Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Framtiden för Amapola

Tråden startades av Christopher

Det verkar ju rekryteras för fullt inom alla led i flygbolaget. Men hur tror ni att framtiden ser ut för Amapola?

Ersätter man deras Fokker 50? Eller lägger man ner när man måste pensionera flottan?

Publicerad den 2025-01-19 08:52
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Max
2025-03-03 18:38

F50 är en arbetshäst. Dock snart dags för pension. Den är fantastisk på 1500m bana men att den skulle operera på 800m banorna i Norge är inte troligt

Robban
2025-03-03 14:33

finner det mycket osannolikt att Amapola skulle leta efter en ny typ när de pensionerar flottan med f50. Då lägger man nog hellre ner bolaget

@Pop
2025-01-20 17:54

Om jag minns rätt så har det i tidigare trådar sagts att Amapola har extra F50s som står på marken och väntar. Så det låter väl rimligt isåfall?

Pop
2025-01-20 07:47

Källa på att Widerøe tar in F50?
OM fallet är så tippar jag på precis som det skrivs att Amapola kommer operera. Dock är alla Amapolas fokkrar ”busy flyin”. Kanske de köper in fler fokkrar ??

Fokker50
2025-01-20 04:15

Nej, tanken är att F50 ska vara en brygga innan de hittar en ny maskin, om de in lyckas förlänga Dash 8 Q100 en cykel till minst.

@Fokker50
2025-01-19 19:35

Du menar att Amapola ska flyga F50 åt Widerøe?

Fokker50
2025-01-19 16:44

Fokkern är ett utmärkt flygplan.
Widerøe funderar på F50 på kortbanenätet när Dash 8-100 når sina sista cykler innan man hittar ett nytt flygplan. Särskilt på Svolvær och de korta banorna.

Anställd
2025-01-19 15:16

Kommer inte bli något Bromma här. Ev någon ny fraktlinje men amapola kommer nog aldrig starta något på egen kommersiell basis utan bara wet lease/upphandlade linjer

BAX
2025-01-19 15:11

Fokker 50 är en utmärk flygmaskin och den behöver inte pensioneras på flera år ännu. De flesta är tillverkade åren runt 90-talets början och vid den tiden hade exempelvis ATR 42 varit i serieproduktion sedan ca sex år tillbaka. Fyra sådana maskiner flyger fortfarande hos danska DAT och det är ingen som tjatar om hur gamla de är. Någon aktör, kanske nyssnämnda DAT, borde känna sig manad att ta upp trafik på Bromma. Amapola har visat sig vara extremt försiktiga i sina ekonomiska bedömningar och kanske är det därför de fortfarande finns kvar i branschen. Som det ser ut i det svenska inrikesflyget är Fokkern i största laget för flertalet linjer. Bromma-Visby skulle kanske funka men den linjen har inte någon naturlig koppling till Amapolas övriga trafik som ju i huvudsak är Arlandabaserad.

Stockholmare
2025-01-19 08:53

Måste vara Brommasatsning som de rampar upp för!

Sky
2025-01-19 07:56

Det känns som att de håller på att växla upp, någon som vill berätta mer?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500