Hur ska Singapore Airlines hantera SAS exit?
Singapore Airlines förlorar hela sitt anslutningsnät från Skandinavien till både CPH och LHR. Kan det innebära fler direktflyg hit?
svar
Singapore Airlines och Thai Airways kan väl byta till Sky Team dom också, om man vill prioritera trafiken på CPH. ARN är dom knappast intresserade av.
Singapore åpner snart en ny rute til Europa.
SIN-BRU v.v 4 x uke, A-350
Skandinavien är ingen jättemarknad. Att Singapore slingat linjen till Arlanda via Moskva säger väl något om hur prioriterad den är. Men visst vill man serva Skandinavien så fortsätter man väl flyga till Köpenhamn, Frankfurt eller någon annan flygplats i närområdet. Anslutningflyg till Luleå ligger nog lågt på SQs priolista.
Thai bör förövrigt ha samma problem, och kanske i större utsträckning.
Singapore Airlines flyger inte till Skandinavien på egen risk, utan det är ett JV med SAS, så jag tänker tvärtom att CPH-linjen nog kan försvinna när de inte har SAS som samarbetspartner längre. Kanske bättre att satsa på WAW?