Flytta SAS huvudkontor till Danmark

Publicerad den 31 oktober 2022
Kommentarer
DAS, Dansk Alt Sammen kan bli verklighet om en rad danska politiker får som de vill. Med Danmark som dominerande ägare i flygbolaget är det självklart att flytta huvudkontoret till Köpenhamn, menar de.
Det har ibland skämtsamt sagts att när SAS bildades 1946 fick Danmark flygplatsen, Sverige huvudkontoret och Norge fick vara glada att delta. Sedan dess har det skandinaviska samarbetet successivt minskat i och med att Norge 2018 sålde sitt aktieinnehav. Sverige hänger fortsatt kvar och i och med de nyinvesteringar och konverteringar som genomförts har ägarandel ökat från 14,8 till 21,8 procent men det finns sedan länge att beslut från regeringshåll att så snart som möjligt avveckla det statliga ägandet i flygbolaget.  
Den vägen tänker dock inte Danmark gå. Det danska innehavet ligger också det på 21,8 procent men regeringen i Köpenhamn har flaggat för att öka till upp mot 30 procent. Genomförs det blir Danmark den dominerande ägaren i flygbolaget även under den tid som den svenska avvecklingen pågår. 
Att den danska regeringen är villig att inte bara fortsätta det ekonomiska stödet utan också öka ägandet, stavas framför allt Kastrup. Copenhagen Airport är den dominerande hubben i Norden, Danmarks största arbetsplats och juvelen i det danska näringslivet. Vacklar SAS, som i dagsläget har 25-30 procent av trafiken där, då vacklar också Kastrup. 
– Jag är över huvud taget inte förvånad över att frågan diskuteras bland danska politiker om var SAS huvudkontor ska ligga. Om verkligheten är att SAS nya namn blir DAS – alltså Dank Alt Sammen – så är Köpenhamn den naturliga platsen för sällskapets ledning, säger den norske flyganalytikern Han Jørgen Elnäs till danska borsen.dk som rapporterat om saken. 
Utspelet till trots, det är främst Socialdemokratiska och borgerliga Venstre som tagit ställning, så råder ingen politisk enighet om att flytta huvudkontoret till Köpenhamn. Det skulle framför allt innebära en politisk inblandning i själva driften av flygbolaget, något som övriga partier menar att man ska avhålla sig från. Luftfartsexperten och aktieanalytikern Jacob Pedersen på Sydbank tycker att det helt enkelt är ”en dålig idé”. Han menar också att SAS på sikt lär få nya huvudägare som av allt att döma får en större ägarandel än de danska på upp mot 30 procent och de i så fall ska ha ett avgörande i frågan 
Inte heller SAS själva verkar vara pigga på idén. Styrelsens ordförande Carsten Dilling menar att det ska vara rationella, ekonomiska överväganden som avgör.
– Dessutom är det dyrt att flytta ett huvudkontor, säger han till borsen.dk. 
Å andra sidan har SAS nyligen säkrats sig förköpsrätter till en rad fastigheter runt om Kastrup. Till del är det byggnader som ska användas till tekniska ändamål men i beståndet finns även en stor kontorsfastighet. Sista ordet är med andra ord inte sagt. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

@ Upp med händerna
2022-11-01 10:59

Jasså, vem tror du vill investera i ett sådant slukhål.
Enda möjligheten kunde vara ett statligt flygbolag. Men nu har vi äntligen fått en vettig regering. Därför kommer detta inte att hända.

Anarkist
2022-11-01 10:31

SAS hq bör ligga där det är billigast.
Kanske flytta det till Irland där man ju också har AOC.
Sparka alla svenska byråkrater från bolagsledningen, De har förstört tillräckligt.

Charles Chef&HRExpert
2022-10-31 19:05

Danmark o Köpenhamn med Kastrup är ju betydligt mer internationella och lite mer “världsvana” därmed passar ett huvudkontor bättre där. Stockholm ligger isolerat och känns som en liten stad. Så det är nog en bra idé att flytta.

karl
2022-10-31 17:49

skicka ner hela rasket till Danmark och starta upp som ABA/SILA igen ,är det nått som danskarna är duktig på är det att haverera kundförtroende genom sina oannonserade kortstrejker kundvård är helt okänt begrepp för dom ,nej låt dom ta det sjunkande skeppet.

Fogden
2022-10-31 16:22

Allt är dyrare i Danmark, kontorshyra, löner, o.s.v. så det vore märkligt.

Gh
2022-10-31 14:23

Tror att Sverige hade vunnit på en flytt av HK, så kunde ett nytt Svensk bolag startas från grunden med mindre ryggsäck som är anpassat för ett modern flygbolag.

thomas
2022-10-31 13:45

Om Finland kan driva ett flygbolag på ca halva Sveriges befolkning borde Sverige kunna hysa en egen flagcarrier. Finnair har under åren tjänat det Finska folket bra.

Fritz Klyka
2022-10-31 12:15

Låt danskarna ta över skiten. Hellre att de spolar ner skattemiljarder i SAS-dasset än att vi gör det.

Upp med händerna
2022-10-31 11:06

Låt Sverige och Danmark gå skilda vägar. Sverige behöver ett riktigt flaggbärande flygbolag.

Biggles Cockpitväst
2022-10-31 10:49

Om den danska staten gör som dom beslutat kommer deras investering vara 25-30 % av 9,5 miljarder dva knappt 2,5-3 miljarder i nytt kapital. Uppgifterna om 10 miljarder från norska signaturen pf är felaktig.

pf
2022-10-31 10:06

ligger i planen SAS Forward, at den danske stat skal investere neste 10 Mrd kr, må man forvente at de skal få noe tilbake !

Saltkammargutten
2022-10-31 10:04

Men då så. Alles gut.

Yo
2022-10-31 09:44

just nu är sista ordet sagt pga kontrakt till 2028 som signaturen FVK skrev .

SAS
2022-10-31 08:58

SAS har precis förlängt kontraktet på Frösundavik…och kommer vara kvar där till alla fall december 2028.

Saltkammargutten
2022-10-31 08:40

SAS är i dåligt skick. Att lägga HK i DK går väl i linje med danskt tankesätt.

Biggles Cockpitväst
2022-10-31 08:17

Frågan om placering av ett bolags säte med tillhörande huvudkontor är av mycket underoordnad betydelse för ett företag som förlorar 8 miljarder per år. När dammet lagt sig kan SAS antingen försättas i konkurs eller återuppstå som ett betydligt mindre flygbolag med ungefär halverad flygplansflotta.. Några andra alternativ finns inte på kartan just nu. Att ta upp frågan om ett kontors placering är som att plaska i ankdammen.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten