NAS pilot krav 600k i lönelyft
Norwegians piloter vill ha 600k mer i årslön annars går man ut i strejk.
Ca. 50k i månaden i lönelyft låter helt sjukt
svar
Vem har sagt att de stannar i Norden?
Till slut så kommer också lönerna i Norden att öka. Dock tror jag fler bolag kommer att lämna den svenska arbetsmarknaden och istället låta piloter pendla in.
Var drar de från NAS då? Bättre avtal i Norden finns inte
Nej lönerna kommer inte öka i Sverige bara för att det inte finns några Svenskar som vill jobba för den lönen. Marknaden är numera mycket rörlig och internationell. Det finns massvis med Sydeuropeer som är vana vid löner på 2000-3000 EUR/mån som styrman. För dem är det en bra lön och de kommer lätt att pendlar till norra Europa för att ta dessa jobb. Svenskarna drar sig vidare mot andra bättre betalande marknader.
Det kommer alltid att finnas piloter direkt från flygskolan tillgängliga. Bristen finns oftast i FOs med erfarenhet och träningskaptener. Det tar mycket resurser att skola en 200h pilot.
Detta är märkbart i USA idag där AA är ett exempel.
I Europa drar FO med timmar till bolagen som betalar bättre. Det har varit stiltje i Norden men fler och fler lämnar NAS.
Väldigt enkel mattematik löner upp vinst går ner. Slutsumma dyrare biljetter och ett flygbolag som går dåligt.
Sv Heidra:
Det är ingen åsikt utan precis definitionen av en marknadsmässig lön. Går efterfrågan upp eller utbudet ner så går lönerna upp. Går efterfrågan ner eller utbudet upp så går lönerna ner. Om det nu verkligen är en brist (definiera brist!) på piloter i Norden, vilket jag tvivlar på, så kommer priserna (lönerna) gå upp om det verkligen är svårt att få tag i folk.
Pilotarbetsmarknaden i Norden har dock lägre priser än motsvarande arbetsmarknader på kontinenten. Det är så det ser ut som sagt.
Så länge det finns tillräckligt många piloter som värdesätter att bo och jobba i Norden så kommer lönerna därför endast stiga marginellt. Därför menar jag att det är verklighetsfrämmande att begära en ökning av sin lön som är större än vad merparten av befolkningen tjänar totalt. Men, men, marknaden kommer hitta ett jämviktspris på pilottjänster även i Norden. Det var bara det som var min poäng.
Sv PM.
Jag läser ditt inlägg ungefär såhär: du anser att marknadsmässiga löner är en naturlig sak på arbetsmarknaden och principen är ok. Men i verkligheten är det endast acceptabelt när det är överskott på arbetskraft så att arbetsgivarna kan pressa ner lönerna. När behovet av arbetskraft överstiger tillgänglig arbetskraft är det inte acceptabelt att arbetstagarna kräver högre ersättningar.
Har jag förstått din åsikt korrekt?
Det börjar bli brist på piloter även i norr, och därav går ersättningarna upp. Det är ok, precis som man kan argumentera för att det var ok att ersättningarna gick ner under pandemin.
De som jobbar i en CAMO med fortsatt luftvärdighet och 10-15 års erfarenhet i Sverige, tjänar inte ens på ett år vad som motsvarar lönelyftet ensamt. Men det är väl inte så viktigt med fortsatt luftvärdighet. Eller så är bara facken flata eller inte förstår vad det handlar om? Lägg till obetald över- och restid utanför arbetstid och inget trakt, dock hotell och maten betald upp till en max summa. Det går inte att få tag på folk med de villkoren. Det är verkligen dags för admin med deras fack att stå upp på barrikaderna nu. Utan CAMO inget AOC och utan AOC, ingen OL, så är det bara.
Begreppet marknadsmässiga löner tas upp här vid flera tillfällen. Vill bara påminna om vad som menas med en marknad: det är en plats där säljare (piloter) och köpare (flygbolag) möts för att utbyta tjänster och varor mot ersättning, antingen i form av pengar eller på andra sätt.
Vill säljaren inte acceptera det föreslagna priset så går den helt enkelt till en annan köpare och erbjuder sina tjänster. På samma sätt gör köparen, d v s går till andra säljare om det begärda priset inte är acceptabelt. Det slutliga priset vid affär bestäms således av tillgång och efterfrågan. Elementärt, min käre Watson!
Nu finns det ju få köpare av pilotjänster i Sverige och Norden och många säljare som vill jobba just i Norden. Då sjunker ju priset. Vill man bo och jobba i andra länder så kommer priset stiga och man får högre lön.
I Norden har vi extremt litet spann mellan lågavlönade och högavlönade, cirka en faktor 2 mellan 10- och 90-procent percentilerna. Det är så det ser ut. Att då begära en årlig ökning överstigande en årslön för mer än hälften av befolkningen ter sig orimligt, både för arbetsgivare och allmänhet. Man kan sammanfatta det med att i Norden har vi nordiska löner. På kontinenten har man andra löner. I västra Europa har man ett visst lönemönster. I östra Europa har man ett annat lönemönster. Sen kan man ju ifrågasätta varför piloter förtjänar så höga löner, men det är en annan, ideologisk, diskussion. Väljer att sluta här.
Någon som vet hur det nya avtalet blev för Nax Norge?
Jo nog är det skillnad på pestas och drachmer…
NAS
Nu är det inte det någon större skillnad på lönerna i Norge och Danmark så ditt argumentet håller inte.
Men visst är Danska kronan starkare än den norska om det är detta du syftar på?
I fölge e24.no, har Norwegians piloter nå sagt ja til ny avtale i Norge. Det forbedrede forslaget.
Jfr https://e24.no/naeringsliv/i/jQzede/norwegian-pilotene-sier-ja-til-loennsavtale
Ok känns som att det kommer bli dyrare att flyga NAS framgent. Inflationen måste ner.
@Fråga nu har ju inte Norge fått samma lön som Danmark utan samma procentuella löneökning med sitt nya avtal. Ett avtal som man nu röstade ner. En 20% ökning på en mycket mindre lön blir ju inte samma pengar som en 20% ökning på en större lön.
Heja Norwegians piloter, ge inte upp. Dags att få marknadslön.
Bra kämpa på !
Vad hade 20% på två år inneburit reda pengar, hur långt ifrån är parterna varandra?
Til dere som ikke fölger norske media;
Norwegian stemte NEI til den förste fremforhandlede avtalen !
Og, det er blitt forhandlet på nytt, en bedre avtale ligger på bordet. Så får vi se om pilotene stemmer JA til den.
Mer om dette https://e24.no/norsk-oekonomi/i/LM5Ay1/norwegian-pilotene-stemte-ned-loennsforslag
—————-
Og det kan bli streik i luftfarten i Norge fra helgen, våre flyteknikere er ikke enig med sine selskap. Riksmekleren skal inn.
Pizzeria, om din skrivelse antyder “det gamle Norwegian”, er det oppgjort ökonomisk ved rekonstruksjonen.
Det er det “nye” Norwegian nå. Det hefter ikke for gamle forpliktelser.