Köpenhamn och Oslo allt bättre på långlinjer än Arlanda
Publicerad den 20 januari 2020Kommentarer
Det sorgliga är att Arlanda har medfött goda egenskaper som passar det moderna flygmönstret. Men vi har en rabiat gruppering som aktivt arbetar för att sabotera gång efter annan. Ungefär som att få en fin ny cukel och sedan kommer någon och släpper ur luften ur däcken.
Thai har aldrig flugit Arlanda-Krabi, eller är det något nytt på gång detta år?
Varför plågas som resenär på en ful och tråkig flygplats somm Arlanda, när ALLA andra alternativ är bättre? Flygbolagen är väl medvetna om denna flygplats misslyckande och väljer kvalitet med upplevelse.
Fantastiskt vad mycket gnäll och bortförklaringar det finns. Vet inte hur många gånger jag läst att högteknologiska, moderna och internationella Stockholm har en SÅ MYCKET större marknad + SAS vet inte vad som är bäst för dem. Om det är så varför startar inget amerikansk bolag linje från tex LAX till ARN, varför kör Cathay inte på HKG, eller eller eller…
Nogle of kommentarerne i denne tråd bærer præg af en sær blanding af mindreværdskompleks og arrogant nedladenhed overfor nabolande.
Come on, Stockholm. Stop klynkeriet!
Såja,
Nu går det åt rätt håll. Att long haul försvinner är ju i linje med Swedavias dröm om att få bygga en kortbana till. Varför inte hugga upp 01L/19R och bygga tre kortbanor där? Arlandas mål är ju att få bli en matarflygplats. Skandinavien består av två små jordbruks- och fiskenationer samt ett stort högteknologiskt industriland. Varför förvaltas denna förutsättning helt fel?
Har flygtorget missat att, China Eastern har blivit säsongs?
Svenska Staten borde skapa en flag carrier och i sådana fall anser jag att Sv Staten har två val, skapa ett nytt statligt flygbolag eller att börja köpa upp SAS så att man har befogenheten att skapa intercontinental linjer och att se till att de som redan finns med Sas ska stoppas från att försvinna.
Äh, utbud och efterfrågan, direktlinjer är inget som majoriteten av svenskar vill ha, eller hur?
Att Swedavia sommar efter sommar stänger av längsta banan och har två övriga banor som är för korta för att flyga med MTOW för långlinjer har en inverkan. Men det verkar Swedavia inte förstå för de ska ha en till bana.
Logiskt sett är det väl snart dags att flytta SAS HK till Danmark?!
se hur länge den flaggan “vajer” i Norge.
Ser ut att kunna bli en svensk “flag carrier”.
Med tanke på alla plan som registreras i Sverige.
Både från norskt och “irskt” register.
Swedavia Arlanda ser ut att vara genompolitiserat och har halkat efter sina konkurrenter. Hur många Arlandachefer har blivit rekryterade till nya storflygplatser i Asien Mellan Östern? Inte många…Man försöker bygga nytt men det blir lätt en rad av terminaler som är “ekonomiska svarta hål”. Lösningen är kanske ett nytt privat terminalkomplex norr om nuvarande med egen avfart från E4, parkeringshus, tågspår. Gemensamt torn, ATC men konkurrerande terminaler och hangarer.
og deres hjem Sverige, har nabolandet en “flag carrier”
Det är inte ett dugg konstigt när det inte finns ett svenskt flygbolag som har som affärsidé att vara Sveriges flag carrier och ha svenska flygplatser som bas i sitt linjenät.
Norge har Norwegian, Danmark har SAS, Finland har Finnair, Island har Icelandair, Sverige har inget eget flag carrier. Är bara att inse att det inte finns ett intresse av att satsa på ett svenskt flag carrier.
Hur lyckas ARN misslyckas? För att man har fel folk på viktiga positioner, och för att Sverige har riktigt dåliga politiker – oavsett om det gäller höger eller vänster – som vänder kappan efter vinden i alla lägen. Då blir det pannkaka.
Att SAS sedan har en stark förkärlek till Danmark hjälper inte heller. Norge har Norwegian, och SAS är i praktiken danskt, medan Sverige, av politiska anledningar, inte har något bolag att förlita sig på.
Arlanda måste bygga ut kapaciteten så att all flygtrafik i stor Sthlm kan koncentreras dit. Då kan man lägga ner Skavsta, Bromma & Västerås flygplats. Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats.
SAS: Lägg all Nordamerikatrafik från Oslo, all Asientrafik från Arlanda så kan CPH känna på hur det är att vara lillebror ett tag samtidigt som det blir mer ekonomiskt och ekologiskt.
Vore konstigt om inte Norwegian återetablerar Los Angeles från Arlanda. Öppet mål nu när även SAS har försvunnit från linjen.
Valutan nämns i artikeln. Jag tror att det är den just nu mest avgörande faktorn. Arlanda har många gånger störst marknad. Men intäkterna i Danmark är så mycket högre, mest tack vara en starkare valuta.
Det måste vaar lite svårsålt att vara ´The Capital of Scandinavia´när utbudet påminner mer om en suburb. Nåväl Ottawa, Thimpu, Brasilia och Bern har väl inte heller världens bästa flygnät. Men seriöst. Hur lyckas ARN misslyckas. Kommer något, ja då kan man vara rätt säker på att det ryker så småningom. HKG och LAX är två praktexempel. ARN måste återetablera Kalifornien snarast!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten