Heart Aerospace satsar på turboprop
Publicerad den 18 juli 2024Kommentarer
Den tänkta marknaden är naturligtvis USA, där jag flugit regional flyg i över 20 år. 30-sitsiga SAAB och Dash-8 mm försvann ur luften för länge sen! Det minsta ett bolag kan få nån slags ekonomi på är 76-sätes klassen, Embraer 175. Och möjligen begagnade CRJ 700-900.
Att man kan flyga några mil på elektricitet förändrar ingenting.
Dödfödd idé.
Vore intressant att veta hur mycket ledningen har plockat ut i arvode har för mig att lönenivåerna på Heart låg väldigt högt
Heart aerospace är en stor bluff som endast är till för att lura Investorer på pengar samt för whitewashing av företag för att få ta del av investerarpengar från företag som Blackrock. Idag krävs en go green agenda o hbtqi agenda för att få ta del av de stora pengarna. Imorgon är det några andra frågor som gäller…..
De var nog tvugna att förenkla för att kunna certifiera, samt flytt till USA tar bort en hel del kostnader. Men risk att planet blir för dyrt, för tungt och inte blir tillförlitligt. Men det är ett lagspel mellan ingenjörer, ledning, produktion och pengar och de måste visa att de klarar av balansen. Enklast är att bara designa ett målat skal och låtar Honeywell fylla det med “allt”.
Certifiering kräver att ES-30 skall klara alla flyglägen med en motor utslagen.
För tidigare utförande med 4 samtidigt gående elmotorer så innebar det att kvarvarande TRE tillsammans skulle ha dragkraft nog.
Med nya utförandet med två elmotorer gående så länge batterierna räcker varpå två turbopropmotorer går igång innebär att vid motorbortfall så finns bara EN kvar gående. Innebär att nu måste både el- och turboprop-motorerna vara 3 ggr kraftigare för att klara ett motorbortfall.
Snart är det kolvmotor som gäller.
Har aldrig förstått hur projektet kan leva vidare troligtvis är det några som har tjänat bra på alla riskkapitalpengar- Verkar som projektet hela tiden förändras nu ska man ha en teknikdemonstrator klar under hösten vad är det för något. Och att man skulle kunna uppnå en Typcertifiering redan 2028 låter omöjligt .
Av Hearts hemsida framgår klart att turbomotorerna inte sitter inuti flygplanet (det var föregående modell där de drev generatorer) utan längst ut på vingarna. Innanför sitter elmotorerna, med större propellrar. På demofilmen snurrar alla samtidigt. Innebär det att planet drar flygbränsle och el samtidigt? Hur räknar man då räckvidd?
Som alla gröna projekt så slutar det med ett kostsamt magplask.
Hittills har Heart Aerospace sugit ut allt i form av bidrag från svenska sponsorer. Nu när investerarna nu tvivlar på om det någonsin kommer fram ett flygplan, då lägger man stor del av verksamheten i USA. Det låter väldigt oseriöst det hela. Verkar bara bli en tumme av vanten.
Batteriflygplan och batterifabriker verkar inte bli någon svensk grej.
Vad väger all teknik som nu ska vara dubbel.
Första ska Turbopropmotorerna bära batterierna, sedan ska batterierna bära turbopropmotorn.
Kan det verkligen ses som lönsamt för miljön, för att inte tala om maintenance och tillverkning av alla delar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten