Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Misslyckad bakgrundskontroll inför Ryanair

Tråden startades av …..

Hej alla,

Jag behöver råd och insikter från er med erfarenhet i branschen. Jag var på väg att påbörja min Boeing 737 Type-Rating med Ryanair/AFA, men jag misslyckades med bakgrundskontrollen eftersom två tidigare arbetsgivare vägrade lämna referenser. Jag förklarade för Ryanair att jag lämnat ett av de jobben på grund av dåliga villkor, där chefen hade ljugit om lönen och det saknades ett skriftligt kontrakt. Jag förstod det som att detta inte skulle vara ett problem, eftersom det inte krävs skriftligt kontrakt enligt svensk lag.

När det gäller det andra jobbet, hade vi ingen direkt kontakt med bolaget, och det är så stort att de inte ens skulle komma ihåg vem jag är. Jag förklarade detta för CrewLink, Ryanairs tredje part som hanterade bakgrundskontrollen, och de sa att detta inte skulle vara ett problem. De sa också att det var okej så länge jag kunde styrka min anställning genom en vän och visa upp mina inkomstuppgifter, vilket jag gjorde. Jag följde alla deras instruktioner. Hade de sagt att mina referenser måste svara, hade jag ansträngt mig mycket hårdare för att få det dem ville.

När CrewLink väl skickade över uppgifterna till Ryanair, nekade de mig ändå. Jag trodde att allt var under kontroll, som CrewLink också sa till mig.

Jag undrar nu om detta kan bero på att Ryanair kanske inte behöver fler piloter just nu? Jag har hört att de själva varit öppna med att de har minskat rekryteringen för nybörjare med 70% på grund av leveransförseningar av Boeing. Kan detta ha påverkat mitt fall?

Jag är helt förvirrad och undrar om någon här har varit med om något liknande? Är det vanligt att arbetsgivare vägrar ge referenser, särskilt i en sådan situation? Och kan detta påverka mina framtida chanser hos andra flygbolag?

Alla tips eller förklaringar kring detta uppskattas enormt. Jag vill gärna veta om det finns något jag kan göra för att undvika att detta händer igen.

Tack på förhand!

Publicerad den 2024-11-20 17:04
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

2024-11-21 23:32

Jag gick började i UK 2007 och fick också gå igenom en lång procedur. Men det här är en granskning för att se vad du hållit på med de senaste åren, så du inte ha varit på tveksamma träningsläger i tredje välden. Det rör sig inte om vad din förra arbetsgivare har tyckt om dig eller inte.
Du måste få tag på någon person i ställning över dig på dina föregående arbetsplatser. Denna personen skall kunna verifiera att du varit anställd där och mellan vilka datum. Får du en lucka på mer än 2 veckor så måste det även verifieras av någon som känner dig men som inte är familj. Datumen du har uppget måste överensstämma med datumen som fd arbetsgivaren anger. Ligg på och försök få tag på personerna, förklara att det bara handlar om att de ska bekräfta din anställning, inte ge dig några referenser eller omdömen.
För mig var det lite krångligt då jag tidigare arbetat inom försvaret men det regementet lades ner. Men efter lite detektivarbete fick jag tag i min gamla avdelningschef som nu hade ett civilt arbete. Fick hans hemadress och telefonnummer och berättade läget.
ID avdelningen skickade en förfrågan till honom och i samband med den fick han skicka en kopia på sitt förra anställningsbevis för att visa att han varit min chef.

Ge inte upp, det här är en process alla måste gå igenom för att få ett airside ID i UK och i flera andra länder. Ligg på och fortsätt detektivarbetet och när du har fått tag på rätt personer och meddelat dom vad det gäller så vidarebefordra deras kontaktuppgifter till din ID avdelning. Det är enda vägen framåt.
Bara att sätta fart på telefonen!

@.....
2024-11-21 11:25

Vi kan anta att dina referenser inte är från flygbolag. Referenser är inte bara att kladda ned före detta chefers namn och mailadress. 1A är att kontakta din tilltänkta referens och fråga om du får använda hen och vad denne kommer säga om dig, skulle de t.ex. vara villiga att återanställa dig och vilka mailadresser och telefonnummer de vill att du ska ange? Du bör också ta reda på om vad de skulle säga och och vad de skulle säga är negativt med dig. Glöm inte upplysa och uppdatera dina referenter att referenser både frågas och ges på engelska och från vilket företag de troligtvis kommer. Blir du tveksam så ta bort referensen och använd en annan, t.ex. en gammal kollega.

Sunt Förnuft
2024-11-21 09:09

Vem hade du anställt?
En helt ok pilot som har alla referenser i ordning eller en helt ok pilot som inte har alla referenser i ordning ?

Så länge det finns andra sökande med likvärdiga meriter i övrigt så kommer det här ligga dig i fatet.

Fd Ryanairpilot
2024-11-21 08:59

” Jag förklarade för Ryanair att jag lämnat ett av de jobben på grund av dåliga villkor, där chefen hade ljugit om lönen och det saknades ett skriftligt kontrakt.”

Är ganska säker på att det här var problemet. Ryanair vill inte ha kadetter som ställer några som helst krav som för gemene svensk egentligen är helt självklara.
Klagar du på dåliga villkor hos en svensk arbetsgivare tror jag inte du skulle må så bra på Ryanair.

Som tur är söker hela branschen efter piloter just nu så du kommer snart ha ett jobb hos en betydligt bättre arbetsgivare.

Sök något annat
2024-11-20 22:54

Undvik att sälja dig till Ryanair, sök dig till bättre alternativ som också tar Non TR. Typ SAS, Norse, Norwegian eller Eurowings om du vill ha möjlighet till bas nära hem, om det nu är viktigt dvs. Annars kan jag inte hjälpa dig med dina frågor.

ABC
2024-11-20 19:51

Man kan inte ange andra arbetsgivare än de man varit anställd hos. Är man anställd hos en underleverantör är det där man är anställd, om man sedan är placerad hos någon annan kan man ange detta. Att kritisera gamla arbetsgivare är en dödssynd även i Sverige. Att ange avsaknad av kontrakt är för mig lika huvudlöst som att skriva att man är fackligt aktiv vid alla typer av icke statliga jobb, speciellt utomlands.
Du får nog vänja dig vid tanken på att du gjorde i princip allt fel och att de valde bort dig p.g.a. ditt personliga agerande. Det finns tiotusentals arbetslösa piloter och då väljer man aldrig att anställa den som sannolikt kommer ge mest problem.

Pilot
2024-11-20 18:27

Flygbolag kan vara väldigt petiga när det kommer till bakgrundskoller då dessa behövs för att säkerhetsklassas (Få Crew ID osv), och tyvärr är oftast ett anställningsavtal med referenser obligatoriskt för att få en sådan klassning.

Det är väldigt ovanligt tyvärr att tidigare arbetsplatser inte vill bevisa/vara referens i dessa lägen vilket får ditt fall att sticka ut. Kan inte förtydliga hur viktigt det är att ha ett skriftligt anställningsavtal!

Tror tyvärr inte att det har att göra med att bolaget ska dra ner på nyanställningar för då hade du inte blivit kallad till intervju från början. Så kan nog tyvärr vara så att du är i en jäkligt tuff situation att komma omkring om du inte lyckas få till referenser.

Är nödvändigtvis inte Ryanair eller Crewlink som sätter stopp, utan myndigheterna och personerna som bestämmer vem som får säkerhetsklassas i Irland (I Ryanairs/AFAs fall)

Mitt tips till dig är att göra ditt bästa för att få till referenserna från tidigare arbetsgivare hur j-vliga dom än är.

Förstår att det säger, men jag hoppas det löser sig på något sätt, har tyvärr inga kollegor som vart med om liknande är jag rädd. Men lycka till!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500