Kristianstad Österlen Flygplats (KID)
Nu är vi utan trafik igen.
Ungefär ett par gånger i månaden flög jag med LIN mellan KID-BMA (senare ARN)
På 70-talet ofta en med fullsatta CV-44 eller Nord 262 och senare med F28. Ändå var detta en dyr historia på den tiden.
Nu kommer och går flygbolagen och ingen säker trafik kan man räkna med längre.
Vad har gått fel?
svar
Du skriver: “Tusentals kommunpolitiker, vad gör dessa för nytta?”
Har bara ett svar till dig!
Det är inte alla förunnat att förstå!
Vi ser ju lysande resultat inom områden där lokala kommunpampar bestämmer. Skolan visar väl fantastiska resultat. Hemtjänsten och flygplatser likaså.
…eller vänta, det var visst tvärtom.
Tusentals kommunpolitiker, vad gör dessa för nytta?
Du drar alla över en kam. Vi är alla olika och har våra plus och minus.
Hur många politiker har du kontroll på från Kiruna i norr till Trelleborg i söder?
Det är nog ett fåtal!
Att dra alla över kam visar enbart på dina brister.
Självklart röstar jag. Men de politiker (oavsett partifärg) som är på kommunal nivå, är enligt mig av låg kompetent slag och endast ute efter att få sin byst/porträtt uppsatt i kommunhuset. Alltså, denna grupp individer är till för sin egen skull och inte för oss medborgare. Självuppfyllande inställning.
Att denna noll kompetens ska bedrivas flygplatser etc är ett hån mot oss medborgare. Kommunen kan möjligen utföra enklare sysslor, beslutade av staten.
Det är du som varit med och bestämt vilka politiker vi har!
Är du myndig och röstberättigad lägger du din röst var fjärde år.
Röstar du ej har du överlämnat till andra att bestämma för dig.
Skäll inte på de folkvalda det är vi medborgare som röstat på dem.
Kommuner ska inte bedriva flygplatser, än mindre skolor och annat. Man klarar helt enkelt inget annat än fixa cykelbanor och rensa ogräs i parker. Kommunpolitiker saknar vanligen viktig kunskap förutom att snacka smörja och trixa med siffror.
FÖRSTATLIGA viktiga samhällsfunktioner.
Med helt sjuka incitament för att hålla ner siffrorna för att få bidrag på KID, är det inte så konstigt att det det gick åt pipsvängen. Krävs nog en rejäl förnyelse för att få igen flygplatsen som den en gång var.
<a href="https://www.kristianstadsbladet.se/2023-12-01/flygplatsen-foreslas-fa-20-miljoner-for-att-tacka-forlust/" rel="nofollow ugc">https://www.kristianstadsbladet.se/2023-12-01/flygplatsen-foreslas-fa-20-miljoner-for-att-tacka-forlust/</a>
Rubricerad flygplats var även en krigsflygplats med “framom” (främre klargöringsområde) på andra sidan banan, mitt emot terminalen.
Bertil 1 ja den svenska naiviteten i försvarsbeslut med nedläggningar är obegriplig. Det tar en tio år att bygga upp nåt avskräckande.
Tidigare ÖB ar har varnat för den obetydliga försvars kapaciteten.
Finnarna har inte sänkt garden mot Ryssland det har bara varit att ringa över fråga hur de sett på det Ryska hotet.
Frågan är snarare historiskt och nu när är inte Ryssland något hot?
Blir det krig nu så gäller det att få över NATO material och trupp snabbt då fungerar de civila flygplatserna, man hinner inte köra över lastbils karavaner, vi betalar för en galaxy c5 som står i Tyskland.
Och min granne, Bas01 i närheten av Sjöbo, är numera en slags lekplats för allehanda utövare.
@thomas, så resonerade inte Regeringen, med både borgerliga och socialdemokrater vid makten. Man lade ner samtliga krigsbaser förutom ett par. Fullt fungerande flygbaser med infrastruktur och bergrum med ledningsfunktioner slaktades. Ett av vår tids största kapitalförstörelser. För civilt bruk så har vi fler flygplatser än vad vi behöver. Från Kristianstad är det inte så långt till Ronneby som har bra förbindelser med Arlanda. Skall man utomlands så har man ju tåget direkt till Kastrup.
Convair CV-440 Metropolitan som Linjeflyg nyttjade under många år.
Har flugit mycket med det flygplanet.
<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_CV-240_family" rel="nofollow ugc">https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_CV-240_family</a>
“Ta skydd” ta du och stoppa ditt strutshuvud i sanden
Så existerar inte världen längre
Alla flygplatser behövs av anledning, det är därför de är byggda.
Lokala företag måste kunna snabbt och enkelt nå Sthlm det utöver hela Sverige.
Tiden är dyrbar för alla, flygets produkt är tidsbesparande.
Vad händer om det kommer (vilket är troligt) ett Ryskt storanfall mot Balticum och oss då behövs alla flygplatser i att ta emot Natos styrkor underhålls logistik etc., det blir fullt på en 30 flygplatser
Utöver som kommenterats här det dagliga samhällsflyget kunna
positionera ut brandflyget etc
BRA flög från Kristianstad fram till 31/12 dessutom är den bredskapsflygplats.
Ambitionerna är att få igång flyg till Stockholm igen.
Hej DEF och andra.
Kan härmed besvara frågan vad flygplatsen ESMK används till då jag själv flyger dit i mitt jobb som ambulansflygpilot. Vi är där på oregelbunden basis (med våra jetflygplan), oftast med kort varsel, mitt i natten och lämnar akutteam för att senare samma dygn flyga dem och patient till större sjukhus för vidare vård. Vi är även där för att hämta organ för transport till sjukhus i Norden. Det är väldigt viktigt att de mindre svenska flygplatserna får fortsätta existera då de alla bidrar till vår levnadsstandard i många frågor. Nämner även SMA med en av sina helikoptrar som är baserade där. Och nej en helikopter kan inte alltid bara landa rakt upp och ner utan behöver en bana med ILS/RNP för att kunna planera för och utföra IFR flygningar när vädret inte tillåter visuella operationer.
Ställer samma fråga igen, då den tydligen rensats bort som
inlägg.
Om det inte bedrivs trafik på flygplatsen. Till VAD används den då?
Adekvata inlägg men den verkliga orsaken nu från slutet Januari är att flyget går till ARN, om nu SAS tar upp linjen.
Där bekväm tids faktorn helt borta, långt dyrt ut 1.5-2 tim obligatorisk inchecks tid köer långa gångar etc etc.
När man reser väger man in även bekvämlighet,
är det dyrt omständigt väljer man bort.
Men framför allt dyra flygbiljetter har varit historiskt avskräckande för alla även företag.