Malmö Airport blir testarena för Heart Aerospace
Det är otroligt verklighetsfrånvänd att tro att svaret på allt som rör klimatet, är att allt måste vara batteridrivet.
Kan såklart vara så att batteridrivna bilar är bra t.ex i stora städer.
Men för att eldrift av alla bilar och lastbilar/ bussar ska vara vettig krävs för det första att elen ska produceras fossilfritt. Där är man absolut inte i Europa.
Dessutom är batteridrivna flygplan helt irrelevanta för annat än mindre flygplan med 6-8 passagerare.
Heart Aerospace gör helt fel, hybrid flygplan med tunga ineffektiva batterier som bara används ibland är absolut inte svaret på framtidens utmaningar.
Nya fossil fria bränslen är vägen fram, båda för flyget, vägtrafiken och sjöfarten.
svar
Div politikers båda ,härhemma och internationellt,oseriösa kampanjande för att alla fordon måste bli el drivna, är fullständigt vansinnig
Man väljer att helt ignorera alla miljöproblem som tillverkning av batterier medför. Man väljer också att ignorera att långt merparten av all el, ugf 65-70 % globalt sett produceras genom fossila bränslen.
Att försöka tvinga alla att köpa el fordon är helt groteskt .
Eldrivna fordon är en del av framtiden, men absolut inte svaret på klimatkrisen.
Om t.ex. alla lätta fordon blev el bilar kommer man att reducera co2 utsläppen med ugf10% högst, globalt sett.
framtiden är inte ” elektrifiering ” men ett mix av nya fossilfria bränslen, batterier, bränsleceller som drivs av väte från havs vatten
Bara certificeringsprocessen en helt ny drivkälla kommer att ta år och kosta mångmiljon belopp, hundra tals miljoner, står det i Hearts koncept? tror inte, sånt tar man inte upp för då kommer investerare att fly inga pengar kommer in. Som den tidiga it branschen gäller att hålla undan realism den reella verksamheten och kostnader att genomföra.
Jag skulle tippa på att elflyg aldrig kommer bli verklighet, ja, förutom småflyget då. Det där med fossilfritt bränsle verkar mer lovande, ändra bränslet, men fan inte hela flygplanskonceptet som det är nu, det kommer aldrig gå, i alla fall inte så länge vi lever.
Det där med elflyg 2030 eller vad det nu är, det får de intresserade bara drömma om.
Tror faktist thomas har en poäng det här projektet pumpar in Investreingspengar och anledningen att många stora Företag gör det är att vi pratar miljö måste helt enkelt visa att dom är med. Men jag har läst Heart Aerospace hemsida det jag förundras över är vad har men tagit fram mer en ide . Har inte sett något konstruktivt ännu vid det här laget borde man väl kanske börjat tillverka skrovet . Kanske börjat bygga Riggar för utprovning till exempel
@thomas,
Tycker onekligen att du har några poäng i ditt resonemang. Mycket förvånad att så många flygbolag gått in som investerare, speciellt SAS som har en usel ekonomi. Jag skulle aldrig köpt några aktier i Heart Aerospace, likaväl som jag inte skulle köpa aktier i ett flygbolag.
Varför använder kommentatorerna superlativer mot andra på forumet kom med nåt adekvat argument, inte påhopp typ “batterihatare”
Det här fantastiska projektet ska flyttas hit och dit, är ett falsarium just för att få investerar pengar som är hela affärsiden, ungefär som icon medilab framfab hela affärsidén var att pumpa upp bluff aktiekurser och blåsa investerare, man höll noga undan den verkliga verksamheten som var enkelt simpelt hemsidebygge som närmaste dagis klarar av.
Eller Skellefteå fabriken man har producerat typ ett bilbatteri i storlek.
Byggnader gör inga batterier. Kraschen kommer men i naiva Sverige slipper bluffmakarna undan straff.
Var är realismen det kritiska tänkandet.
Batteridrivna flygplan för kommersiella linjer är helt värdelöst.
Fullständigt vansinnigt med dessa såkallade hybrid flyg plan.
Denna totalt oigenomtänkta ” elektrifieringen ” är dömt att misslyckas fullständigt El infrastruktur finns inte för varken bilar eller andra fordon. Tillräcklig med fossilfri el kommer inte heller att finnas.
Batteriproduktion är miljöförstöring i stor skala.
Satsa på nya bränslen i stället, för bövelen.
Norska Wideroe skulle ju storsatsa på elflyg från Tecnam.
Här om månaden beslutade Tecnam att lägga ner
satsningen på elflyg. I pressinfo man skickade
ut står följande som gör att man förstår att
det här med elflyg för pax är helt vansinnigt:
Taking into account the most optimistic projections of slow charge cycles and the possible limitation of the maximum charge level per cycle, the real storage capacity would fall below 170Wh/kg, and only a few hundred flights would drive operators to replace the entire storage unit, with a dramatic increase in direct operating costs due to the reserves for battery replacement prices.
Är och kommer att vara tveksam till det här projektet idag verkar det som Heart rider på Miljövågen och tar in investeringspengar det jag skulle vilja se är hur fortskrider projektet vad har man tillverkat av Flygplanet . Nu borde väl vissa riggar redan vara framme för att testa delsystem. Idag kan man bara se animerade bilder men inget verkligt . Har följt både när SAAB tog fram både SAAB340 och 2000 och kan bara konstatera att Heart har en väldigt lång väg att gå .
Olyckor har redan hänt med litium batterier i cargot som börjat brinna
Var det en MD eller dc9 i Florida som totalhavererade, och nu wallenius fartyget med 3000 bilar där i varje fall en startade branden som snabbt utvecklades.
@flygesset
Det är inget hat. Det är bara frågor om räckvidd med IFR-reserver, förekomsten av tryckkabin, värme och avisning, uppfyllda prestandakrav i dessa “ordrar”, prispresentationer, villkor vid missade tidsplaner och mycket mer som ingen svarar på. Det är ungefär som att plattjordarna aldrig svarar på ställda frågor.
@ Flygesset
Det finns faktiskt bra anledningar att ” hata batterier” som du så barnsligt skriver.
Att tillverka lithium ion batterier är väldigt påfrestande för miljön. Bara gruvdriften efter metallerna och mineralerna som behövs är så smutsig att ” vi” inte vill att det ska finnas sådanna gruvor i Sverige. Ännu ett exempel på svensk dubbelmoral.
Batteri drift är väldigt kortsiktigt och ingen lösning på någonting, man flyttar ett problem, man löser inget.
Ser fram emot vettiga argument från dig.
Det finns ju en teknikfientliga batterihatare där ute. Där ideologin och hatet mot batterier och elektricitet är överrådande allt annat.
@Flygesset
Vänligen ha i åtanke att det är helt riskfritt för flygbolagen att” lägga order” på ett flygpan som inte existerar. Det här handlar bara om reklam och goodwill. Inte substans på riktigt
Det vore bra om batteri fanatikerna tänkte lite mer långsiktigt.
Batteri drift kommer aldrig att få någon vidare betydelse varken inom sjöfarten eller luftfarten.
Jaja, vi får väl se om det här är ” rigtiga ” beställningar, bilket inte alls är säkert.
Har du kanske tänkt på att det kan vara att flygbolagen offentliggör” beställninger” av pr anledningar..
Batteri drivna flygplan funkar inte i verkligheten. Bara ovetande politiker och div influencers tror detta
PK eliten har bestämt att flyget är ett enormt klimat problem trots att flygets utsläpp globalt är 2-3 % av totale co2 utsläppen.
Kanske det vore mer vettigt om ” rika världen ” satsade på att hjälpa utvecklings länder att producera energi utan CO2 utsläpp. varför måste utvecklingsländerna tvingas göra samma misstag som oss andra.
Patetiska politiker och pk eliten måste börja tänka om
Att tro att om bara sllt går på batterier, då ” räddar vi världen” är ingenting annat än verklighetsfrånvänd och patetisk.
Det är bara i flygbranschen man kan lägga en “order” på en produkt som inte finns, än mindre är godkänd för allmänt bruk, inte har en prislapp och där den fabrik som möjligen ska tillverka produkten inte heller finns. I alla andra branscher skulle det på sin höjd kallas för en intresseanmälan. Begrunda
https://leehamnews.com/2023/07/18/pointifications-nasa-pulls-the-plug-on-electric-airplanes/
Det blir inget större elflyg eller hybridflyg heller för den delen inom överskådlig tid för passagerartransporter. Några tidiga investerare i Heart Aerospace som säljer vid rätt tidpunkt när man fullbordat hypen kommer göra sig en slant, resten förlorar.
Se bara på Icon Aircraft och deras plan A5 (Light Sport Aircraft) utvecklat i flygets himmelrike USA. Första prototypen klar 2008, första produktionsplanet klart 6 år senare. Många hundratals miljoner i investerat kapital och detta för ett 2-sitsigt ultralätt/LSA flygplan, utan någon ny teknik eller några som helst konstigheter i jämförelse med ES-30.
De har haft beställningar på närmare 2000 Icon A5, det produceras nu något/några plan i månaden, dvs antal ordrar är inte likställt med ett framgångsrikt projekt. Hurvida Icon A5 är en framgångssaga eller inte kan man sia om, bolaget finns ju fortfarande.. Men den som tror på ES-30 Enter into service: 2028.. think again!
Det är de privata flygföretagen som driver på elektrifieringen av flyget. United Airlines, MESA Group, Air Canada, SAS, BRA osv har alla beställt hundratals plan från Heart Aerosoace. Men uppenbarligen vet du nåt som de inte vet.
Det finns dystergökar som drivs av ideologi (konservativ extremhöger eller miljömuppar) som är emot ny teknik och utveckling.
Man måste väl ändå inse teknikens begränsningar. Trots massor av kritik gick Heart Aerospace vidare med sitt elflygplan ES19. Till slut insåg man att detta inte skulle duga som kommersiellt flyg eftersom räckvidden var usel och inte ens skulle kunna användas för svenskt inrikesflyg. Till sist inser man misstaget och utvecklar istället ett hybridflyg ES 30 med längre räckvidd. Vad har man då vunnit, inte särskilt mycket. Tveksam till att man kommer i mål, tester och certifieringar kommer att kosta enorma summor.
Jag skulle inte köpa några aktier i detta bolag.
Du har tydligen ingen teknisk insikt. Om man inte fattar att det vore betydligt bättre och mer framtidsorienterat att satsa på utveckling av t.ex fossilfritt flygbränsle än att ta fram batteridrivna flygplan har väldigt kraftiga pk glasögon.
Batterier är på inget sätt framtiden
Baraför att främst europeiska politiker kun tänker väldigt kortsiktigt och vill att allt ska gå på el, betyder inte att det är rätt att göra så.
Tänk på att klimat krisen är global, och att ugf 70 % av all el produceras fossilt