Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS går i konkurs?

Tråden startades av Sven

SAS konkurs är oundviklig? Om inte nu, så senare? Bolaget verkar inte kunna stoppa miljardförlusterna?
Tankar?

Publicerad den 2023-03-24 14:07
Skriv ett svar
Antal svar: 310

svar

ds
2023-11-16 15:22

Sedan tror jag att SAS inte kommer få igenom sin konkurs i USA. Utan får gå i konkurs. Tror inte Amerikanska domstolar godkänner konkurser med staten Danmark Som storägare (OBS jag är Novis i ämnet)

@Hmm
2023-10-13 05:25

Med katastrofalt oproduktivt så menar jag hur dom jobbar i CPH, det är ett skråtänkande där som gör att man är oroligt oflexibel och allt tar mycket längre tid att utföra, bara kolla antalet Danska fack i SAS. Kommer ihåg på min tid i SAS när jag var i CPH och jobbade eller hade ngt med CPH att göra så var det frustrerande för allt tog en himla tid. Det man på ARN klarar av på 1 anställd behöver man 3 anställda till i CPH. Detta är ngt dom nya ägarna bör titta på men Danska staten lär göra allt för rädda så mycket opruduktivt dom kan, det är arbetstillfällen i deras ögon.

Pilot
2023-10-12 15:34

Fortsatt den största inkomstkällan för Norwegian. Norsk inrikes är fortfarande guld, katastrof om SAS även misslyckas där.

sixten
2023-10-12 08:46

Sv Pilot. Ja så var det på den gamla goda tiden…..

Pilot
2023-10-11 23:35

OSL är ju den bas som drar in smet. Inrikes Norge är lukrativt.

sv@ hmm
2023-10-11 11:43

CPH är väl knappast katastrofalt oproduktivt. Om nån ting så är det väl ARN eller OSL, där man upprätthåller lh bas för väldigt få flygningar, väldigt dyrt.
Inlägg som ditt demonstrerar tydligt varför SAS aldrig har funkat.
konstant ” landskamp” mellan tre olika länder sedan 1946.
Då ska allt bli dyrt, krångligt och ineffektivt

@Hmm
2023-10-10 06:29

Sist in först ut. Dom nya ägarna lär konsolidera verksamheten vilket innebär att mycket SAS i Sverige och Norge lär få stryka på foten. Danska staten lär se till sina intressen i det katastrofalt oproduktiva Kastrup men får hoppas att AF/KLM sätter ner foten där om man vill att SAS ska bli lönsamt. Mycket av transit trafiken i CPH ifrån Sverige och Norge lär försvinna vilket är ryggraden i SAS CPH trafik, finns ingen anledning för en Stockholmare att åka via CPH längre. SAS kan inte bära upp sin trafik i CPH med endast Danskar och Skåningar.

Hmm
2023-10-09 12:10

Hur blir det nu för alla som sagt upp sig från gamla jobb och ska börja på SAS om 3-4 mån?!

@Rökt
2023-10-08 19:03

Starkare än någonsin är väl ändå tveksamt. Hittills har inte Anki von Anka gjort några större förändringar av SAS. Bolaget blöder pengar…

Viktor
2023-10-08 11:33

Ett omstrukturerat SAS med AF-KLM i ryggen blir starkare än nånsinn.
Finnair behöver hjälp, från IAG kanske..Men ingen investerare är väl särskilt sugen på ett flygbolag, där finska staten insisterar på majoriteten av aktierna
LH har förlorat slaget om Norden, eller vill man köpa Norwegian..Om LH nu får köpa fler europeiska flyg bolag för EU

Rökt
2023-10-07 16:58

Nu blev tråden stendöd. Vad hände med det? Aktieägarna bestämmer… Vad det inte någon som sa det? Snart är aktien ett minne blott, men SAS lever vidare, starkare än någonsin!

pf
2023-07-31 20:40

Sv pf, jeg leste for mange år siden at skandinavisk næringsliv planla sine reiser etter SAS sin tidtabell. Dette er det nok slutt på.

Jeg vet ikke om jeg skal tolke deg til at over 180 mill reisende har fel ? (Ryanair kalkulerer med det antallet i år 2023).

Det er selvfölgelig langt enklere å reise rett fra A til C, i alle tilfeller, eller hva. Og tenk deg den kompleksiteten samt muligheten for delay, at man skal vente på ulike connectioner……….

Dersom ingen kommersielt vil fly fra B til C, så sett det ut på anbud. Mulig staten må diktere vilkårene slik at man også får tilbud gjennomgående…..har man for eksempel det på Pajala-Luleå, videre til Stockholm, for å ta et eksempel. Og interlining bagasje ?

Sv pf
2023-07-28 22:04

Det är många av oss som önskar flyga från A till C via B.
Dvs A – B – C. För det krävs det bolag som erbjuder genomgående biljetter. Det skall väl inte vara nödvändigt övernatt på B för att nästa dag flyga vidare till C.

Ett bolag som enbart säljer punk till punkt resor utan möjlighet till genomgående och dagliga resor är ett flygbolag med väldigt låg servicenivå. Detta kanske passar dig och sällan resenärer.

Frekvent resenär.

LV
2023-07-28 10:24

@pf Detta är en SAS tråd. Inte Ryanair. Som du själv uppmanar andra – Håll dig till ämnet!

AT
2023-07-28 09:36

Att flyga point to point gör jag med billigaste alternativet. Det innebär ofta Eurowings, Ryanair eller Norwegian från Arlanda. Varför lägga extra pengar på att flyga med SAS när man ändå får flyga med Xfly, Cityjet, Smartlynx eller Air Baltic..?

pf
2023-07-25 18:27

sv Leif D,

först, du höres dessverre ut som en “sinnsforvirret” svenske !

Det er selvfölgelig transporten man betaler for, fra A til B !

Leif D
2023-07-25 07:23

@Sv Leif D. Jag som trodde att vi lever i en marknadsekonomi. Du kommer att få svårt att att övertyga 185 miljoner passagerare att de har fel och inte förstår det du försöker säga eller rättare sagt predikar.

Sv Leif D
2023-07-24 13:52

Ryanair är ett dyrt bolag att flyga med!

De tar för mycket betalt för den mycket låga service de erbjuder!
Deras resultat är beviset, cirka 8 miljarder kronor i vinst.

D.v.s Ett mycket dyrt bolag att flyga med om du jämför service och utbud.

Det är du som flyger med dem som är med och betalar den mycket höga vinsten.

APRIL APRIL, din dumma sill, jag kan lura dig vart jag vill!

Fortsätt och flyg med dem jag tjänar pengar när ni flyger!

Leif D
2023-07-24 08:37

Ryanair redovisade en vinst på cirka 8 miljarder kronor (740 miljoner Euro) för sitt första kvartal 2023 (apr-jun). De räknar med 183 miljoner passagerare i 2023. Att som många här på forumet kasta smuts på detta bolag är märkligt. Att Ryanair inte jagar den sakta försvinnande och snart utdöda (?) affärsresegrupp som enligt flera här i forumet efterfrågar genomgående flygningar, lounger med lådvin och bonusprogram utan upplåter denna del av marknaden till “förlorare” (minus 7-8 miljarder kronor under innevarande år) är smart. Många nostalgiker inom den skandinaviska flygbranschen hoppas dock på att de gamla tiderna skall komma tillbaka och mellanstora flygbolag som SAS och några till skall blomma upp igen trots en förlegad affärsmodell. Ni lär få vänta förgäves.

&TG
2023-07-11 17:37

Återkallas ett AIC så är bolaget snart färdigt ändå. Trafikrättigheter kan vara en bra orsak. Men det kostar att manualer lika då olika länder har olika regler titta bara på Norwegain. Sen kan man inte alltid flyga på två AOCn samtidigt. Det krävs undantag men UK och EASA är ett exempel.
Det går att få till men är kostnaden värt det?
Självklart har ju sas grandfathers rights men gissar att det snart är ett minne blott.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500