Flygskatt på väg tillbaka i Holland

Publicerad den 7 december 2017
Kommentarer
Det förra försöket varade i bara ett år. Men nu överväger de holländska myndigheterna att återinföra en miljöskatt på flygtrafiken. Det har skapat protester från många håll i branschen.
Schiphol Airport

Schiphol Airport

Det var för knappt tio år sedan som Holland införde en miljöavgift på flygtrafiken. Den utformades som en passageraravgift och låg på mellan 11 och 45 euro. Enligt beräkningarna innan skulle den dra in cirka 350 miljoner euro till statskassan, alltså dubbelt så mycket som den tilltänka svenska flygskatten ska ge. Men vad man inte räknat med var att flygpassagerarna valde att åka till närbelägna flygplatser i Tyskland och Belgien istället. Skatten fick alltså inte avsedd effekt och redan efter ett år bestämde därför den holländska regeringen att skrota skatten.

Men nu har tanken på en miljöskatt återkommit i Holland. Det är en del i arbetet på att nå de miljömål som sattes upp i klimatavtalet i Paris 2015. Den nu skisserade skatten ska i första hand tas ut på bullriga och förorenande flygplan och alltså i första hand rikta sig mot flygbolagen. Men når man inte tillräckligt långt med det, finns möjligheten att återinföra en ren passagerarskatt från 2021.
Det har fått ett flertal internationella flygbranschorganisationer att protestera. Bland andra ERA, European Regional Airlines har skrivit direkt till de Holländska myndigheterna och pekar på att det i så fall kan vara ett olagligt beslut. Det strider också mot de regler som FN’s flygorganisation ICAO ställt upp kring CO2-utsläpp från flygbranschen: De miljöavgifter som flygbolagen redan idag betalar till EU är de som gäller, någon dubbelbeskattning i olika länder ska inte förekomma.

Kommentarer

Linikan
2017-12-07 19:11

Att försöka flyga från Finland eller Danmark kommer att bli dyrare än att betala flygskatten. Dessutom mycket obekvämt för de flesta.
Malmö ligger nära Köpenhamn men tåget över sundet kostar. Dessutom är många flygningar dyrare från Köpenhamn än från Sverige. Köpenhamn är en dyr flygplats trots att den är skattefri.
Någon större skillnad i resemönster blir det nog inte. De som flyger fortsätter flyga från sin redan tidigare valda flygplats.
Ökningen av flygandet kommer att bromsas upp.

Besviken skattebetalare
2017-12-07 11:31

Det är klart att jag kommer att ta båten till Helsingfors om jag skall åka till Umeå från Stockholm. Då slipper jag flygskatten på 80 kr.

Hugo
2017-12-07 10:33

Klart folk väljer andra flygplatser utanför Sverige. Det skadar även Sverige överlag och svenska bolag.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten