Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilot lön.

Tråden startades av Sal Ar Yman

Piloter menar ofta att deras utbildning med ev skuldsättning på det ska spegla deras lön, resonerar man så då borde piloter ha lägre lön då deras utbildning är relativt enkel och kort jämfört med andra utbildningar. Tex flygtekniker har längre utbildning och tar flera år innan dom landar sitt första typcert. Ska du ta en masterexamen så är det flera års studier på universitet men studielån på det. Ska piloter argumentera för sina löner så är det en dålig ide att använda sig av komplexiteten i yrket och utbildningen då den inte är speciellt svår, lång eller märkvärdig jämfört med andra utbildningar och yrken som ligger betydligt lägre i lön. Ansvarsbiten, arbetssituationen och arbetsmiljö är det piloter ska argumentera om när dom pratar lön.

Publicerad den 2023-09-23 10:07
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

2023-10-02 12:26

Ofta det man pratar om som höga pilotlöner är kaptenslöner med flera års erfarenhet. Sen jämför man det med att utbildningen är kort, och att man därför är överbetalda som pilot. Glöm inte bort att direkt efter utbildningen så kan du titta i stjärnorna efter den där höga lönen.
Grundtbildningen 18–36 månader beroende på tempo. Sen har du tur så får du iaf en lön motsvarande ett kassabiträde, dvs ca 20-25000. Har du otur får du betala en rating för ca 300 000 utöver den lilla miljonen du redan dragit på dig i kostnader för grundutbildningen. Sen är inte första jobbet runt hörnet precis. Ofta får man bo dubbelt och att se sin familj mer än 3-4 dagar i månaden kan man glömma.
2-5 år senare så får man kanske det första vettiga jobbet på tung jet. Ingångslön 40ca, men ofta fortfarande dubbelt boende och resor om du ska kunna ha nån form av familjeliv. Där försvinner ca 10 tusen varje månad. Att behöva pendla är tyvärr oundvikligt då arbetsgivaren ofta baserar om en några gånger såvida du inte avser att fortfarande vara singel fram till 35-40års ålder.
Efter mellan 5-10 års erfarenhet på tung typ så börjar det blir dags för att närma sig en uppgradering. Då blir det ofta byte av bas igen och ytterligare några års pendling innan man får ihopa livspusslet.
Lite efter det någonstans kan vi börja se oss om efter dom där höga lönerna som du som tekniker jämför oss med.
Då befinner vi oss ca 10-15 år efter att vi slutade grundutbildningen och där har vi samlat ihopa den mängden erfarenhet som behövs för att vara kapten. Det är den erfarenheten arbetsgivaren betalar för
Jag tror inte du själv skulle vilja sätta dig ombord och åka med om du upptäckte att kaptenen hade gått direkt från flygskolan och sen bara type rating och linetraining.

Att vara kapten innebär så mycket mer än att ”bara vara grundutbildad pilot” Det krävs år av erfarenhet för att lära sig se potentiella situationer, veta när man ska vara skärpt och när man kan slappna av.
När du sitter där och planerar med på gränsen till överlast, skitväder, avvisning, slottider, tekniska problem, språkförbistringar, passagerare som bråkar, handikappade som ska på toaletten, catering som strular och du förväntas lösa alla problemen samtidigt. Lägg där till att kanske har du en ny styrman bredvid dig som du ska agera mentor åt och leda så att han så småningom kan bli en bra befälhavare. Då förväntas du ställa dig upp och face to face berätta för dina passagerare vad som pågår och se till att de känner sig trygga och säkra. Som ny styrman tyckte man alltid att alla beslut var svart eller vitt, rätt eller fel. Som kapten lever man i en grå värld, där alla beslut får konsekvenser, på ena eller andra sättet. Det gäller att vara eftertänksam och lyhörd.

TG
2023-10-02 10:54

Kanske är så att marknaden ska styra lönen och inte avundsjuka? Misstänker att det inte blir så lätt att motivera någon att investera mer än 1 miljon SKR för utbildning för att sen jobba Julafton, midsommarafton, aldrig kunna planera ledigheter med vänner, varje dag riskera att bli av med jobbet av medicinska orsaker. Men testa gärna och se hur länge det går att bedriva socialistiska planekonomiska lönemodeller och lönenivåer, se hur många du får kvar i ditt flygbolag och vilka utbildningskostnader du får på sikt. Jag själv väljer hellre att flytta utomlands och få trppel lön med lägre skatt. Men det är klart att om jag lever i din värld med planekonomisk socialism så får jag väl förnodligen inte ens lämna landet. Hur många ville fly från öststaterna under socialistiden jämfört med hur många som har velat fly från kapitalistländer? Svårare än så är det inte att förstå att kapitalismen vinner alla dagar på året.

Jante
2023-10-02 09:03

Om en grupp i samhället får lägre lön så blir det inte lättare för andra grupper att få högre lön, snarare tvärt om.
Så om du inte är arbetsgivare så blir det bara pinsamt att klaga på högre lön hos en annan grupp

Men Sal Ar Yman är troligen bara avundsjuk
Jante lagen är bra för bolagen som kan ta hem höga vinster istället för att ge till de anställda

Pilot
2023-10-02 08:21

Räkna med att utbildningen i sig kostar runt 1 miljon +- 100k beroende på skola samt om du bara kör CPL MEP eller även SEP samt alla tillkostnader. Utöver detta så är det inte alla flygskolor i Sverige där du ens får berättigat CSN utan får stå för hela kostnaden själv utan lån/bidrag.

Om inte det vore dyrt nog så tvingas många nya piloter betala sin egen type-rating vilket är en 300-350k till beroende på flygplan och bolag. Så innan du har ditt första jobb och tjänar pengar så kan du räkna med att ha betalat 1.5 miljoner.

Sen kommer vi till arbetslivet som 1. du ansvarar för 100-300 personers liv varje gång du arbetar, 2. du är sällan hemma med familj och vänner då du kan hamna på en bas i vilket land som helst samt arbetar obekväma tider.

Sen utöver allt ovan så är det även vanligt att flygbolag inte betalar in pensionen till piloter utan det får du stå för själv på flera ställen samt att flera flygbolag har en låg garantilön som du får upp när du jobbar vilket innebär att du inte får många kronor när du är sjuk. T.ex. Ryanair har en ingånglön på 18000 pund per år för nya piloter + tillägg per flyg.

Suck
2023-10-01 11:26

Varför inte söka till pilot om det är så enkelt och bra lön?

Tekniker
2023-09-24 21:05

Teknikerutbildning är statligt betald. Sen får man type rating betald samt lön under tiden.

Geni
2023-09-24 17:06

Nämen det används inte redan som argument, tack det ska vi ta med oss

Leif
2023-09-24 00:41

Ok. Tack för info

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500