Förmåner för pilot SAS Arlanda
Vad tjänar ni som jobbar 100% på SAS main och SAS connect på Arlandabasen? Vad får ni ut efter skatt – kapten eller styrman. Skriv gärna om ni är på main eller connect.
Sen vore det intressant att höra hur många arbetsdagar ni snittar per månad. Hur många av dessa ligger ni borta från familj?
Hur fungerar det med sommarsemester?
Hur är det med storhelger, får ni dela upp det rättvist eller blir det lite si och så kring jul och nyår?
Hur lång framförhållning har ni på roster?
Sen vore det ju intressant att höra hur ni trivs i stort!
(Anledningen till att jag inte undrar över CPH-basen är för att danska kronan är stark och ger lite missvisning för oss som kanske vill bo i Stockholmsområdet. Önskar att vi fick betalt i danska kronor här med. 😉
svar
Korrekt. SAS har dåliga avtal och låga löner för sina piloter. Sen är den Svenska kronan svag vilket ger bra löner för Svenskar i Danmark. En FO i CPH tjänar i stort sett samma lön som en Kapten i Arlanda inom SAS om man jämför löner rakt av.
Senior cabincrew på CJ med bas CPH har 5-10k SEK mer än en styrman på SAS ARN har. Hur och varför?
Vi kan väl alla vara överens om att SAS för tillfället har ett av marknadens sämre avtal och även lågprisbolagen har bättre avtal numera. SAS är inte vad det en gång var. Jag har själv varit på SAS men uppsagt under pandemin, och fick annat jobb och valde att inte ta återanställning på SAS pga av det mediokra avtalet.
Som en jämförelse när så många bolags löner har redovisats.
Skulle vara intressant att höra av Ethiopan får ut för att täcka saltet till gröten.
Är det kanske rent av omöjligt att få jobb där som “utlänning”? Någon som vet?
Den lägsta grundlönen för skeppare i Wizzair va år 2023 45000€, sen tillkommer flygtillägg och landningstillägg, de flesta baserna har dock högre grundlön än dom 45000€, så smittlönen för en ny Kapten hos Wizz är mellan 100-115 000 kronor per månad (8500-10000€)
Kapten blir du på cirka 5-6 år som FO
Säg vad man vill om Wizz, men bra löner har dom numera
€45000 per år är startlönen för Kapare i Wizz Hungary/Malta. €3750 per månad. Lönen i Wizz UK är på en helt annan nivå. Mycket bättre.
Innan pandemin så va det väldigt svårt att komma in på SAS.
Ytterst sällan vi sökte och när vi väl sökte så kom det väldigt många ansökningar från erfarna kandidater som ville hem till SE/NO/DK.
Idag är det svårt att attrahera erfarna kollegor i branschen då våra villkor är bland de sämre i branschen i Europa.
De flesta nya som anställs är mer eller mindre direkt från flygskolan, för de accepterar de villkoren som vi som har erfarenhet inte skulle acceptera.
Jag sitter själv på ARN bas och är kvar mycket för att jag numera flyger mixed fleet och bor i Stockholmsområdet.
En Wizzair kapten har inte alls 45000 EUR i mån. Kanske i nån avkrok i Moldavien. Om du har UK bas i Luton eller Gatwick så ligger kaptenslönen på 155 000 pund per år sist jag kollade. Det är 185 000 EUR per år. Det är faktiskt högre än Easyjet och Ryanair. Men du jobbar också 900 timmar per år. Ingen dans på rosor.
Svar till @@@Piloten
Kollat sista uppdaterade lönerna från pilotjobsnetwork? Själv tittar jag på lönespecar för mina siffror, grundlön är en sak ja, men flygtillägg är också lön som kommer upp i siffrorna jag skrivit. Du nämner bondad TR vilket jag redan räknat av med siffrorna jag skrivit…och kaptener på Wizz ligger runt 100-115 000 kronor brutto i månaden hos Wizz direkt efter upgrade med allting inräknat. Sociala avgifter betalar bolaget i det land du är baserad i, det är inget du som anställd betalar, är inga contractors på Wizz längre. (Traktamente är inte med i mina siffror då detta inte är lön och Wizz precis som Ryananställda kommer hem varje kväll = inga overnights)
Och du nämner 400 och 500 timmar per år? Vem flyger det numera? På de flesta bolagen kan du räkna med 700-900 timmar per år om du flyger jet, och 500-600 om du flyger turbopropp
Gött snack. Det tar sin tid med rekrytering, rating, line training osv. Säg 6 mån. 500h per år är det 3,5 år på A320. Hamnar man på någon turboprop är inte 3-400h per år ovanligt.
WizzAirs FO startar från €21000 per år. Senior FO från €26000 per år lite beroende på bas. Med div tillägg per landningar samt miles man flyger. Man får själv ordna pension och i vissa fall sociala avgifter samt betala rating som ny med avdrag €415 i 60 månader. En Kapten på Wizzair årslön startar på €45000.
3-4 år för att få 1500h timmar, vad pratar du om? Kommer att ta cirka 2-2,5 är att få dom timmarna och om du till exempel börjar karriären på a320n hos t.ex Wizz kommer bolaget betala TR samt att du kommer tjäna minst lika mycket som motsvarade erfarenhet på SAS då lönen upp till 1500h ligger runt 40 000 på Wizz som exempel.(Ska tilläggas att lönen efter 1500h kommer ligga på närmare 60 000 hos Wizz).
@Lokförare
Om du ska bli pilot så finns det bara ett bolag att söka till med chans till bas i Sverige efter ett par år med senioritet, och det är Ryanair, där ligger en styrman i Sverige efter 2 år på 60-70 000 brutto i månaden (och har du utlandsbas ligger det på cirka 7000€ efter samma period)
“Efter 2 år har man 46000 eller med rating plus 1500h.”
Man ska vara tydlig med inte alla kommer direkt in på SAS efter flygskolan. I dagsläget är det möjligt att söka SAS pga att de saknar folk. Men så har det inte sett ut senaste 20 åren och vem vet vad framtiden erbjuder.
För att få ihop 1500h på en A320 pratar vi 3-4 år förmodligen utomlands, eventuellt på ett jobb som knappt betalar så man klarar sig, betala egen rating osv. SAS löner med hänsyn till Skandinavisk standard är riktigt låga. Man arbetar helg/kväll/natt/röda dagar/Jul/Nyår/midsommar osv utan extra betalt. Synd att SPG har gått med på så dåliga villkor för nya. Folk med 10-15+ år i SAS drabbas inte.
Jämför man lönerna i SAS nuvarande kollektivavtal tjänar en Styrman i Köpenhamn i stort sett samma belopp som en Kapten i Oslo eller Stockholm. Och dem flyger tillsammans. En Styrman i Osl/Sto motsvarar ungefär vad en CabinCrew har i Köpenhamn.
För att förstå SAS ”förmånliga” lön så ber jag alla googla prisomräknaren och gå in på SCBs hemsida. 37000kr idag motsvarar alltså 28000kr i månadslön 2015. Det är helt galet hur mycket folk på SAS kan tänka sig att jobba kväll/helg/högtider/natt osv osv för den lönen.
Det beror på lite. Alla förutsätter att man får jobb på ett stort bolag med stora maskiner. Hamnar du på ett regionalbolag kommer du aldrig komma upp i dom lönerna. På SAS kanske det tar 10. Kan du tänka dig att pendla till kontinenten och offra väldigt mycket privatliv kan det gå snabbare.
Efter två år har du ca 46000 i månaden, alternativt om du har rating och 1500 flygtimmar då börjar du på den lönen direkt. Dagpenning kanske 5-6000 extra. 14% om du tar ett extrapass.
Skillnaden är väl att lönen fortsätter uppåt för varje år vilket inte verkar vara fallet för lokförare om man googlar.
Visst är det skillnad på levnadskostander, men många pendlar hem till sina hem i övriga Europa. Själv pendlar jag till UK. Min levnadskostnad är den samma för mig som för en SAS pilot på ARN bas.
Jag på betala 5-8k i månaden på flygbiljetter och hotell vilket i sig är avdragsbart. Min arbetsgivare drar ca 6% av min bruttolön i pension, själva skjuter de till 15%. Detta är räknat från första kroma, eller pund om då så vill. Utöver det är vi en LOL, en livförsäkring på 7år som kan fördubblas för några hundralappar per månad. Tandvård i UK, en sjukvårdsförsäkring i Sverige som bekostas av arbetsgivaren.Traktamenten tillkommer så täcker oftast omkostnader under arbetstid.
Sett till det hela så befinner sig SAS på en annan planet tyvärr.
Lokföraren, pilot är ett globalt yrke. Ytterst få har en hel karriär i Sverige. Det skulle vara dem som flyger turboprop i Sverige, men då tjänar du troligen bättre på tåget. Så sök inte till pilot för lönerna om du inte är redo att arbeta utomlands.
Lönerna på SAS är riktigt låga om du tittar på andra större bolag utanför Sverige.
Tycker det är sjukt när jag läser denna tråden och ser lönerna. Är lokförare och har tänkt ett bra tag på att söka mig till en pilotutbildning. Hur ser det ut med löneutveckling? Hur lång tid tar det innan man kan komma upp i högre löner än 50/60k. Idag har jag som 22 en grundlön på runt 46000kr. Tillsammans med ett scrubtillägg, lite OB så är jag uppe en bit över 50000kr. Jobbar jag en ledig dag så är det 3000-7000kr extra beroende på hur lång turen är.
Hur lång tid måste man jobba som pilot innan man börjar tjäna dem pengarna? Är det värt ens att ge sig in i branschen, verkar ju inte finnas så mycket jobb i Sverige?