighter säkert sparat 10kg fuel. Det blir mycket på ett år.

Japp
2024-02-14 16:04

Instämmer helt ang kass pushback i Oslo.

2024-02-14 14:08

En norsk pushback är minsta möjliga push. Gäller på samtliga flygplatser tycker jag. Känns som det är tight varje gång man ska svänga runt. Är det dessutom lite is så skiddar kärran och svänger inte som den gör vid torrt underlag.

skeppare
2024-02-14 11:32

Oslo har fått för sig att det är smart att pusha flygplanen så kort som möjligt och enbart rakt bak. Det innebär att kärrorna måste taxa ut med en mycket tight sväng där spetsarna går nära de parkerade flygplanen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500