Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

OSM aviation/ Air tech/ Airways

Tråden startades av pilot

OSM air tech har blivit av med sitt CAMO och part 145 från transportstyrelsen. Detta gör så att alla plan står på marken.

Publicerad den 2022-09-01 12:41
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

DK
2022-09-14 10:54

Det verkar som att OSM i Norge drar sig bort mer och mer från den svenska marknaden om man nu ska utgå från deras nya hemsida som lanserades för ett tag sedan.

OSM i Sverige verkar otroligt misskött, både administrativt och ekonomiskt enligt de senaste årens anmärkningar från både TS och YH i samband med verksamhetskontroller.

Tyvärr är det nog svårt att kombinera en verksamhet där man har statliga skattemedel (MYH) och självfinansierade kunder.
Man blir nog väldigt “lat” genom att ha en portion garanterad inkomst genom statliga anslag och glömmer helt enkelt bort sin kärnverksamhet…

Mattis
2022-09-11 19:12

2020 gjorde skolan en förlust på 13 miljoner kronor. Ser inte bra ut!!!

Hakaol
2022-09-11 18:18

Nyfiken hos OSM var det väl Camo och Part 145 tillstånd som blev indraget vem sköter dom bitarna hos TF H S

Sanningen
2022-09-11 17:27

Jag hade övervägt saken både en och två gånger innan jag köpte min utbildning från en organisation som fått sitt utbildningstillstånd av YH indraget.

Det bör alltid ringa varningsklockor när en utövare får sitt tillstånd indraget, det är åtminstone vettigt att själv undersöka saken noga innan beslut, i synnerhet med så mycket pengar inblandat. Och fråga för allt i världen inte personalen på öppet hus-dagar hur det ligger till, försök komma i kontakt med oberoende befintliga eller före-detta studenter istället.

Reality
2022-09-11 15:13

OSM lyckades ju blåsa en hel klass med sitt “mentorerade kadettprogram för Norwegian”. Ingen i den klassen fick något jobb på Norwegian, utan som kompensation fick man sin SEP (enmotor-kolv) uppflygning betald. Vilken kompensation!

Nu försöker man istället slänga på “Norse” badgen på samma koncept. Eleverna får betala lite mer för ett brev som berättar hur de “eventuellt, kanske, om vi tycker så” har en chans för ett jobb på Norse.

De där pengarna det kostar extra går rakt i skolans fickor.

@lekman
2022-09-11 08:53

Instämmer med vad du skriver, YH tänker att alla ska flyga upp samma dag, vilket är en praktiskt omöjlighet.
Men internt har det sagts att detta kan vara positivt för nu kan man satsa på självfinansierande elever. Men vem vill betala 975 000kr till en skola som har skulder till TS och som inte kan betala sin internet räkning? För några år sedan hade man cirka 30-40 såna elever per år, av dessa kanske 5 var nöjda, resten har fört dialog om att stämma skolan. Främst pga man lockade med ”conditional job offer”, något som man förstod var enbart ett säljargument, inget annat. Men 2022 hade man 3 självfinansierande elever, så generellt är inte marknaden stor men OSM har tappat allt gott rykte som man fick från SAA.

Så som svar på din fråga, OSM finns 6-12 månader till i Sverige, från en lekman till en annan.

Lekman
2022-09-10 23:02

Så som jag förstår det så är YH myndigheten generellt rätt trött på integrerad flygutbildning. Gäller nog både TFHS och OSM då jag antar att resultatet av de senaste årens klasser inte har varit tillfredställande (pga pandemin). Sen kan man självklart diskutera hur de båda skolorna har hanterat problemet, bättre eller sämre. YH myndigheten är rätt anala med att det ska vara en akademisk utbildning så som jag har förstått det men det verkar inte hålla så bra i praktiken verkar det som? Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Kommer flygskolan i Västerås läggas ner nu när YH försvinner eller finns det andra elever där?

Fd YH elev
2022-09-10 13:32

@Hakaol LIA = Lärande i arbete. Kan jämföras med praktik. Elever kan t.ex få jobba på ground ops, flight deck, kontor eller liknande på ett företag för att få erfarenhet inom yrket, vilket förhoppningsvis leder till ett jobb

FD elev
2022-09-10 11:19

LIA är lärande i arbete, så typ praktik.

Hakal
2022-09-10 10:10

Det är klart att man fixar banan har väl ganska mycket med TFHS att göra det är väl dom som i första hand använder banan

Hakaol
2022-09-10 07:38

Nyfiken lite okunnig vad är LI A för någort

@pilot
2022-09-09 20:25

Går att begära ut från MYH med tillsyn etc. Men 2021 gick generaldirektören för YH ut och sa ”man ska satsa på sjukvårdsutbildningar, inte flyget”. Men TFHS hade det jätte svårt med LIA (ännu svårare än OSM), något som myndigheten inte gillar.

Att man fixar banan på Ljungbyhed har ju inget med TFHS att göra.

Hakaol
2022-09-09 17:25

Verkar konstigt ryktet med TFHS vad jag vet asfalterar man just nu banan där förmodligen bara rykten

Pilot
2022-09-09 11:45

@Förändring Har du någon källa på att TFHS också ligger risigt till med YH? Hade varit intressant att läsa det beskedet.

Förändring
2022-09-09 09:44

Glöm ej bort att TFHS har fått väldigt mycket kritik också kring utbildning för MPL under pandemin etc.
Det blir alltså en sista start bara för TFHS i mars nästa år, sen är YH utbildningarna ett minne blott.

Känns bra ändå tycker jag som skattebetalare, varför ska vi betala för folk när de sen sticker till Ryanair/wizz och då har de inga problem att betala 350 000kr för en TR.

Gammal elev
2022-09-09 08:40

Tråkigt om fallet är så att de inte har kvar YH utbildningen. Jag gick själv YH programmet för några år sedan och tyckte att det var en väldigt bra utbildning. Det blir intressant att se vilken skolan som eventuellt kommer ta över YH platserna. Mer till TFHS?

Insatt
2022-09-08 19:50

Idag blev det officiellt att YH stänger av OSM för fortsatt pilotutbildning. Klasserna som är startade får gå klart men inga nya starter. Detta är inget oväntat, den norska ledningen har sedan flera år tillbaka aldrig brytt sig om YH elever.

DK
2022-09-08 18:56

OSM verkar ha misskött sin verksamhet kraftigt senaste åren enligt anmärkningar både från YH myndigheten och Transportstyrelsen.
Det är sorgligt att se men sådan är verkligheten.

Margareta
2022-09-08 17:29

Hur kan de vara i luften igen?

FO
2022-09-06 18:38

OSM har haft i stort sett ensamrätt på YH utbildningar inom flyg och samtidigt sålt en otroligt överprisad privatfinansierad utbildning parallellt. Att med de förutsättningarna inte få ordning på ekonomin är ytterst märkligt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500